رييس اتاق بازرگاني ايران: بدون ارتقاي كيفيت ورود به بازارهاي جهاني ممكن نيست

۱۴۰۴/۰۸/۱۹ - ۰۱:۵۲:۱۰
کد خبر: ۳۶۵۱۴۵

رييس اتاق بازرگاني ايران با تاكيد بر اينكه توسعه صادرات و حضور پايدار در بازارهاي جهاني بدون ارتقاي كيفيت ممكن نيست، گفت: در شرايط پيچيده امروز اقتصاد بين‌الملل، نهضت ملي ارتقاي كيفيت تنها مسير اعتمادسازي براي برند ايراني و گسترش تجارت جهاني است.

 به گزارش ايسنا و به نقل از اتاق ايران، صمد حسن‌زاده - رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران - در پيامي با گراميداشت فرا رسيدن روز ملي كيفيت نوشت: امروز در شرايط پيچيده بين‌المللي، چنانچه به دنبال راهكاري براي توسعه تجارت بين‌الملل، گسترش ورود به بازارهاي جهاني و صادرات پايدار هستيم، بايد بدانيم كه شاهراه ورود و توسعه بازار محصولات ايراني و ارتقاي اعتماد به برند ملي، ايجاد نهضت ارتقاي كيفيت است. متن پيام رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران به شرح زير است:  روز ملي كيفيت، فرصتي است تا ضمن نگاهي نو به مقوله كيفيت، به انديشه‌اي بپردازيم كه ريشه پايداري كيفيت در عرصه توليد و خدمات است. كيفيت در تفكر جامعه فعالان اقتصادي و بازرگانان، يك ركن اصلي اخلاق تجارت، رقابت‌پذيري اقتصادي و پايداري توسعه ملي محسوب مي‌شود. اگر باور داريم كه صداقت، احترام و مسووليت‌پذيري، جوهره يك ارتباط سالم و اعتمادآفرين را تشكيل مي‌دهند، آنگاه اخلاق در تجارت نيز به عنوان پايه اعتماد در روابط اقتصادي، امري قطعي و مسلم محسوب مي‌شود. در اين چارچوب فكري، كيفيت به مثابه تجلي اعتماد و اخلاق در عرصه توليد و خدمت، قابل درك و فهم خواهد بود. وقتي كيفيت را به عنوان يك ارزش مورد توجه قرار مي‌دهيم و در كنار آن به بررسي ارزش‌هاي كارآفرينان و توليدكنندگان متعهد مي‌پردازيم، قادر خواهيم بود علاوه بر جنبه‌هاي فني كيفيت، به آثار اجتماعي و فرهنگي آن نيز پي ببريم. با اين رويكرد، كيفيت واقعي از درون انديشه و رفتار كارآفرينانِ متعهد، متولد مي‌شود. امروز در شرايط پيچيده بين‌المللي، چنانچه به دنبال راهكاري براي توسعه تجارت بين‌الملل، گسترش ورود به بازارهاي جهاني و صادرات پايدار مي‌باشيم، بايد بدانيم كه شاهراه ورود و توسعه بازار محصولات ايراني و ارتقاي اعتماد به برند ملي، ايجاد نهضت ارتقاي كيفيت است. در جهاني كه كيفيت بر پايه فناوري‌هاي نوين و هوش مصنوعي شكل مي‌گيرد، عقب‌ماندن از جريان نوآوري، فاصله‌اي عميق ميان صنعت ايران با اقتصاد جهاني ايجاد خواهد كرد. بنابراين ارتقاي كيفيت، نه تنها نيازمند اراده‌اي راسخ در ميان توليدكنندگان و كارآفرينان است؛ بلكه مستلزم بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين براي كنترل و بهبود كيفيت است. روي ديگر سكه ارتقاي كيفيت محصولات و خدمات، ناظر بر تدبير سياستگذاران و مديران ارشد كشور است.