نقش محوري منطقه آزاد انزلي در اقتصاد شمال كشور

۱۴۰۴/۰۸/۰۷ - ۰۱:۴۵:۰۱
کد خبر: ۳۶۳۵۴۶

نشست تخصصي بررسي مسائل، چالش‌ها و برنامه‌هاي توسعه‌اي منطقه آزاد انزلي به دعوت مجمع نمايندگان گيلان و با حضور رضا مسرور، دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، هادي حق‌شناس، استاندار گيلان و مصطفي طاعتي‌مقدم، مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، در اين نشست، موضوعاتي از جمله محدوده منطقه آزاد انزلي، مناطق منفصله، توسعه زيرساخت‌ها و راهكارهاي جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در اين نشست با تاكيد بر ضرورت استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي اقتصادي و جغرافيايي گيلان اظهار داشت: منطقه آزاد انزلي به‌دليل موقعيت راهبردي خود در سواحل كاسپين، مي‌تواند به محور اصلي توسعه مبادلات تجاري ايران با كشورهاي حوزه درياي كاسپين و مسيرهاي بين‌المللي ترانزيت تبديل شود.رضا مسرور با اشاره به اهميت فعال‌سازي كريدورهاي بين‌المللي و توسعه ارتباطات دريايي افزود: اتصال بندر كاسپين به بنادر روسيه، قزاقستان و آذربايجان از طريق خطوط كشتيراني مستقيم، نقشي تعيين‌كننده در رونق صادرات، اشتغال‌زايي و افزايش درآمدهاي ارزي كشور دارد.مسرور همچنين بر لزوم تسهيل امور سرمايه‌گذاران تاكيد كرد و گفت: زمان صدور مجوزها و اجراي طرح‌ها بايد به حداقل برسد تا سرمايه‌گذار احساس اطمينان كند؛ زيرا سرعت عمل و شفافيت در فرآيندها، خود به يك برند براي منطقه تبديل مي‌شود.وي خواستار هماهنگي و هم‌افزايي بيشتر دستگاه‌هاي استاني و ملي در اجراي پروژه‌هاي زيربنايي در اين منطقه شد و افزود: پيشرفت گيلان به‌طور مستقيم با توسعه اقتصادي كشور پيوند خورده است؛ بنابراين همه دستگاه‌ها بايد در مسير تحقق اهداف كلان مناطق آزاد در اين استان همكاري كنند.استاندار گيلان هم در اين نشست با اشاره به نقش راهبردي منطقه آزاد انزلي در اقتصاد شمال كشور گفت: اگر منطقه آزاد در انزلي شكل نمي‌گرفت، امروز بخش قابل توجهي از ظرفيت تخليه و بارگيري كالا در بنادر شمالي كشور وجود نداشت. اكنون بندر انزلي و منطقه آزاد به عنوان دو بازوي مكمل در توسعه تجارت دريايي فعاليت مي‌كنند.هادي حق‌شناس افزود: اتصال ريل به بندر انزلي و تقويت مسيرهاي ترانزيتي از تركيه به روسيه و تركمنستان، فرصت كم‌نظيري براي رونق صادرات و تجارت بين‌المللي گيلان فراهم كرده است.حق‌شناس با اشاره به كاهش سطح آب درياي كاسپين و تاثير آن بر فعاليت بنادر شمالي گفت: در سه سال گذشته سطح آب كاسپين حدود 60 سانتي‌متر كاهش يافته كه بر عملكرد بنادر شمالي اثر گذاشته است؛ با اين حال، اقدامات منطقه آزاد انزلي در توسعه اسكله‌ها و زيرساخت‌هاي ساحلي، نقش موثري در تداوم فعاليت دريايي استان داشته است.وي توسعه فرودگاه بين‌المللي رشت و احداث ترمينال جديد در اين فرودگاه را از ديگر برنامه‌هاي مهم استان برشمرد و گفت: با همكاري سازمان منطقه آزاد انزلي و وزارت راه و شهرسازي در تخصيص اعتبار براي ساخت سالن جديد فرودگاه رشت با استانداردهاي فرودگاه امام خميني (ره) اين امر مي‌تواند نقطه عطفي در توسعه حمل‌ونقل هوايي شمال كشور باشد.استاندار گيلان با اشاره به اهميت گردشگري دريايي و لزوم كاهش ترافيك جاده‌اي تاكيد كرد: با راه‌اندازي مسيرهاي دريايي تفريحي بين بنادر انزلي، تالش و آستارا مي‌توان بخشي از حجم تردد خودرويي گردشگران را كاهش داد و گردشگري دريايي را به يك مزيت رقابتي براي استان تبديل كرد.حق‌شناس در پايان به كمبود زيرساخت‌هاي درماني در نوار ساحلي استان اشاره كرد و گفت: بيمارستان جنرال لاكان در حال احداث است، اما پاسخگوي تمامي نيازهاي استان نخواهد بود؛ بنابراين بايد بيمارستاني جامع با خدمات فوق‌تخصصي در محدوده رشت، انزلي، لاهيجان و آستانه اشرفيه احداث شود. منطقه آزاد انزلي ظرفيت ارزشمندي براي توسعه تجهيزات درماني و گردشگري دارد و با همراهي وزارت بهداشت و دستگاه‌هاي ملي مي‌توان گيلان را به يكي از قطب‌هاي گردشگري سلامت كشور تبديل كرد.در ادامه نشست، مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي گزارشي از عملكرد و اقدامات منطقه ارايه داد و نمايندگان استان گيلان نيز ديدگاه‌ها و پيشنهادهاي خود را براي تسريع در اجراي پروژه‌هاي عمراني و سرمايه‌گذاري بيان كردند.