مرگ در جاده؛ روايت خاموش از جنگي بي‌صدا ميان آسفالت، انسان و آهن

۱۴۰۴/۰۸/۱۹ - ۰۲:۲۸:۳۴
کد خبر: ۳۶۵۱۵۷
مرگ در جاده؛ روايت خاموش از جنگي بي‌صدا ميان آسفالت، انسان و آهن

هر روز، صدها زندگي در جاده‌هاي ايران از دست مي‌رود؛ خيابان‌ها و بزرگراه‌هايي كه قرار بود مسير حركت باشند، تبديل شده‌اند به صحنه‌اي براي تراژدي‌هاي بي‌پايان. سالانه بيش از ۱۷ هزار نفر در اين مسيرها جانشان را از دست مي‌دهند؛ رقمي كه حتي از برخي ميدان‌هاي جنگ هم بيشتر است.

هر روز، صدها زندگي در جاده‌هاي ايران از دست مي‌رود؛ خيابان‌ها و بزرگراه‌هايي كه قرار بود مسير حركت باشند، تبديل شده‌اند به صحنه‌اي براي تراژدي‌هاي بي‌پايان. سالانه بيش از ۱۷ هزار نفر در اين مسيرها جانشان را از دست مي‌دهند؛ رقمي كه حتي از برخي ميدان‌هاي جنگ هم بيشتر است. سازمان پزشك قانوني كشور در آخرين آمار جانباختگان تصادفات اعلام كرده است كه در نيمه نخست سال جاري ۱۰ هزار و ۴۱۴ نفر در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند. آمار كشته‌شدگان تصادفاتي كه توسط پزشك قانوني كشور اعلام شده است، در مقايسه با مدت مشابه سال قبل (۱۰ هزار و ۸۲ نفر)، ۳.۳ درصد رشد داشته است.

    تهران، فارس و خراسان رضوي سه استان  در صدر آمار فوتي در تصادفات

به گزارش ايسنا، در نيمه نخست سال، استان‌هاي تهران با ۸۵۶، فارس با ۸۰۳ و خراسان رضوي با ۷۳۳ فوتي بيشترين و استان‌هاي ايلام با ۱۰۶، كهگيلويه و بويراحمد با ۱۲۰ و قم با ۱۴۲ فوتي كمترين تعداد تلفات را داشته‌اند. 

     رشد ۸.۳ درصدي تلفات تصادفات  درون شهري

در اين مدت دو هزار و ۵۸۹ نفر در تصادفات درون شهري جان خود را از دست دادند. در حالي كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل دو هزار و ۳۹۰ نفر بوده است. بنابراين در نيمه نخست امسال شاهد رشد ۸.۳ درصدي تلفات تصادفات درون شهري هستيم.

   پيش از ۲۰۰ هزار مصدوم  در نيمه نخست امسال 

در نيمه نخست امسال ۲۰۲ هزار و ۱۴۵ مصدوم حوادث رانندگي به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كردند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل (۱۹۹ هزار و ۸۴۱ نفر)، ۱.۲ درصد بيشتر شده است. سازمان پزشك قانوني كشور در آخرين آمار جانباختگان تصادفات اعلام كرده است كه در نيمه نخست سال جاري ۱۰ هزار و ۴۱۴ نفر در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند. همچنين در نيمه نخست امسال ۲۰۲ هزار و ۱۴۵ مصدوم حوادث رانندگي به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كردند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل (۱۹۹ هزار و ۸۴۱ نفر)، ۱.۲ درصد بيشتر شده است. بر اساس آمارهاي سازمان پزشكي قانوني كشور در نيمه نخست امسال متأسفانه ۴۹.۷ درصد از متوفيات حوادث رانندگي را نوجوانان و جوانان ۱۱ تا ۳۹ سال تشكيل داده است. در اين مدت افراد بالاي ۶۰ سال، ۱۹.۵ درصد و افراد ۴۰ تا ۴۹ سال ۱۴ درصد از كل تلفات را به خود اختصاص داده‌اند.

    خودروهاي بي‌كيفيت  مرگ روي چرخ‌ها

اما فقط جاده نيست كه مي‌كشد. خودروهاي داخلي، با قيمت‌هاي نجومي و كيفيتي فرسوده، سهم بزرگي در اين آمار تلخ دارند. در حالي كه خودروسازان جهان به سمت ايمني هوشمند، ترمز خودكار، كنترل پايداري و كيسه‌هواي جانبي رفته‌اند، در ايران هنوز خودروهايي توليد مي‌شود كه در تست تصادف حتي نمره قبولي هم نمي‌گيرند. در يك تصادف مشابه بين دو خودرو، در يكي از كشورهاي اروپايي سرنشين با يك خراش از ماشين بيرون مي‌آيد، اما در ايران همان برخورد به مرگ ختم مي‌شود. كارشناسان فني مي‌گويند بخش عمده‌اي از اين فاجعه ناشي از طراحي ضعيف، استفاده از مواد اوليه بي‌كيفيت و نبود سيستم‌هاي ايمني فعال در خودروهاي داخلي است؛ بدنه‌هايي نازك، سيستم ترمز ناكارآمد، نبود كنترل پايداري الكترونيكي و ايربگ‌هايي است كه در مواردي حتي باز نمي‌شوند يا از كيفيت كافي برخوردار نيستند.

    جاده‌هايي كه آماده‌ حادثه‌اند

زيرساخت‌هاي جاده‌اي نيز بخش ديگري از زنجيره‌ بحران هستند. بسياري از محورهاي مواصلاتي كشور سال‌هاست بدون بازسازي جدي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. نبود خط‌كشي روشن در شب، گاردريل‌هاي شكسته، پيچ‌هاي كور، تابلوهاي محو و روشنايي ناكافي در جاده‌هاي اصلي، جاده‌هايي با انبوهي از ايرادات در كف آن، فقط بخشي از عواملي هستند كه زمينه‌ تصادف را فراهم مي‌كنند. در بسياري از مناطق كوهستاني يا برون‌شهري، نبود علائم هشدار كافي باعث مي‌شود رانندگان در مواجهه با مسيرهاي خطرناك غافلگير شوند. شبكه‌ جاده‌اي كشور اگرچه از نظر طول گسترش يافته، اما از نظر كيفيت و ايمني رشد متناسبي نداشته است.

     بيشتر آمار فوتي در شهريور

بر اساس آمارها، ماه شهريور بيشترين تعداد كشته‌هاي تصادفات را در مقايسه با ديگر ماه‌هاي سال به خود اختصاص مي‌دهد. شهريور امسال، تلفات حوادث رانندگي به بالاترين حد خود در طول شش ماهه امسال رسيد و بعد از دو سال مجددا از مرز ۲۰۰۰ فوتي عبور كرد و به دو هزار و ۶۴ نفر رسيد. در اين ماه تعداد تلفات تصادفات در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد بيشتر شده است كه از اين تعداد هزار و ۶۱۹ نفر مرد و ۴۴۵ نفر زن بودند.

   رشد ۸.۳ درصدي تلفات تصادفات درون شهري

در نيمه نخست سال جاري، دو هزار و ۵۸۹ نفر در تصادفات درون شهري جان خود را از دست دادند، در حالي كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل دو هزار و ۳۹۰ نفر بوده است و در نيمه نخست امسال شاهد رشد ۸.۳ درصدي تلفات تصادفات درون شهري هستيم. طبق آمارها ميزان تلفات حوادث رانندگي در محورهاي درون شهري طي سال گذشته چهار هزار و ۷۵۹ نفر بوده كه نسبت به سال قبل از آن ۳.۵ درصد كاهش داشته است.

    مرگ‌هايي كه عادي شده‌اند 

وقتي مرگ در جاده تكرار شود، جامعه نسبت به آن بي‌تفاوت مي‌شود. حالا ديگر شنيدن خبر «سه كشته در محور زاهدان-خاش »يا «واژگوني اتوبوس در محور سنندج »موجي در مردم ايجاد نمي‌كند. تصادفات براي ما شده‌اند تيترهاي روزمره، نه يك هشدارهاي ملي. جاده‌ها نيازمند بازسازي‌اند، خودروها نيازمند ايمني، پليس نيازمند ابزار بيشتر و ما رانندگان نيازمند تغيير رفتار. مرگ در جاده نه سرنوشت محتوم، كه نتيجه‌ بي‌تفاوتي جمعي‌ است.