اقتصاد و هوش مصنوعي

۱۴۰۴/۰۸/۰۳ - ۲۳:۲۶:۱۲
کد خبر: ۳۶۲۹۹۴

تحول ديجيتال ديگر يك انتخاب نيست؛ ضرورتي است كه در تمام اركان اقتصاد جهاني نفوذ كرده است.

بهرام شكوري

تحول ديجيتال ديگر يك انتخاب نيست؛ ضرورتي است كه در تمام اركان اقتصاد جهاني نفوذ كرده است. بر اساس گزارش يكي از موسسات معتبر بين‌المللي در سال ۲۰۲۴، بيش از ۳۸ درصد از تصميمات بازاريابي جهاني اكنون با كمك ابزارهاي مبتني بر هوش مصنوعي اتخاذ مي‌شود و اين سهم تا سال ۲۰۳۰ به بيش از ۶۰ درصد خواهد رسيد. شركت‌هايي مانند تويوتا، راكوتن، يونيكلو و سوني از هوش مصنوعي براي تحليل ميليون‌ها داده رفتاري مشتريان استفاده مي‌كنند تا تجربه‌اي شخصي و منحصربه‌فرد براي هر كاربر خلق كنند. براي نمونه، شركت پوشاك يونيكلو با راه‌اندازي سامانه هوشمند «مشاور سبك پوشش» توانست علايق مصرف‌كنندگان را از طريق تحليل گفت‌وگوهاي آنان در شبكه‌هاي اجتماعي استخراج كند و در نتيجه، ميزان رضايت مشتريان را حدود ۲۷ درصد افزايش دهد.

از سوي ديگر، دولت ژاپن نيز با اجراي برنامه‌اي با عنوان «راهبرد تحول ديجيتال تا سال ۲۰۳۰» از كسب‌وكارهاي كوچك و متوسط خواسته تا از فناوري‌هاي داده‌محور و هوش مصنوعي در بازاريابي، طراحي محصول و صادرات بهره گيرند. اين سياست‌ها موجب شده است تا بيش از ۶۵ درصد شركت‌هاي ژاپني تا پايان سال ۲۰۲۴ دست‌كم در يكي از فرآيندهاي بازاريابي خود از هوش مصنوعي استفاده كنند. در ايران نيز ظرفيت‌هاي بسيار ارزشمندي در اين حوزه وجود دارد. شركت‌هاي دانش‌بنيان، استارت‌آپ‌ها و دانشگاه‌هاي ما نيروي انساني جوان و خلاقي دارند كه اگر به زيرساخت و حمايت سياستي متصل شوند، مي‌توانند نقش مهمي در تحول بازاريابي ايفا كنند. در شرايطي كه بازارهاي جهاني به سمت رقابت مبتني بر داده پيش مي‌روند، ما مي‌توانيم با استفاده هوشمندانه از هوش مصنوعي در بازاريابي صادراتي، مسير ورود محصولات ايراني به بازارهاي آسيايي، آفريقايي و حتي اروپايي را هموارتر كنيم. براي مثال، تحليل كلان‌داده‌ها مي‌تواند به صادركنندگان ما كمك كند تا رفتار مصرف‌كننده در كشورهاي هدف را دقيق‌تر بشناسند، محتواي تبليغاتي متناسب با فرهنگ محلي طراحي و حتي پيش‌بيني كنند كه در چه فصولي، چه نوع محصولي بيشترين تقاضا را خواهد داشت. اما نبايد فراموش كنيم كه بازاريابي در عصر هوش مصنوعي تنها درباره داده و الگوريتم نيست؛ بلكه درباره اعتماد، اخلاق و انسان‌محوري است. هوش مصنوعي مي‌تواند رفتار مشتري را پيش‌بيني كند، اما تنها انسان است كه مي‌تواند روابط انساني و اعتماد را بسازد. بايد بپذيريم كه جهان در حال حركت با سرعتي بي‌سابقه است. كشورها و شركت‌هايي موفق خواهند بود كه ياد بگيرند چگونه از هوش مصنوعي براي درك بهتر انسان‌ها استفاده كنند، نه براي جايگزيني آنها.