آمار مربوط به بازماندگي از تحصيل دقيق نيست
وزير آموزش و پرورش آمار مربوط به بازماندگي از تحصيل را غير دقيق دانست و بر لزوم بررسي و پژوهش درباره علل و عوامل اين مهم تاكيد كرد. عليرضا كاظمي اظهار كرد: مديران آموزش و پرورش تحليلهاي دقيق و علمي از بازماندگي از تحصيل ارايه دهند،
وزير آموزش و پرورش آمار مربوط به بازماندگي از تحصيل را غير دقيق دانست و بر لزوم بررسي و پژوهش درباره علل و عوامل اين مهم تاكيد كرد. عليرضا كاظمي اظهار كرد: مديران آموزش و پرورش تحليلهاي دقيق و علمي از بازماندگي از تحصيل ارايه دهند، زيرا آمار موجود، آمار ترك تحصيل واقعي نظام آموزش و پرورش نيست. وي ادامه داد: هزاران دانشآموز به خارج از كشور مهاجرت كردند ودر حالي كه امروز در سامانه ثبت احوال هستند، اما در مدارس حضور ندارند يا هزاران دانشآموز در مدارس طلاب علوم ديني مشغول به تحصيل هستند، اما اطلاعات آنها در سامانههاي آموزش و پرورش نيست يا صدها دانشآموز به دليل معلوليت جسمي در مدارس نيستند، اما اصلا امكان تحصيل براي آنها وجود ندارد.
ضرورت فعالسازي شوراهاي پژوهشي در استانها و مناطق
وزير آموزش و پرورش گفت: ساختار پژوهشي و شوراي تحقيقات در مناطق و استانها بايد فعال شود، چرا كه اين اقدام بهترين راه براي تقويت و تربيت ذهن و انديشه نسل آينده كشور را به همراه دارد. وزير آموزش وپرورش افزود: با وجود موانع و محدوديتهاي موجود، تلاشهاي ارزشمند و دستاوردهاي قابل تقديري در حوزه پژوهش صورت گرفته است و نبايد به اين اندازه قناعت كنيم.
رشد فعاليتهاي پژوهشي پس از سالها توقف
وي با اشاره به آمار فعاليتهاي پژوهشي گفت: از سالهاي ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، تعداد فعاليتها و توليدات پژوهشي روي عدد ۷ تا ۸ هزاري متوقف شده بود و تغيير اين عدد به سختي انجام ميشد، اما امروز شاهد شكلگيري جريانهاي جديد و تحولات مثبت در اين حوزه هستيم كه نويدبخش آيندهاي بهتر براي پژوهش در آموزش و پرورش است. كاظمي اظهار كرد: كشورهايي كه در حوزه صنعت، فناوري، آموزش و توسعه به پيشرفتهاي چشمگير دست يافتهاند، بيشترين سرمايهگذاري را در حوزه پژوهش انجام دادهاند و سرانه هزينهكرد پژوهشي در اين كشورها قابل مقايسه با بسياري از كشورها نيست.
جشنوارههاي خوارزمي فرصتهايي براي ترويج فرهنگ خلاقيت
وي با اشاره به نقش جشنوارهها و رويدادهاي علمي، از جمله جشنواره نوجوان خوارزمي و جشنواره جوان خوارزمي، به عنوان فرصتهايي براي ارزيابي از توانمندي استعدادهاي دانشآموزان و ترويج فرهنگ پرسشگري و خلاقيت تاكيد كرد و افزود: اين رويدادها بايد به چشمانداز بلندمدت و كلان نهادهاي سياستگذاري تبديل شوند تا مسير توسعه فرهنگ پژوهش در كشور هموار شود.
نهادينهسازي فرهنگ پرسشگري و تفكر انتقادي در مدارس
كاظمي بر ضرورت فرهنگسازي و آموزش روشهاي پژوهش در مدارس و خانوادهها تاكيد كرد و گفت: پژوهش، تنها راهحل معضلات كشور است و بايد آن را در ميان دانشآموزان و معلمان نهادينه كنيم، چراكه تنها در اين صورت ميتوانيم نسلي خلاق، پرسشگر و آيندهساز تربيت كنيم.
افزايش مشاركت پژوهشي از ۸ هزار به ۸۰ هزار نفر
وزير آموزش و پرورش به آمار مشاركت در فعاليتهاي پژوهشي اشاره كرد و گفت: امروز تعداد مشاركتكنندگان از ۸ هزار نفر به ۸۰ هزار نفر رسيد كه هنوز فاصله زيادي به آمار مطلوبمان داريم. حداقل بايد ۳۰ درصد معلمان و ۳۰ درصد دانشآموزان و حتي شايد ۵۰ درصد دانشآموزان در اين فرآيند قرار بگيرند. براي رسيدن به اين هدف، نخستين اقدام، فعالسازي ساختارهاي پژوهشي، شوراهاي تحقيقات استانها و مناطق است.
مشاركت بيش از ۱۵۹ هزار دانشآموز و معلم در جشنواره ملي پژوهش
رييس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نيز پژوهش را شاخص اصلي رشد يا عقبماندگي كشورها عنوان كرد و گفت: ۸۱ هزار دانشآموز و ۷۸ هزار معلم در جشنواره ملي پژوهش شركت كردند. علي محبي به برخي يافتههاي پژوهشهاي بينالمللي در حوزه آموزش ابتدايي اشاره كرد و گفت: اگر از ما پرسيده شود عوامل اصلي عقبماندن دانشآموزان از تحصيل در دوره ابتدايي چيست، معمولا به پيشدبستان، معلم يا مدرسه اشاره ميكنيم و براي اين بخشها سرمايهگذاري و هزينههاي زيادي انجام ميدهيم، در حالي كه دو عامل اساسي و كمهزينهتر وجود دارد كه بيشترين تاثير را دارند.
عوامل عقبماندگي تحصيلي در دوره ابتدايي
به گفته رييس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، شغل و نقش والدين و ميزان توجه به آنها در دوره ابتدايي و ميزان اعتمادبهنفس دانشآموزان تاثيرگذار است. وي ادامه داد: يافتههاي پژوهشي نشان ميدهد ميزان علاقه دانشآموزان به مطالعه، علاقه معلمان به شغل خود و زمان آموزش از عوامل مهم ديگر هستند، در كشور ما آموزش و پرورش و دانشگاهها اولين بخشي است كه تعطيل ميشوند، در حالي كه از نظر زماني نيز نسبت به بسياري از كشورهاي دنيا تعطيلات بيشتري داريم. در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش همه فعاليتها بر اساس يك سند راهبردي انجام ميشود كه متناسب با برنامه هفتم پيشرفت تدوين شده و جايگاه مورد انتظار كشور را مشخص ميكند. محبي درباره سامانههاي پژوهشي توضيح داد: سامانه سيما كه پژوهشكدهها در آن مستقر هستند، به زودي در سطح استانها نيز فعال ميشود تا امكان بارگذاري و استفاده از پژوهشها فراهم شود همچنين سامانه جامع اطلاعات علمي در حال تكميل است تا همه پژوهشها و فعاليتهاي علمي مرتبط با آموزش و پرورش، در گام نخست در سطح ملي و سپس بينالمللي، در دسترس معلمان قرار گيرد. وي به جشنواره ملي پژوهش اشاره كرد و گفت: اين جشنواره در هشت محور از جمله دانشآموز پژوهشگر فناور، معلم پژوهنده، فرهنگي پژوهشگر فناور، پژوهش برتر و شوراي تحقيقات استان برتر برگزار شد.
