چاپلوسي هوش مصنوعي تاييد شد

۱۴۰۴/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۵:۲۴
کد خبر: ۳۶۳۰۱۴

محققان برجسته‌ترين دانشگاه‌هاي امريكا در يك مطالعه بزرگ تاييد كردند كه چت‌بات‌هاي هوش مصنوعي به‌شدت چاپلوس هستند و اقدامات كاربران را ۵۰ درصد بيشتر از انسان‌ها تاييد مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، همه ما شواهدي داريم مبني بر اينكه چت‌بات‌ها چاپلوسي ما را مي‌كنند، اما اكنون علم هم آن را تاييد كرده است. به نقل از انگجت، محققان دانشگاه‌هاي استنفورد، هاروارد و ساير موسسات علمي به تازگي مطالعه‌اي در مورد ماهيت چاپلوسي چت‌بات‌هاي هوش مصنوعي در مجله Nature منتشر كرده‌اند و نتايج شايد كسي را متعجب نكند. خلاصه اينكه اين ربات‌هاي گفت‌وگوگر، عاشق تاييد ما و صحه‌گذاري بر هر چيزي هستند كه ما مي‌گوييم. محققان توصيه‌هاي ارايه شده توسط چت‌بات‌ها را بررسي و كشف كردند كه تمايل آنها به چاپلوسي، گسترده‌تر از حد انتظار است. اين مطالعه شامل ۱۱ چت‌بات از جمله نسخه‌هاي اخير ChatGPT، Gemini، Claude و Llama بود. نتايج نشان مي‌دهد كه چت‌بات‌ها ۵۰ درصد بيشتر از انسان، رفتار انسان را تاييد مي‌كنند. آنها چندين نوع آزمايش را با گروه‌هاي مختلف انجام دادند. يكي از آنها پاسخ‌هاي چت‌بات‌ها به پست‌هاي موجود در موضوع «آيا من احمق هستم» را با پاسخ‌هاي انساني مقايسه كرد. اين يك زيرگروه در رديت (Reddit) است كه در آن افراد از جامعه مي‌خواهند رفتار آنها را قضاوت كنند و كاربران رديت در اين مورد بسيار سخت‌گيرتر از چت‌بات‌ها بودند. يكي از كاربران در مورد بستن يك كيسه زباله به شاخه درخت به جاي دور‌انداختن آن پرسيد كه ChatGPT در پاسخ به آن اعلام كرد كه «قصد فرد براي نظافت، قابل تحسين است». طبق گزارش گاردين، اين مطالعه در ادامه نشان داد كه چت‌بات‌ها حتي زماني كه كاربران «غيرمسوولانه، فريبكارانه يا به خودآزاري اشاره مي‌كردند» نيز به اعتباربخشي به آنها ادامه مي‌دادند. در آزمايشي ديگر، ۱۰۰۰ شركت‌كننده در مورد سناريوهاي واقعي يا فرضي با چت‌بات‌هاي عمومي صحبت كردند، اما برخي از آنها براي كاهش شدت تعريف و تمجيد برنامه‌ريزي مجدد شده بودند. كساني كه پاسخ‌هاي چاپلوسانه دريافت مي‌كردند، هنگام بروز مشاجرات، تمايل كمتري به اصلاح اوضاع داشتند و حتي زماني كه هنجارهاي اجتماعي را نقض مي‌كردند، احساس مي‌كردند كه رفتارشان موجه‌تر است. همچنين شايان ذكر است كه چت‌بات‌هاي سنتي به ندرت كاربران را تشويق مي‌كردند كه مسائل را از ديدگاه شخص ديگري ببينند. دكتر الكساندر لافر (Alexander Laffer) كه در دانشگاه وينچستر در مورد فناوري‌هاي نوظهور مطالعه مي‌كند، گفت: اين پاسخ‌هاي چاپلوسانه ممكن است نه تنها افراد آسيب‌پذير، بلكه همه كاربران را تحت تاثير قرار دهد و بر جديت بالقوه اين مشكل تاكيد مي‌كند. همچنين توسعه‌دهندگان مسووليت دارند كه اين سيستم‌ها را اصلاح كنند تا واقعا براي كاربر مفيد باشند. اين موضوع به دليل تعداد زياد افرادي كه از اين چت‌بات‌ها استفاده مي‌كنند، جدي است.