هوش مصنوعي نوجوانان را به متفكران سطحي تبديل كرده است

۱۴۰۴/۰۷/۲۸ - ۰۱:۵۰:۱۱
کد خبر: ۳۶۲۲۹۹

پژوهش «دانشگاه آكسفورد» نشان مي‌دهد كه هوش مصنوعي در حال ايجاد تغييراتي در نحوه يادگيري نوجوانان است و اين امر باعث مي‌شود دانش‌آموزان سريع‌تر عمل كنند، اما به متفكران سطحي‌تري تبديل شوند.

به گزارش ايسنا، هوش مصنوعي در حال تغيير دادن نحوه يادگيري يك نسل است و پژوهشگران «دانشگاه آكسفورد» (Oxford University) مي‌گويند كه مي‌تواند نحوه تفكر آنها را نيز تغيير دهد. به نقل از بيزينس اينسايدر، پژوهشگران در اين پروژه، يك نظرسنجي را از ۲۰۰۰ دانش‌آموز بريتانيايي ۱۳ تا ۱۸ ساله گرفتند و دريافتند كه از هر ۱۰ نوجوان مصاحبه‌شده، هشت نفر از فناوري‌هاي هوش مصنوعي براي انجام دادن تكاليف مدرسه خود استفاده مي‌كنند و تقريباً همين تعداد نيز براي كمك گرفتن در انجام دادن تكاليف به فناوري‌هاي هوش مصنوعي مراجعه مي‌كنند. بسياري از دانش‌آموزان گفتند كه فناوري‌هاي هوش مصنوعي به آنها كمك مي‌كنند تا سريع‌تر فكر كنند و به پرسش‌هاي دشوار پاسخ دهند، اما كارشناسان هشدار داده‌اند كه اين تسلط جديد ممكن است هزينه‌اي داشته باشد. «اريكا گاليا» (Erika Galea)، مدير «مركز آموزشي علوم اعصاب اروپا» و از پژوهشگران اين پروژه، گفت: دانش‌آموزان امروزي در كنار ماشين‌ها فكر مي‌كنند. آنها در پردازش ايده‌ها به «سرعت» دست مي‌يابند، اما گاهي اوقات عمقي را كه از مكث، پرسش و تفكر مستقل حاصل مي‌شود، از دست مي‌دهند. چالش واقعي پيش رو، تسلط بر فناوري نيست، بلكه حفظ عمق تفكر انسان در عصر شناخت مصنوعي و هوش مصنوعي است. شناخت مصنوعي، نوع جديدي از تفكر را نشان مي‌دهد كه در ميان آنچه پژوهشگران دانشگاه آكسفورد «نسل بومي هوش مصنوعي» مي‌نامند، در حال ظهور است.