بازار همچنان در شرايط احتياط و كاهش حجم معاملات قرار دارد

عوامل اثرگذار بر تعديل قيمت‌ خودرو

۱۴۰۴/۰۸/۲۰ - ۰۰:۳۴:۱۳
کد خبر: ۳۶۵۲۹۸
عوامل اثرگذار بر تعديل قيمت‌ خودرو

بازار خودرو در فاز احتياط قرار گرفت. البته پس از ماه‌ها ابهام درباره آيين‌نامه واردات خودرو، تاييد نهايي تعرفه پلكاني توسط مجلس موجب شد خريداران و فروشندگان در وضعيت انتظار قرار گيرند.

تعادل|

بازار خودرو در فاز احتياط قرار گرفت. البته پس از ماه‌ها ابهام درباره آيين‌نامه واردات خودرو، تاييد نهايي تعرفه پلكاني توسط مجلس موجب شد خريداران و فروشندگان در وضعيت انتظار قرار گيرند. از سوي ديگر، ثبات نسبي نرخ ارز و كاهش انتظارات تورمي نيز سبب شد بازار از رفتار هيجاني فاصله بگيرد و حجم معاملات به‌طور محسوسي افت كند. اكنون بخش زيادي از فعالان بازار ترجيح مي‌دهند تا روشن‌شدن جزييات اجرايي سياست جديد، از معامله دست بكشند. به اعتقاد كارشناسان بازار، استمرار ثبات نسبي نرخ ارز و كاهش انتظارات تورمي در كوتاه‌مدت از مهم‌ترين عوامل اثرگذار بر تعديل قيمت‌ها بوده است. با اين حال، بازار همچنان در شرايط احتياط و كاهش حجم معاملات قرار دارد و فعالان اين حوزه منتظر تأثير تصميمات آتي دولت در زمينه سياست‌هاي خودرويي و روند واردات هستند.

    چرايي ركود در بازار خودرو 

به گزارش« تعادل»، بازار خودرو اكنون در مرحله‌اي از ركود معاملاتي و ثبات نسبي قيمت‌ها قرار گرفته است. محدود بودن نوسانات قيمتي، عقب‌نشيني خريداران سرمايه‌اي و انتظار عمومي براي مشخص شدن سياست‌هاي جديد واردات، سه ويژگي اصلي وضعيت فعلي به شمار مي‌روند. در كوتاه‌مدت نيز انتظار مي‌رود روند قيمتي بدون تغيير قابل‌توجه ادامه پيدا كند و تنها در صورت نوسان محسوس نرخ ارز يا اعلام جزييات دقيق طرح واردات، بازار دوباره جان بگيرد و معاملات كمي فعال‌تر شود.ركود اخير بازار خودرو نتيجه تداوم سياست قيمت‌گذاري دستوري و تورم مزمن است؛ دو عاملي كه همزمان موجب شكل‌گيري تقاضاي غيرواقعي، ايجاد رانت و كاهش قدرت خريد مصرف‌كنندگان شده‌اند.در حالي كه در خودروهاي مونتاژي فاصله قيمت كارخانه و بازار كمتر است، دو خودروساز بزرگ كشور همچنان با قيمت‌گذاري دستوري فاصله زيادي با نرخ‌هاي واقعي دارند؛ موضوعي كه زمينه سودجويي و تقاضاي واسطه‌اي را فراهم كرده است. طبق برآوردها، در شرايطي كه هزينه‌هاي توليد افزايش يافته، مجوز تعديل قيمت‌ها متناسب با واقعيت اقتصادي صادر نشده و همين امر زيان‌دهي شركت‌ها و ناهماهنگي در برنامه‌هاي توليد را در پي داشته است.از سوي ديگر، تورم بالاي ۳۰ تا ۴۰ درصدي باعث افت شديد قدرت خريد شده و تقاضاي واقعي خودرو را به كمتر از يك ميليون دستگاه رسانده است؛ در حالي كه توليد از اين رقم فراتر رفته و مازاد عرضه در انبارها و پاركينگ‌ها جمع شده است.سياست‌هاي توليدي سال‌هاي اخير نيز با رشد سريع مونتاژكاري و بي‌توجهي به زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل عمومي، بازار را از تعادل خارج كرده‌اند. در نتيجه، ركود هم در تقاضا و هم در سرمايه‌گذاري مشاهده مي‌شود.به اعتقاد كارشناسان بازار، استمرار ثبات نسبي نرخ ارز و كاهش انتظارات تورمي در كوتاه‌مدت از مهم‌ترين عوامل اثرگذار بر تعديل قيمت‌ها بوده است. با اين حال، بازار همچنان در شرايط احتياط و كاهش حجم معاملات قرار دارد و فعالان اين حوزه منتظر تأثير تصميمات آتي دولت در زمينه سياست‌هاي خودرويي و روند واردات هستند.در مجموع، ادامه قيمت‌گذاري دستوري باعث مي‌شود خودرو همچنان كالايي سرمايه‌اي باقي بماند و نقدينگي از چرخه توليد دور شود. تنها با اصلاح سياست قيمت‌گذاري و همسويي آن با واقعيت‌هاي بازار مي‌توان مسير بازگشت رونق به اين صنعت را هموار كرد.

    قيمت خودروهاي داخلي

بررسي تحولات قيمتي در بازار آزاد خودروهاي داخلي در هفته دوم آبانماه حاكي از كاهش جزیي نرخ‌ها در بخش عمده‌اي از محصولات دو خودروساز بزرگ كشور طي يك هفته گذشته است. اين كاهش كه عمدتاً در بازه ۵ تا ۲۰ ميليون تومان ثبت شده، بيانگر تداوم روند تعديل بازار پس از نوسانات مقطعي اخير است.بر اساس داده‌هاي موجود، مدل‌هايي نظير سورن پلاس، دنا پلاس، پژو ۲۰۷، رانا پلاس، تارا و كوييك با افت قيمت همراه بوده‌اند. در اين ميان، شاهين اتوماتيك G با كاهش حدود ۵۰ ميليون تومان بيشترين افت را به خود اختصاص داده است.در مقابل، قيمت برخي محصولات از جمله ري‌را بدون تغيير باقي مانده و ساينا اتوماتيك برخلاف جريان كلي بازار، افزايش محدود ۵ ميليون توماني را تجربه كرده است.اما در بازار روز گذشته قيمت خودروهاي داخلي و مونتاژي چگونه رقم خورده است؟ براساس گزارش تجارت نيوز، شاهين اتوماتيك پلاس نسبت به روز گذشته خود 18 ميليون تومان ارزان شد و روي شاخص يك ميليارد و 512 ميليون تومان ايستاد. از سوي ديگر، كوييك GX افزايش قيمت هشت ميليون توماني را تجربه كرد تا با نرخ 665 ميليون تومان معامله شود.پژو 207 با موتور (TU3) سه ميليون تومان گران شد تا با نرخ 891 ميليون تومان مورد معامله قرار گيرد. از طرف ديگر، رانا پلاس (TU5P) افت قيمت سه ميليون توماني را تجربه كرد تا با برچسب قيمتي 914 ميليون تومان خريد و فروش شود.لاماكو فلو در صدر فهرست تغييرات قيمتي ميان خودروهاي مونتاژي قرار دارد. بر اين اساس، اين كراس‌اوور تازه وارد در بازار ايران، افت قيمت 80 ميليون توماني را پشت سر گذاشت تا با برچسب قيمتي يك ميليارد و 940 ميليون تومان در بنگاه‌هاي معاملاتي عرضه شود. از سوي ديگر، لاماري هيبريد نسبت به روز معاملاتي يكشنبه 50 ميليون تومان گران شد تا روز گذشته با نرخ سه ميليارد و 50 ميليون تومان مورد معامله قرار گيرد.كي‌ام‌سي J7 نسبت به روز معاملاتي گذشته 27 ميليون تومان ارزان شد، تا با نرخ دو ميليارد و 330 ميليون تومان در بنگاه‌هاي معاملاتي عرضه شود. از طرف ديگر، كي‌ام‌سي T9 افزيش قيمت 25 ميليون توماني را تجربه كرد تا با برچسب قيمتي سه ميليارد و 430 ميليون تومان در پلتفرم‌هاي آنلاين خريد و فروش خودرو آگهي شود.فيدليتي اليت (7 نفره) افت 23 ميليون توماني را تجربه كرد تا با برچسب قيمتي دو ميليارد و 505 ميليون تومان در معاملات روز گذشته عرضه شد. از سوي ديگر، ديگنيتي پرستيژ نسبت به روز يكشنبه 15 ميليون تومان ارزان شد و به نرخ معاملاتي دو ميليارد و 645 ميليون تومان سقوط كرد.