سناریوی می و ترامپ برای تکرار دوران تاچر و ریگان

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۶۷

لندن به دنبال خنثی کردن تهدید پوپولیست‌هاست

گروه جهان طلا تسلیمی

در کنار تمام حواشی مربوط به تیم انتخاباتی دونالد ترامپ و جنجال تاثیرگذاری هکرهای روسی در تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، رسانه‌های خبری از تلاش نخست‌وزیر بریتانیا برای برقراری ارتباط دوستانه با رییس‌جمهوری منتخب امریکا خبر داده‌اند. گفته می‌شود ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در پشت پرده از هیچ گونه تلاشی برای توجه دونالد ترامپ خودداری نکرده و حتی 2نفر از نزدیک‌ترین متحدان خود را برای دیدار با مشاوران رییس‌جمهور منتخب به امریکا اعزام کرده است. اگرچه بی‌بی‌سی از امید نخست‌وزیر بریتانیایی به دیدار با ترامپ در اوایل بهار امسال خبر داد، اما بسیاری بر این عقیده‌اند که تلاش‌های ترزا می ‌چندان هم موفقیت‌آمیز نبوده و هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای دیدار درخواستی وی با رییس‌جمهور منتخب امریکا اعلام نشده است.

خبرگزاری بلومبرگ نوشته، دفتر نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌یی اعلام کرده که ترزا می ‌قصد دارد در بهار امسال به واشنگتن سفر کند، با این حال هنوز هیچ زمان‌بندی قطعی برای این سفر در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که ترزا می ‌در تلاش برای بهبود روابط با ترامپ پس از آغازی نه‌چندان خوشایند، نیک تیموتی و فیونا هیل، 2نفر از مشاوران ارشد خود را در نیمه ماه دسامبر در سفری پنهانی به امریکا فرستاده است تا با اعضای گروه ترامپ دیدار کنند. دفتر ترزا می‌ اعلام کرده است: «نخست وزیر گفتند، ایده خوبی است که کارکنان کلیدی از هر دو گروه با یکدیگر دیدار کنند. رییس‌جمهور منتخب ترامپ هم تایید کردند که چنین دیداری می‌تواند مفید باشد. ما خرسندیم که توانستیم به این مساله جامه عمل بپوشانیم و نخست‌وزیر بی‌صبرانه منتظر دیدار با رییس‌جمهور جدید در بهار آینده هستند.» هیل و تیموتی در لندن قدرتمندترین مشاوران ترزا می ‌انگاشته می‌شوند و نفوذ شدیدی بر دولت دارند. این مساله که ترزا می‌ هر 2نفر آنها را باهم به عنوان فرستاده خود راهی دیدار با نمایندگان گروه ترامپ کرده، اهمیت زیادی را که نخست‌وزیر بریتانیا برای برقراری ارتباط با کاخ سفید جدید قائل است، نشان می‌دهد و اینکه بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا به دنبال گسترش روابط تجاری با امریکاست.


دست‌های پشت پرده

به گفته منابع آگاه، به غیر از فیونا هیل و نیک تیموتی که در بریتانیا به معاونان غیر رسمی نخست‌‌وزیر معروف هستند، ترزا می‌ مقامات ارشد بریتانیایی دیگری ازجمله مشاوران سیاست‌گذاری خارجی و دفاع را هم برای دیدار با مایکل فلین ژنرال بازنشسته و مشاور امنیت ملی امریکا در دولت آتی، استیو بانون استراتژیست ارشد و یارد کوشنر داماد ترامپ، اعزام کرده است.

این دیدارها نشان می‌دهند که ترامپ در اولویت روابط بریتانیا قرار دارد. مایکل گوو، وزیر دادگستری پیشین بریتانیا در این باره گفت: «اینکه نخست وزیر بریتانیا و رییس‌جمهور امریکا- فارق از حزب وی- دیدار کنند تا روابطی خوب و مفید داشته باشند، کاملا مناسب است. این بدین معنا نیست که آنها باید به یکدیگر خیلی نزدیک باشند، تنها بدین معناست که آنها باید روابط عمیق میان 2 کشور را مطابق بیشترین منافع 2کشور، مدیریت کنند.»

پل‌های شکسته پشت سر

ترزا می ‌در تلاش است تا در بازی باخته از نو پیشروی کند. بلومبرگ نوشته: نخست وزیر سعی دارد تا حمله خارجی نایجل فاراژ، رقیب سیاسی خود و رهبر پیشین حزب بریتانیای مستقل را که در چند روز اول پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ماه نوامبر با وی دیدار کرده بود، خنثی کند. در حالی که هنوز معلوم نیست تلاش‌های ترزا می‌ برای دیدار با رییس‌جمهور منتخب امریکا مثمرثمر بوده باشد، فارژ به عنوان نخستین سیاستمدار بریتانیایی در اقامتگاه ترامپ در نیویورک با وی دیدار کرد. اندکی بعد ترامپ در توییتی نوشت که فاراژ را بهترین گزینه برای سمت سفیر بریتانیا در امریکا می‌داند و این اتفاق ترزا می ‌را وادار کرد تا مخالفت خود را با این پیشنهاد مناقشه‌آمیز به شدیدترین حالت اعلام کند. در ماه دسامبر سال 2015 هم ترزا می‌ که در آن زمان وزیر کشور بریتانیا بود، از طرح پیشنهادی ترامپ در مورد ممنوعیت ورود مسلمانان به امریکا صحبت کرده و این پیشنهاد را «تفرقه‌انگیز، غیر سازنده و اشتباه» توصیف کرده بود.

تیموتی و هیل هم پیش از سفر به عنوان فرستاده ترزا می، سهم خود را در دشمن‌تراشی در دولت آتی امریکا ایفا کرده بودند. تیموتی پیش از روی کار آمدن در سمت جدیدش در دولت ترزا می ‌در ماه جولای در توییتی نوشته بود که با هیچ‌گونه برقراری ارتباط با ترامپ موافق نیست و هیل هم توییت کرده بود: «دونالد ترامپ یک احمق به تمام معناست.» در این حال، فاراژ در مورد اینکه تیموتی و هیل توانسته باشند در سفر خود با مشاوران ارشد ترامپ دیدار کرده باشند، ابراز تردید کرد. دفتر ترزا می‌ هم تاکنون به اینکه چه کسانی در جلسات ماه گذشته حاضر بودند، هیچ اشاره‌یی نکرده است. گفته می‌شود که مقامات بریتانیایی در شرایط کنونی کمترین ارتباطات را با دولت آتی امریکا دارا هستند و این در حالی است که بریتانیا سعی دارد برای دوران پس از خروج از اتحادیه اروپا و گسترش روابط تجاری پسابرگزیت، دوست‌های جدید و مطمئنی بیابد. نشانه‌هایی دال بر اینکه ترامپ با مادری اهل اسکاتلند به شریکی مشتاق برای بریتانیا تبدیل شود، وجود دارد. در حالی که اوباما اعلام کرد، بریتانیا در ته صف کشورهایی است که احتمالا با آنها قرارداد تجارتی بسته می‌شود، ترامپ به فاراژ گفت که بریتانیا در جلوی این صف قرار دارد.برخی هم معتقدند لندن و واشنگتن در دوران ترزا می و دونالد ترامپ، مارگارت تاچر و رونالد ریگان دیگری را شاهد خواهند بود.


تمرکز بر روابط خارجی در بحران داخلی

بریتانیایی‌ها در ماه ژوئن سال گذشته به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند و این در حالی بود که بسیاری از دیپلمات‌های حزب حاکم، خلاف این مساله را می‌خواستند. بحران‌های داخلی در بریتانیا که با اتفاقاتی همانند سقوط ارزش پوند و نوسانات بازارهای سهام تشدید شد، هنوز پایان نیافته است و از سوی دیگر، دولت ترزا می ‌هنوز برای ارائه استراتژی قدرتمندی برای مذاکرات خروج تحت فشار قرار دارد. در میانه این بحران، استعفای ایوان راجرز، سفیر بریتانیا در اتحادیه اروپا، در اعتراض به سیاست‌های دولتش در قبال برگزیت، احتمالا با شورش تکنوکرات‌ها و استعفای شمار دیگری از مقامات ارشد و دیپلمات‌های بریتانیایی همراه خواهد بود. روزنامه تایمز در مطلبی در این باره نوشت که به دنبال استعفای راجرز، تعداد دیگری از مقامات ارشد دولتی هم آمادگی خود را برای ترک پست‌های‌شان اعلام کردند و علت این اقدام خود را نگرانی عمیق‌شان در مورد نحوه برخورد دولت با راجرز و مشکلات مربوط به آماده‌سازی زمینه‌ها برای برگزیت بیان داشتند. در چنین شرایطی ترزا می‌ مجبور است برای جذب متحدان خارجی در دوران احتمالا دشوار پس از خروج از اتحادیه اروپا، بیش از پیش تلاش کند. در مورد امریکا این مساله تا جایی پیش رفت که خانم نخست‌وزیر برای جلب‌توجه ترامپ از اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در محکوم‌سازی سیاست‌های اسراییل در ماه دسامبر انتقاد کرد. ترامپ پیش‌تر سیاست دولت اوباما در این زمینه را محکوم کرده و حمایت بیشتر از اسراییل را وعده داده بود. همچنین در تلاش دیگری برای تحکیم روابط با کاخ سفید جدید، دفتر ترزا می ‌اعلام کرد که قصد دارد از ترامپ برای سفری به بریتانیا در سال جاری میلادی دعوت کند. ترامپ احتمالا در این سفر در کاخ باکینگهام در لندن مهمان ملکه الیزابت دوم خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر