تقويت ديپلماسي در اجلاس مجمع منطقهاي راهآهنهاي خاورميانه
سي و ششمين اجلاس مجمع منطقهاي راهآهنهاي خاورميانه با حضور فعال راهآهن ايران و نمايندگان كشورهاي تركيه، افغانستان، عربستانسعودي، سوريه و... در استانبول برگزار شد.
به گزارش مهر، سي و ششمين اجلاس مجمع منطقهاي راهآهنهاي خاورميانه (UIC RAME)، با حضور فعال راهآهن ايران و نمايندگان كشورهاي تركيه، افغانستان، عربستان سعودي و سوريه، همراه با مديران ارشد اتحاديه بينالمللي راهآهنها (UIC) در استانبول برگزار شد.
در اين نشست، نمايندگان راهآهن اردن، عراق و نهاد حملونقل عمومي عربستان نيز به صورت ويدئوكنفرانس مشاركت كردند.
در مراسم افتتاحيه اين اجلاس، جبارعلي ذاكري معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل راه آهن، ضمن قدرداني از ميزباني راهآهن تركيه، بر رويكرد ديپلماسي ريلي پويا و هدفمند راهآهن ايران، بهويژه با كشورهاي همسايه و منطقه، تاكيد كرد.
وي با اشاره به امضاي تفاهمنامههاي متعدد با كشورهاي آسياي ميانه، روسيه و چين طي ماههاي اخير، گفت: اين اقدامات منجر به رشد مستمر حجم حملونقل بينالمللي و ترانزيت ريلي در سال ۲۰۲۵ شده است. معاون وزير راه و شهرسازي افزود: تلاشها براي تكميل زيرساختها، اتصال به شبكههاي ريلي موجود، كاهش زمان حمل كالا و توسعه حملونقل مسافري با كشورهاي همسايه، بهويژه تركيه، افغانستان و عراق، با شتاب ادامه دارد چراكه اين ابتكارات، پيوندهاي منطقهاي را تقويت كرده و به توسعه پايدار و همكاريهاي اقتصادي كمك زيادي ميكند.
نايبرييس مجمع منطقهاي خاورميانه (RAME) با بيان اينكه افزايش ترانزيت و حملونقل تركيبي با محوريت راهآهن، يكي از اهداف اصلي راهآهن ايران است، اظهار كرد: ظرفيتهاي خوبي براي گسترش ترانزيت ريلي و حملونقل تركيبي با كشورهاي عضو مجمع، بهويژه كشورهاي حاشيه خليج فارس مانند عربستان و امارات متحده عربي وجود دارد.
وي همچنين رفع گسستگيهاي ريلي ميان عربستان و ايران را فرصتي تاريخي براي جهش اقتصادي و شكوفايي صنعت گردشگري زيارتي ميان ايران، عراق و عربستان دانست و بر ظرفيت اين ۳ كشور به عنوان قطبهاي زيارتي مسلمانان تاكيد كرد.
ذاكري تاكيد كرد: راهآهن جمهوري اسلامي ايران آماده آغاز همكاريهاي جديد و موثر با كشورهاي منطقه در زمينه تشكيل كارگروههاي مشترك براي تكميل پروژههاي مرزي، هماهنگي عملياتي و استانداردسازي مرزي براي كاهش زمان ترانزيت، تقويت پيوند ريل- بندر در خليجفارس و درياي عمان (بهويژه از مسير چابهار) و تبادل داده از طريق سامانههاي مشترك است.
همچنين، ذاكري مديرعامل راهآهن ايران و بشار المالك مديرعامل راهآهن عربستان در راستاي افزايش ايمني خطوط ريلي به تبادل تجربيات خود در مديريت و كنترل مناطق ماسهگير پرداختند.
يورو استار قطارهاي دو طبقه راهاندازي ميكند
شركت «يورو استار» (Eurostar) در مواجهه با افزايش رقابت در مسيرهاي بين كانالي ميان لندن و سرزمين اصلي اروپا، اعلام كرد كه براي اولينبار قطارهاي دو طبقه را از طريق تونل مانش عبور خواهد داد.
به گزارش ايسنا، «يورو استار» در حال سرمايهگذاري ۲ ميليارد يورويي در حداكثر ۵۰ قطار برقي دو طبقه جديد ساخته شده توسط شركت فرانسوي آلستوم است. اين شركت بينالمللي پرسرعت قصد دارد تعداد مسافران سالانه خود را تا اوايل دهه ۲۰۳۰، به ۳۰ ميليون نفر افزايش دهد كه افزايشي ۵۰ درصدي نسبت به سطح فعلي خواهد بود. اين سرمايهگذاري بزرگ در حالي صورت ميگيرد كه «يورو استار» با رقابت فزايندهاي در مسير بين كانالي كه انگليس و فرانسه را به هم متصل ميكند، روبهرو است و رقبايش احتمالا به انحصار سه دههاي اين شركت در خدمات ريلي مسافربري پايان ميدهند. گوئندولين كازناو، مديرعامل «يورو استار»، روز چهارشنبه، قرارداد آلستوم را به عنوان يك سفارش بزرگ توصيف كرد كه برنامههاي رشد بلندپروازانه اين شركت را محقق ميكند.
آلستوم سفارش اوليه ۱.۴ ميليارد يورويي براي ۳۰ قطار «آوِليا هورايزن» را تاييد كرد و گزينهاي براي ۲۰ قطار ديگر نيز وجود دارد. انتظار ميرود تحويلها تا اواسط دهه ۲۰۳۰ تكميل شود. قطارهاي جديد كه قرار است «يورو استار سلستيا» نام بگيرند، در مقايسه با ناوگان فعلي، ۲۰ درصد افزايش ظرفيت صندلي خواهند داشت. انتظار ميرود هر قطار ۲۰۰ متري حدود ۵۴۰ صندلي داشته باشد، درحالي كه ميتوان دو قطار را به هم متصل كرد تا ظرفيت دو برابر شود. قرار است ناوگان جديد در سال ۲۰۳۱ وارد سرويس شود و به تدريج جايگزين اكثر قطارهاي فعلي «يورو استار» شود. اين راهاندازي همچنين از گسترش برنامهريزي شده اين شركت به مسيرهاي جديد، ازجمله خدمات مستقيم از لندن به ژنو و فرانكفورت، پشتيباني خواهد كرد.
براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، اين مقاصد جديد به شبكه موجود «يورو استار» كه لندن را به پاريس، بروكسل، آمستردام و ساير شهرهاي اروپايي متصل ميكند، اضافه خواهند شد. «يورو استار» اميدوار است كه تنها در مسير اصلي لندن-پاريس، تعداد مسافران سالانه را تا سال ۲۰۳۰، از هشت ميليون، به ۱۰ ميليون نفر افزايش دهد.
