مخاطبان تلویزیونی اسکار کاهش یافت
مراسم طولانی و پرحاشیه اسکار ۲۰۱۷ با کمترین مخاطبان تلویزیونی در ۹ سال اخیر همراه بود. طبق خبر هالیوود ریپورتر، نخستین برآوردها حاکی از آن است که هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار که روز دوشنبه از شبکه «ABC» امریکا روی آنتن رفت، در مجموع 32.9میلیون مخاطب تلویزیونی داشته که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۶ (34.4میلیون) با ۴درصد کاهش همراه است.
مراسم اسکار امسال با زمان 3 ساعت و ۴۹دقیقه به طولانیترین مراسم در ۱۰ سال اخیر بدل شد و مراسم اعطای جایزه بهترین فیلم که آخرین جایزه شب بود نیز با حواشی زیادی همراه شد و درحالی که ابتدا فیلم «لالا لند» بهعنوان برنده انتخاب شده بود، در فاصله یک دقیقه فیلم «مهتاب» بهعنوان برنده مهمترین جایزه شب نام گرفت!
این دومین سالی است که پخش زنده مراسم اسکار از شبکه «ABC» با کاهش قابلملاحظه مخاطب همراه است و این رویداد مهم سینمایی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ با کاهش ۱۰ میلیونی مخاطب روبهرو بوده است، اما با این وجود، این برنامه تلویزیونی همچنان سود فراوانی برای این شبکه تلویزیونی دارد و بنابر گزارشها، ۱۱۵میلیون دلار از محل تبلیغات درآمدزایی کرده است.
زمان زیاد مراسم و عملکرد نهچندان خوب فیلمهای نامزد اسکار در گیشه ازجمله عواملی هستند که موجب ریزش مخاطب تلویزیونی مراسم اسکار در چند سال اخیر شده، اما کمترین میزان مخاطبان اسکار در سال ۲۰۰۸ میلادی رقم خورد که ۳۲میلیون بیننده داشت.
بخش زیادی از توجه مراسم اسکار امسال معطوف به شرایط سیاسی موجود در امریکا بود، همانطور که مراسم گلدنگلوب و دیگر جوایز سینمایی با سخنرانی برندگان علیه سیاستهای «ترامپ» همراه بود.
بیشترین میزان مخاطبان تلویزیونی مراسم اسکار در ۱۷سال اخیر با 45.5میلیون دلار در سال ۲۰۰۰ رقم خورده و کمترین آن با 31.8میلیون بیننده مربوط به سال ۲۰۰۸ است. در سال ۲۰۱۶ میلادی 34.4میلیون مخاطب به صورت مستقیم مراسم اسکار را از شبکه ABC امریکا تماشا کردند و این رقم در سال ۲۰۱۵ نیز 37.3 بود. سال ۲۰۱۴ (43.7میلیون بیننده)، ۲۰۱۳ (40.4)، ۲۰۱۲ (39.5)، ۲۰۱۱ (37.9) و در سال ۲۰۱۰ نیز 41.6میلیون بیننده تماشاگر تلویزیونی اسکار بودند.
