تدوين «اطلس آسيب‌هاي دانش‌آموزي» در كشور

۱۴۰۴/۰۸/۰۱ - ۰۲:۴۱:۳۰
کد خبر: ۳۶۲۷۸۰

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش‌وپرورش از تدوين «اطلس آسيب‌هاي دانش‌آموزي» براي تصميم‌گيري‌هاي كلان فرهنگي و تربيتي خبر داد

معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش‌وپرورش از تدوين «اطلس آسيب‌هاي دانش‌آموزي» براي تصميم‌گيري‌هاي كلان فرهنگي و تربيتي خبر داد. صادق حسين‌زاده ملكي در وبيناري با موضوع «هم‌افزايي و همكاري در اجراي مطلوب غربالگري دانش‌آموزان متوسطه»، كه با حضور معاونان پرورشي و فرهنگي، روساي ادارات امور تربيتي، آموزش متوسطه و قرآن، عترت و نماز، برگزار شد، ضمن تبيين اهميت اين طرح گفت: براي رسيدگي موثر به وضعيت دانش‌آموزان، لازم است شناخت دقيقي از وضعيت فردي آنان داشته باشيم. اگر تحليل درستي از شرايط دانش‌آموزان نداشته باشيم، اقدامات حمايتي نيز اثربخش نخواهد بود. مديريت آموزشي زماني موفق است كه ميدان عمل را به‌درستي بشناسد و برنامه‌ريزي متناسب انجام دهد. وي با اشاره به دو سطح اجرايي طرح غربالگري افزود: در سطح نخست، اطلاعات مربوط به هر دانش‌آموز به‌صورت فردي ثبت و بررسي مي‌شود و در سطح دوم، داده‌هاي به دست‌آمده در قالب اطلس آسيب‌هاي رواني و اجتماعي، مبناي تصميم‌گيري‌هاي كلان فرهنگي، تربيتي و آموزشي قرار مي‌گيرد. اين مرحله، نخستين گام اجراي طرح نماد در سال تحصيلي جديد است و اگر از همين آغاز با دقت، همدلي و هم‌افزايي پيش برويم، مي‌توانيم گام بزرگي در كاهش آسيب‌هاي رواني و اجتماعي دانش‌آموزان‌برداريم. معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش‌وپرورش ادامه داد: با توجه به اينكه دانش‌آموزان شخصاً فرم‌هاي غربالگري را تكميل مي‌كنند، نقش معاونان آموزشي و پرورشي، مشاوران و مديران مدارس در هدايت و همكاري بسيار كليدي است. اين داده‌ها نه‌تنها براي شناسايي آسيب‌ها، بلكه در طراحي برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي مدارس نيز قابل استفاده است. وي از آغاز اجراي طرح از اوايل آبان‌ماه خبر داد و گفت: پرونده غربالگري مقطع متوسطه از اوايل آبان آغاز و تا اواخر آبان يا نيمه آذر تكميل مي‌شود. كوتاه‌تر شدن بازه زماني اجراي طرح، اين امكان را فراهم مي‌كند كه مشاوران بر تحليل نتايج و رسيدگي به موارد شناسايي‌شده تمركز بيشتري داشته باشند. در سال‌هاي گذشته طولاني شدن فرايند غربالگري موجب مي‌شد فرصت لازم براي پيگيري و مداخلات رواني و تربيتي از دست برود.