چالش نوسازي ناوگان

155هزار خودرو اسقاط شد اما مسير هنوز طولاني است

۱۴۰۴/۰۹/۱۱ - ۰۱:۳۵:۵۳
کد خبر: ۳۶۸۱۲۴

محمد صادق حاتمي، رييس ستاد نوسازي ناوگان حمل‌ونقل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي، از رشد محسوس روند اسقاط خودرو در سال جاري خبر داد و گفت: تا هشتم آذرماه حدود 155 هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است؛ رقمي كه نشان مي‌دهد روند اسقاط نسبت به ماه‌هاي قبل شتاب گرفته است.

محمد صادق حاتمي، رييس ستاد نوسازي ناوگان حمل‌ونقل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي، از رشد محسوس روند اسقاط خودرو در سال جاري خبر داد و گفت: تا هشتم آذرماه حدود 155 هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است؛ رقمي كه نشان مي‌دهد روند اسقاط نسبت به ماه‌هاي قبل شتاب گرفته است. ميانگين روزانه اسقاط اكنون به حدود 900 دستگاه رسيده است. حاتمي با بيان اينكه روند اسقاط از شهريورماه دوباره رو به رشد شده است، افزود: از تير تا شهريور به دليل شرايط كشور، فرآيند اسقاط كند شده بود. به نحوي كه در تيرماه تنها 11 هزار خودرو اسقاط شده بود، اما در آبان اين آمار به 26 هزار و 581 دستگاه رسيده است. رييس ستاد نوسازي ناوگان حمل‌ونقل ايدرو با اشاره به تشديد آلودگي هوا در كلان‌شهرها، تأكيد كرد كه مي‌توان با طراحي سياست‌هاي انگيزشي هوشمندانه، مصرف خودروهاي برقي و هيبريدي را به‌طور چشمگير افزايش داد. او پيشنهاد كرد كه روند اسقاط خودرو به عنوان مزيتي براي خريداران خودروهاي برقي و هيبريدي تعريف شود تا توليد و مصرف اين خودروها در كشور افزايش پيدا كند.به گفته حاتمي، در راستاي همين سياست، ستاد اسقاط با امضاي تفاهم‌نامه‌اي با سازمان تاكسيراني، چهار هزار خودروي برقي را وارد ناوگان تاكسيراني تهران كرده و دو هزار خودروي برقي ديگر نيز در ساير كلان‌شهرها عرضه شده است؛ اقدامي كه به گفته او «گامي مهم در مسير برقي‌سازي حمل‌ونقل» است. وي درباره جذابيت‌هاي مالي طرح‌هاي اسقاط توضيح داد: «براي يك خودروي دوگانه‌سوز با قيمت 880 ميليون تومان، 400 ميليون تومان تسهيلات و نزديك به 100 ميليون تومان گواهي اسقاط پرداخت مي‌شود؛ يعني خريدار تنها حدود 300 ميليون تومان آورده نياز دارد.» حاتمي همچنين گفت براي خودروهاي برقي، تسهيلات يك ميليارد و دويست ميليون توماني 60 ماهه با سود صفر درصد در نظر گرفته شده كه اقساط ماهانه آن حدود 12 ميليون تومان است. براي خودروي برقي با قيمت حدود يك ميليارد و 700 ميليون تومان نيز تسهيلات 1.2 ميليارد توماني پرداخت مي‌شود و سازمان تاكسيراني 350 ميليون تومان ديگر به آن اضافه مي‌كند. حاتمي ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير را يكي از ابزارهاي مهم تقويت اسقاط دانست و اظهار كرد: مي‌توان از محل صرفه‌جويي در مصرف سوخت منابع لازم را تأمين كرد، براساس آمار سالانه حدود 8 ميليارد ليتر بنزين توسط دو ميليون و 600 هزار خودروي فرسوده سواري و وانت با سن بالاي 20 سال مصرف مي‌شود. اگر اين خودروها از ناوگان حذف شوند، تا 70 درصد از ناترازي انرژي قابل جبران است.