راه‌اندازي سايتي براي اعلام قطعي خدمات دستگاه‌ها

۱۴۰۴/۰۹/۳۰ - ۰۱:۲۶:۰۱
کد خبر: ۳۷۰۷۰۷

رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران گفت: طي يك سال گذشته در دولت چهاردهم، زمان اخذ استعلامات به‌شدت كاهش پيدا كرده و از حدود ۹۰ روز، در حال حاضر به عددي معادل ۲۰ روز رسيده است.

رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران گفت: طي يك سال گذشته در دولت چهاردهم، زمان اخذ استعلامات به‌شدت كاهش پيدا كرده و از حدود ۹۰ روز، در حال حاضر به عددي معادل ۲۰ روز رسيده است. البته عدد گفته شده مطلوب ما نيست و بايد در مدت زمان كمتر و به صورت آنلاين پاسخ استعلامات را دريافت كنيم تا كار مردم تسهيل شود. محمد محسن صدر - رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران- در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به موفقيت پنجره واحد مديريت زمين به عنوان يكي ديگر از اركان تحقق دولت الكترونيكي، اظهار كرد: مصمم به پيگيري زيست بوم‌ها هستيم، چراكه پنجره واحد مديريت زمين نمونه موفقي در اين زمينه به شمار مي‌رود. شهروندان براي اينكه اقداماتي مانند تغيير كاربري زمين انجام دهند، به اين سامانه مراجعه مي‌كنند و استعلامات بين دستگاه‌ها، در پنجره واحد زمين پخش و نتيجه كار جمع‌آوري مي‌شود. وي با بيان اينكه طي يك سال گذشته در دولت چهاردهم، زمان اخذ استعلامات به‌شدت كاهش پيدا كرده است و از حدود ۹۰ روز، در حال حاضر به عددي معادل ۲۰ روز رسيده است، تأكيد كرد: عدد گفته شده مطلوب ما نيست و بايد در مدت زمان كمتري به صورت آنلاين پاسخ استعلامات را دريافت كنيم تا كار مردم تسهيل شود. معاون وزير ارتباطات افزود: اين موضوع براي بررسي بيشتر در جلساتي با حضور وزير ارتباطات در سفرهاي استاني و جلسات استانداران در وزارت ارتباطات بررسي و گزارشي ارايه مي‌شود، بنابراين رصدپذيري گفته شده درحال حاضر در قالب پنجره واحد مديريت زمين رخ داده و در يك لايه بالاتر تشكيل اكوسيستم همه اجزاي آن قابل مشاهده خواهد بود. 

    حذف استفاده از كاغذ توسط سامانه زمين

صدر توضيح داد: در زمينه زمين‌خواري هم تصاوير قبل و بعد با يكديگر مقايسه مي‌شود و به محض اينكه تغييري در زمين ايجاد شود، به صورت خودكار و با ابزارهاي هوش مصنوعي، تغييرات ايجاد شده ارسال مي‌شود. نكته جالب اين است كه ۹۰ درصد تشخيص‌ها به واسطه ابزار هوش مصنوعي و تطبيق تصاوير، درست است كه اين نشان‌دهنده عدد بسيار بزرگي در زمينه جلوگيري از زمين‌خواري است. به گفته او، همچنين پنجره واحد مديريت زمين با كاهش استعلامات، استفاده از كاغذ را حذف كرده است. اميدواريم تخلفات ايجاد شده نيز شناسايي شوند و تعامل با ساير دستگاه‌ها به پرونده‌اي تبديل و به صورت واقعي پيگيري و از اين معضل جلوگيري شود. 

    چه موانعي در مسير تحقق دولت الكترونيك وجود دارد؟

رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران در پاسخ به اين سوال كه چه موانعي در مسير تحقق كامل دولت الكترونيكي وجود دارد، اظهار كرد: يكي از اين موانع مقاومت دستگاه‌ها براي ارايه خدمات است البته در حال حاضر همكاري بين دستگاهي خيلي بهتر و زيادتر شده است اما اين موضوع بايد كامل حل و فصل شود. در دولت هم بايد اين موضوع را درنظر داشته باشيم كه درنهايت خدمات به مردم ارايه شوند. به گفته وي، در زمينه بحث اسناد و مدارك هم نبايد ديگر مدرك فيزيكي از شهروندان دريافت شود بلكه حتما به صورت الكترونيكي باشد كه زمينه و مقدمات اين اقدام هم فراهم شده است. در زيست بوم‌ها نيز مكانيزم جديدي درنظر گرفته شده تا كسي اجازه دريافت مدارك را نداشته باشد تا موضوع الكترونيكي كردن خدمات بدون اخذ مدرك فيزيكي از مردم به معناي واقعي اجرايي شود. رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران تأكيد كرد: درنظر داريم طرح گردش اسناد الكترونيكي را تحت عنوان سند الكتروني در زيست بوم‌ها ايجاد كنيم. به عبارتي شهروندي يك سند الكترونيك مانند كارت ملي، شناسنامه يا مدرك تحصيلي دارد و در موارد لازم آن را با قابليت استعلام، الكترونيكي ارايه كند. در صورت تحقق اين طرح، اتفاق فرخنده‌اي رخ مي‌دهد و مردم شيريني خدمات الكترونيكي را مي‌چشند. او افزود: علاوه بر موارد گفته شده اقدام خوب ديگري نيز انجام شده كه راه‌اندازي سايت «ديده‌بان»  است كه به واسطه آن قطعي خدمات دستگاه‌ها به مردم اعلام مي‌شود. همچنين از طريق اين سايت امكان ارايه گزارش مردمي وجود دارد كه براي رتبه‌بندي دستگاه‌ها لازم است.