توسعه روابط تجاری با سنگاپور

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۹

رییس اتاق بازرگانی ایران نسبت به گسترش روابط با تجاری با سنگاپور اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدواریم بخش خصوصی ایران و سنگاپور از فرصت ایجاد‌شده برای توسعه روابط تجاری دو کشور استفاده کند.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی در دیدار نشست مشترک با معاون فدراسیون تجارت سنگاپور و هیات تجاری این کشور برای امضای تفاهمنامه تجاری در سخنانی درباره روابط تجاری ایران و سنگاپور اظهار کرد: رابطه ایران و سنگاپور پیشینه طولانی دارد که در سال‌های گذشته روابط تجاری و حجم مبادلات با سنگاپور به‌دلیل مسایل مربوط به تحریم کاهش یافته است اما در‌حال‌حاضر با فضای جدید ایجاد‌شده روابط دو کشور نسبت به گذشته تغییر کرده است.

وی ادامه داد: به‌دلیل تعاملات سازنده‌یی که دولت یازدهم با دنیا آغاز کرده است، آینده متفاوتی را نسبت به گذشته می‌بینیم و برای همین امیدواریم که دریچه‌های جدیدی برای روابط بیشتر با سنگاپور گشوده شود و بخش خصوصی دو کشور بتوانند از فرصت ایجاد‌شده استفاده کنند.

رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: در ایران قانون جدید مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی شکل گرفته است که توجه جدی به مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در کشور دارد، براساس این قانون یک خارجی می‌تواند تا 100درصد سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

شافعی ادامه داد: ایران در منطقه‌یی واقع شده که تاثیر زیادی بر اقتصاد و بازار منطقه دارد و می‌تواند امکانات مناسبی برای روابط دوجانبه یا سه‌جانبه ایجاد کند.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته در پروژه‌های نفتی با کشور سنگاپور همکاری‌هایی داشتیم همچنین همکاری در حوزه حمل‌و‌نقل، کشتیرانی و مسایل مربوط به ترانزیت سنگاپور وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین اظهار کرد که امکان روابط در زمینه‌های پتروشیمی، صنایع خودرو و همچنین فناوری اطلاعات با سنگاپور وجود دارد.

شافعی ادامه داد: نقش سنگاپور در کشورهای «آسه‌آن» بسیار قابل‌توجه است چرا‌که می‌تواند نقطه اتصال به این کشورها باشد و از طرف دیگر ایران موقعیت ویژه‌یی در کشورهای اکو دارد و می‌تواند زمینه اتصال سنگاپور به اکو را فراهم کند.

در ادامه اولیویا لام -معاون فدراسیون تجارت سنگاپور- در سخنانی درباره روابط تجاری با ایران اظهار کرد: سنگاپور و ایران روابط دیرینه‌یی با یکدیگر داشته‌اند، سال گذشته وزیر خارجه سنگاپور به ایران سفر کرد و درباره زمینه‌های رونق اقتصادی و تجاری با ایران صحبت‌هایی مطرح شد.

وی ادامه داد: حجم تجاری دو کشور در سال‌های گذشته کاهش داشته است، در سال2002 میلادی میزان حجم تجاری میان دو کشور بیشتر بود. امیدوار هستیم که بار دیگر به حجم تجاری گذشته برگردیم.

معاون فدراسیون تجارت سنگاپور اضافه کرد: سنگاپور خانه بسیاری از تاجران است و پیوندهای فرهنگی زیادی با کشورهای آسیای‌جنوبی دارد. کشورهایی آسه‌آن که سنگاپور با آنها ارتباط مناسبی دارد از GDP بالایی برخوردار هستند و شرکت‌های ایرانی به‌خصوص در زمینه پتروشیمی می‌توانند همکاری‌های خوبی با سنگاپور داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر