محمدرضا رضوی، رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی بر تشویق و هدایت هلدینگها برای سرمایهگذاری در بخشهای اولویتدار صنعت و معدن تاکید کرد و گفت: سرمایهگذاری هلدینگهای توانمند در این بخش، میتواند راهگشای تامین مالی بخشهای اولویتدار صنعت و معدن باشد.
به گزارش شاتا، رضوی در کنفرانس بینالمللی هلدینگ ایران، با تاکید جذب سرمایهگذاری هلدینگهای خارجی در کشور افزود: سالهاست که هلدینگ کشورهای درحالتوسعه بهدنبال چندملیتیشدن از طریق سرمایهگذاری در کشورهای دیگر (ازجمله همسایگان خود) هستند.
وی ادامه داد: در این راستا ما نیز باید بههمین صورت عمل کنیم و دامنه فعالیت هلدینگها را گسترش دهیم. وی اظهار کرد: شرکت هلدینگ شکل خاصی از کسبوکارهای بزرگ است که در آن شرکت مادر، مالکیت کل یا بخشی از سهام تعدادی شرکت فرعی را در اختیار دارد و بهدلیل حق رای، قادر به اعمال کنترل و مدیریت راهبردی شرکتهای فرعی است. رضوی بیان کرد: درواقع فلسفه ایجاد هلدینگ را میتوان ترکیب مزایای ناشی از قابلیت شرکتهای بزرگ دارای سرمایه و امکانات کلان، با مزیتهای تخصصی و انعطافپذیر شرکتهای کوچکتر عنوان کرد.
رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با بیان اینکه سابقه ایجاد هلدینگها در کشور ما شاید به حدود 50سال پیش بازمیگردد، افزود: این شرکتها هماکنون در قالب شرکتهای مادرتخصصی (دولتی)، هلدینگهای وابسته به نهادهایی چون بنیادها و نیروهای مسلح و هلدینگهای وابسته به بخش خصوصی، در حوزههای مختلف مالی، بیمه، بازرگانی، پیمانکاری، مواد غذایی، گردشگری و...، فعالیت میکنند. وی ادامه داد: رتبهبندی شرکتهای برتر ایران در سال1392 نشان میدهد که، 3/64درصد درآمد 500شرکت برتر ایران متعلق به شرکتهای هلدینگ است. و بیشتر شرکتهای برتر از نظر شاخصها ارزشافزوده، دارایی، اشتغالزایی، سودآوری و صادرات متعلق به شرکتهای هلدینگ است. رضوی با اشاره به اهمیت هلدینگها در اقتصاد و تجارت کشور افزود: متاسفانه این شرکتها هنوز به جایگاه واقعی و شایسته خود دست نیافتهاند. یکی از دلایل این امر را میتوان عدم وجود قوانین و ضوابط جامع در اینباره دانست. برای مثال، حتی در قانون تجارت ما، هیچ تعریفی درباره این شرکتها ارایه نشده است.
وی تصریح کرد: در میان قوانین تجاری ما، تنها قانون بازار اوراق بهادار به این شرکتها اشاره کرده است که آن هم برای اهداف خاص بورس است.
رضوی ازجمله چالشهای شرکتهای هلدینگ در کشور را نگرش نادرست جامعه اقتصادی به کارکرد این شرکتها دانست و گفت: در ساماندهی هلدینگها، تنها به بازدهی مالی و کسب سود از سهام این شرکتها در کوتاهمدت توجه میشود و از مقوله مهم مدیریت راهبردی، کسب همافزایی و ایجاد ارزش در کل مجموعه هلدینگها غفلت شده است. درنتیجه اغلب هلدینگها، مشابه شرکتهای سرمایهگذاری عمل میکنند.
وی تدوین ضوابط و مقررات جامع را پیششرط ساماندهی مناسب هلدینگها دانست و ضوابط و مقررات باید بهگونهیی تدوین شوند که امکان ادغام شرکتها و شکلگیری هلدینگها را تسهیل کند. در این راستا، بازنگری قانون تجارت و مشخص کردن جایگاه هلدینگها در کشور امری ضروری است. وی بر فاصلهگرفتن هلدینگها از نگرش سنتی معطوف به کسب سود در کوتاهمدت، حرکت بهسمت تدوین راهبردهای بلندمدت معطوف به مدیریت متمرکز و ارتقای همافزایی تاکید و اظهار کرد: نگرش سنتی به هلدینگ در ایران (خریدوفروش و کسب سود سهام) باید اصلاح شود. این شرکتها باید بهسمت رویکرد برنامهریزی راهبردی، مدیریت متمرکز و ایجاد همافزایی بلندمدت در شرکتهای زیرمجموعه خود حرکت کنند.
رضوی بر حمایت دولت از تشکیل هلدینگهای بزرگ در بخش خصوصی با جهتگیری صادراتی تاکید کرد و افزود: رفع موانع قانونی و ارایه مشوقها برای تشکیل هلدینگهای بزرگ در بخش خصوصی (اعم از صنعت، معدن، تجارت و...) و تجمیع کسبوکارها در آنها با هدف تقویت و ارتقای مقیاس فعالیتها و توان رقابتی این کسبوکارها امری ضروری است.