رتبه اول چین در ثبت دارایی‌های خارجی

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۹۶

گروه گوناگون|

دارایی خارجی شامل ذخایر طلا و ارز کشورها همیشه مورد بحث بوده است؛ اینکه کدام کشورها در این حوزه بالاتر و کدام‌ها‌ پایین‌تر هستند، همیشه مورد بحث و نقد بوده است. با این حال، گزارشی که اخیرا از سوی اکونومیست منتشر شده، جزییات تازه‌تری از این دارایی‌ها را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، چین بیشترین میزان دارایی‌های خارجی را دراختیار دارد. بر این اساس، این کشور چیزی در حدود 3هزار و 141میلیارد دلار دارایی خارجی دارد که این رقم فقط شامل ذخایر ارزی می‌شود. در این رده‌بندی، عربستان در رتبه دوم قرار دارد. این کشور رقم 543.9میلیارد دلار را برای دارایی‌های خارجی خود به ثبت رسانده است. البته به نوشته اکونومیست دارایی‌های خارجی این کشور طلا را دربر نمی‌گیرد و فقط ارزهای خارجی را شامل می‌شود. بر این اساس، باید گفت که عربستان دومین کشور بزرگ در حوزه دارایی‌های خارجی است. در رتبه سوم با کمی اختلاف، نام روسیه با 390.7میلیارد دلار دیده می‌شود. این کشور که اخیرا به‌دلیل اختلاف‌هایی که با امریکا داشته، خبر از احتمال خروج 3میلیارد و 500میلیون دلار از دارایی‌های خود از امریکا داده است، حالا رتبه سوم کشورهای بزرگ در حوزه دارایی‌های خارجی را به خود اختصاص داده است. کمی قبل گفته شده بود که روسیه در چارچوب اجرای برنامه خروج سرمایه‌گذاری‌های ارزی خود از امریکا 3میلیارد و 500میلیون دلار دیگر از بازار اوراق بهادار این کشور خارج کرده است. در همین حال باید تاکید کرد که ذخایر طلای روسیه 1392تن است که معادل 13درصد کل ذخایر ارزی است. روسیه سال گذشته 200تن طلا خریداری کرده است. 141تن از این رقم طی ماه‌های جولای تا دسامبر خریداری شده است. برخی معتقدند که ارتباط معناداری میان ذخایر طلای این کشور و دارایی‌های خارجی وجود دارد.

رتبه بعدی در این رده‌بندی به هنگ‌کنگ اختصاص دارد. این کشور 383.8میلیارد دلار دارایی خارجی دارد که شامل طلا و ارزهای خارجی می‌شود. نباید فراموش کرد که این کشور ذخایر بالایی در حوزه طلا دارد چراکه تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که واردات طلای چین از هنگ‌کنگ طی ماه اکتبر با افزایش 15.8درصدی روبه‌رو شده و به بالاترین سطح در 3ماهه اخیر رسیده است. برهمین اساس، خالص واردات طلای چین از طریق هنگ‌کنگ طی ماه اکتبر با 15.8درصد افزایش به بیش از 61تن رسیده که این بالاترین رقم در 3ماهه اخیر به‌شمار می‌رود. براساس این گزارش، واردات طلای چین از هنگ‌کنگ طی ماه سپتامبر نیز به 52.76تن رسیده که این مساله بالا بودن ذخایر طلای هنگ‌کنگ را تایید می‌کند.

در رتبه بعدی، نام کره‌جنوبی با رقم 375.2میلیارد دلار دیده می‌شود. این کشور با اختلاف اندکی از برزیل، قرار دارد. برزیل نیز رقم 367.5میلیارد دلار را در این رده‌بندی به ثبت رسانده است. شاید بی‌راه نباشد که بالا بودن ذخایر طلای این کشورها را در تناسب با بالا بودن دارایی‌های خارجی

بدانیم.

برهمین اساس، این مساله در مورد برزیل نیز تایید شده است تا جایی که میزان ذخایر طلای برزیل در ماه نوامبر برای سومین ماه متوالی افزایش یافته بود. البته در همین مدت، بانک‌های مرکزی روسیه بلاروس و کره‌جنوبی نیز میزان ذخایر طلای خود را افزایش دادند. بر این اساس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که میزان ذخایر طلای برزیل در ماه نوامبر با رشد 14.7تنی روبه‌رو شده و کل ذخایر طلای این کشور به بیش از 67.2تن رسیده است که این بالاترین رکورد از نوامبر 2000 به‌شمار می‌رود. در همین حال، برزیل در ماه اکتبر نیز اقدام به خریداری 17.2تن ذخایر طلا کرده بود. میزان ذخایر طلای روسیه در ماه گذشته 2.9تن افزایش داشته و میزان ذخایر طلای بلاروس نیز با رشد 1.4تنی روبه‌رو شده بود.

از سوی دیگر، در رتبه‌های بعدی رده‌بندی کشورهایی که بیشترین میزان دارایی‌های خارجی را دارند، نام هند و سنگاپور نیز دیده می‌شود. بر این اساس، هند رقم 367.2میلیارد دلار و سنگاپور 251.4میلیارد دلار را به‌عنوان دارایی‌های خارجی خود به ثبت رسانده‌اند.

اما از طرفی کمترین میزان دارایی‌های خارجی برای استونی، اسلوونی و لیتوانی به ثبت رسیده است. بر این اساس، این کشورها به‌ترتیب 0.5میلیارد دلار، 0.7 و رقم 1.4میلیارد دلار دارایی خارجی دارند. برخی کارشناسان معتقدند که بیشترین میزان دارایی‌های خارجی مربوط به کشورهایی است که نسبت به دیگر کشورها، ذخایر بیشتری در حوزه طلا دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر