وام 60 میلیونی به جای 80 میلیونی

۱۳۹۳/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۳

وصول 49‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات مسکن مهر

با وجود گذشت چند ماه از ارایه‌ پیشنهاد راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن و اعطای وام 80‌میلیونی یا 60‌میلیونی، آخرین اظهارات مدیرعامل مسکن نشان می‌دهد که بانک مرکزی هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته و در مرحله بررسی‌های کارشناسی قرار دارد.

به گزارش «تعادل»، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در تاریخ 13بهمن93 از مخالفت بخش اعتبارات بانک مرکزی با وام 80‌میلیون‌‌تومانی مسکن خبر داد و گفت: سقف تسهیلات مسکن مهر، صندوق تسهیلات مسکن بانک مسکن و بافت‌های فرسوده افزایش یافته و همین سیاست‌ها، سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی را به 25‌درصد می‌رساند.

در این رابطه روز گذشته، محمدهاشم بت‌شکن درباره اظهارات مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی مبنی بر تورم‌زا بودن پیشنهاد وام 80‌میلیونی مسکن و همچنین نبود منابع کافی برای اجرای آن گفت: این طرح توسط بانک مسکن به بانک مرکزی پیشنهاد نشد بلکه پیشنهاد وزارت مسکن بود و آنچه ما به بانک مرکزی ارایه کردیم راه‌اندازی این صندوق در اعطای تسهیلات تا سقف 60‌میلیون‌‌تومان بوده است. اکنون منتظر بررسی کارشناسی بانک مرکزی بر تمامی ابعاد ازجمله تاثیر آن بر شاخص تورم و تامین منابع برای آن و همچنین جبران کسری‌های ناشی از اجرای چنین طرحی هستیم.

محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بانک مسکن به‌دنبال افزایش قدرت خرید مردم در زمینه مسکن است، یادآور شد: هدف ما از راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن این است که بتوانیم با پس‌اندازی که خود متقاضیان انجام می‌دهند با کاهش دوره زمانی تسهیلات را برای آنها بپردازیم. مدیرعامل بانک مسکن گفت: کمترین مطالبات معوق را در بخش مسکن مهر داشته‌ایم.

وی افزود: کل تسهیلات اعطایی نظام بانکی براساس آمار بانک مرکزی 2.3‌هزار‌میلیارد‌‌تومان بوده است که از این عدد تسهیلات بخش مسکن در 9ماهه 290‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی ادامه داد: عملکرد بانک مسکن در 10‌ماهه سال جاری میزان تسهیلات 156‌هزار‌میلیارد ریال است، از جهت تعداد واحدها حدود 74‌هزار واحد تسهیلات ساخت برای احداث ارایه شده است و 101‌هزار واحد مسکونی برای خرید وام داده شده است که نسبت به سال گذشته 25‌درصد رشد داشته است.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: 546‌هزار واحد مسکونی تامین اعتبار شده است و اکنون مانده تسهیلات بانک مسکن بالغ بر 107هزار‌میلیارد‌‌تومان است به نظر می‌رسد با این عدد بانک مسکن بزرگ‌ترین بانک کشور از این نظر است. نسبت سرانه تسهیلات بانک مسکن به کارکنان 84‌میلیارد ریال است که رشد 15‌درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

بت‌شکن در مورد مسکن مهر، اضافه کرد: کل قراردادهای منعقده مسکن مهر 2‌میلیون و 370‌هزار واحد مسکن است که مبلغ قرارداد 479‌هزار‌میلیارد ریال در حوزه مسکن مهر است. تاکنون یک‌میلیون و 371‌هزار واحد آن فروش اقساطی شد و در 10‌ماهه سال جاری 313‌هزار واحد فروش اقساطی شد که نسبت به سال گذشته 30‌درصد رشد داشته است و سپرده‌های بانک مسکن حدود 368‌هزار‌میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه عموما وثیقه ملکی گرفته می‌شود، اضافه کرد: کمترین میزان معوقات مربوط به مسکن مهر است نسبت مطالبات معوق در بخش مسکن زیر5‌درصد است. کمترین مطالبات معوق بانکی مربوط به این بانک است.

مدیرعامل بانک مسکن در حوزه بانکداری الکترونیکی نیز افزود: تاکنون 23‌میلیون کارت بانکی صادر کرده‌ایم. در بافت فرسوده، بانک مسکن82‌هزار واحد را 15‌هزار‌میلیارد ریال تا پایان سال91 تامین مالی کرده است.

بت‌شکن یادآور شد: در‌صورت اعلام نظر بانک مرکزی درباره صندوق پس‌انداز مسکن جزییات آن در بانک مسکن نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. مدیرعامل بانک مسکن همچنین در رابطه با فعالیت لیزینگ این بانک در حوزه مسکن نیز گفت: با‌توجه به اینکه بانک مرکزی تاکنون مجوز فعالیت لیزینگ‌ها در حوزه مسکن را ارایه نکرده، لیزینگ این بانک نیز تنها به‌طور محدود در حوزه اداری فعالیت می‌کند.


حداقل معوقات بانکی در بانک مسکن

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه به میزان معوقات بانکی این بانک اشاره داشت و گفت: با‌توجه به اینکه تسهیلات بانک مسکن عمدتا خرد و پراکنده بوده همچنین وثیقه ملکی برای آنها دریافت می‌شود و از سوی دیگر آحاد مردم متعهد به بازپرداخت تسهیلات خود هستند، کمترین میزان مطالبات معوق به بانک مسکن تعلق دارد. به‌گونه‌یی که نسبت آن به زیر5‌درصد می‌رسد و اگر معوقات مسکن مهر را نیز از آن کم کنیم، نسبت مطالبات معوق بانک مسکن حدود 2‌درصد خواهد بود.


ابزارهایی برای پرداخت تسهیلات بیشتر

بت‌شکن همچنین به ارایه توضیحاتی درباره ابزارهای بانک مسکن در رابطه با افزایش امکان تسهیلات‌دهی این بانک گفت: اخیرا با مجوزی که از شورای عالی بورس برای ایجاد صندوقی برای تامین سرمایه مسکن دریافت کرده‌ایم، امیدواریم که در هفته آینده با تایید بانک مرکزی نهایی شده و در بهمن راه‌اندازی شود که این صندوق می‌تواند به کلیه خریداران و سازندگان امکان تامین مالی غیرسپرده‌یی را بدهد. وی همچنین راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان در چند ماه گذشته را از دیگر ابزارهای بانک مسکن برای تامین مالی عنوان کرد و یادآور شد: در‌صورت موافقت با اجرایی‌شدن صندوق پس‌انداز مسکن می‌تواند کمک بزرگی به تامین مالی مسکن متقاضیان باشد.


وصول 49‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات مسکن مهر

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه برداشت‌های متفاوت باعث وقفه در هزینه آورده متقاضیان در خدمات زیربنایی مسکن مهر شد؛ از وصول ۴۹‌هزار‌میلیارد ریال اقساط تسهیلات مسکن مهر خبر داد. بت‌شکن اظهار کرد: ماهانه حدود 2000‌میلیارد ریال اقساط ماهانه تسهیلات مسکن مهر است و سالانه نیز حدود 24000‌میلیارد ریال وصولی حاصل از بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر است.

وی با بیان اینکه این میزان نیز در پروژه‌های مسکن مهر تزریق می‌شود، بیان کرد: در‌مجموع تاکنون 49‌هزار‌میلیارد ریال وصولی تسهیلات مسکن مهر داشته‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بر چه اساسی مجوز برداشت از حساب متقاضیان مسکن مهر برای اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی صادر شده است، افزود: طبق مصوبه شواری عالی مسکن این اقدام انجام شده است.

مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که چرا در خرداد امسال این روند متوقف شد، تصریح کرد: به‌دلیل برداشت‌های متفاوت از آیین‌نامه برداشت از حساب متقاضیان مسکن مهر برای خدمات زیربنایی و روبنایی

متوقف شد.

بت‌شکن بیان کرد: در بافت فرسوده تا پایان سال92 بالغ بر 82‌هزار واحد مسکونی به مبلغ 15‌هزار‌میلیارد ریال توسط بانک مسکن تامین مالی شده است.

وی با اشاره به اینکه مجوز نهایی نهاد ابزار تامین مالی عرضه مسکن از بانک مرکزی اخذ می‌شود، یادآور شد: پیشنهاد تاسیس صندوق‌های پس‌انداز مسکن جدید به بانک مرکزی ارایه شده که منتظر اعلام نظر این بانک هستیم. همچنین تاسیس موسسات اعتباری تخصصی مسکن نیز پیشنهاد دیگر بانک مسکن بوده که به‌شکل منطقه‌یی سپرده جذب و به‌صورت منطقه‌یی تسهیلات ارایه می‌دهد.

وی ادامه داد: بانک مسکن در راستای حمایت از عرضه مسکن به‌دنبال انتشار اوراق مشارکت است. آیین‌نامه‌های این اوراق در حال نهایی‌شدن است.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: تاکنون 46‌هزار فقره کمک هزینه ازدواج به‌مبلغ 1400‌میلیارد ریال توسط بانک مسکن پرداخت شده است.

بت‌شکن با بیان اینکه بانک مسکن به‌دنبال افزایش قدرت خرید مردم است، افزود: ما به‌دنبال این کار با سپرده‌گذاری هستیم و پیشنهاد پرداخت وام 60‌میلیون‌‌تومانی خرید را به بانک مرکزی داده‌ایم که منتظر نظر این بانک هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر