يك تهديد توريستي براي ايران

۱۴۰۴/۰۷/۲۶ - ۰۲:۵۱:۳۳
کد خبر: ۳۶۱۹۵۶

احتمال از دست رفتن بازار گردشگري سلامت ايران در عراق جدي است و به گفته رييس سازمان گردشگري كربلا، گردشگران سلامت عراق به دليل به‌صرفه بودن خدمات گردشگري سلامت به تركيه و هندوستان و ديگر كشورهاي همسايه به ايران سفر مي‌كنند.

سيد مصطفي موسوي

احتمال از دست رفتن بازار گردشگري سلامت ايران در عراق جدي است و به گفته رييس سازمان گردشگري كربلا، گردشگران سلامت عراق به دليل به‌صرفه بودن خدمات گردشگري سلامت به تركيه و هندوستان و ديگر كشورهاي همسايه به ايران سفر مي‌كنند. اين اظهارات بيانگر آن است كه بازار گردشگري سلامت ايران در عراق كه زماني بيشترين آمار اعزام متقاضيان دريافت خدمات پزشكي و سلامت به ايران را داشت در حال از دست رفتن است. حمايت از بخش خصوصي گردشگري و حذف دلالان از گردشگري سلامت با راه‌اندازي پلتفرم ملي و اختصاصي ايران و عراق آن ‌هم در كشور عراق مي‌تواند بار ديگر بازار گردشگري سلامت عراق را به ايران بازگرداند.

خدمات گردشگري سلامت در تركيه و هندوستان براي گردشگران عراقي ارزان‌تر از ايران نيست. اما چون آنها خدمات خود را كه به‌طور مستقيم از مبدا عراق به گردشگران سلامت ارايه مي‌كنند اطمينان و اعتماد بيشتري بين گردشگران عراقي در بخش سلامت ايجاد كرده‌اند. ايجاد اعتماد و اطمينان در گردشگران سلامت از سوي پلتفرم‌هاي هندوستان و تركيه در عراق و امكان ارتباط مستقيم گردشگران با هتل‌ها و مراكز خدماتي و سلامت و درمان هند و تركيه از داخل عراق منجر به حذف دلالان از گردشگري سلامت عراق شده و به همين دليل اعتماد عراقي‌ها به خدمات گردشگري سلامت آن كشورها افزايش يافته است. برندينگ گردشگري هندوستان و تركيه در عراق به ‌شدت تقويت شده و اين موضوع بيانگر كم‌كاري بخش دولتي ايران در حوزه گردشگري سلامت است.  بازار عراق يكي از مهم‌ترين فرصت‌هاي منطقه‌اي براي توسعه گردشگري سلامت ايران است؛ بازاري كه به دليل نزديكي جغرافيايي، اشتراكات فرهنگي و ديني، مرزهاي زميني فعال و هزينه پايين سفر، ظرفيت تبديل ‌شدن به‌ جايگزين واقعي براي مقاصدي همچون تركيه و هندوستان را دارد. بازار عراق امروز تشنه فناوري‌هاي نوين و ارتباطات شفاف در حوزه خدمات درماني است. براي موفقيت در اين بازار، بايد از بخش خصوصي حمايت مالي و معنوي شود و با ايجاد يك پلتفرم اختصاصي، امكان ارتباط مستقيم بيماران با مراكز درماني معتبر ايراني از مبدا عراق فراهم شود تا واسطه‌ها و دلالان از چرخه گردشگري سلامت ايران و عراق حذف شوند. ايران داراي تيم‌ها و برندهاي پزشكي در كلاس جهاني است. متخصصان ايراني در زمينه‌هايي مانند جراحي‌هاي پيچيده، درمان ناباروري، پيوند اعضا و زيبايي.

توان رقابت با پزشكان كشورهاي پيشرفته را دارند. بنابراين چنين ظرفيت‌هايي بايد از مسير برندينگ و بازاريابي هدفمند در عراق معرفي شود تا اعتماد بيماران عراقي به نظام درماني ايران افزايش يابد. اگر معرفي خدمات درماني ايران در خاك عراق و با همكاري نمايندگان رسمي بخش خصوصي انجام شود با افزايش اعتماد، منافع حاصل از اين صنعت به ‌جاي واسطه‌ها، مستقيم به فعالان واقعي گردشگري سلامت و مراكز درماني فعال در حوزه گردشگري سلامت خواهد رسيد. در اين مسير البته نقش دولت در تسهيل صدور ويزا و توسعه زيرساخت‌هاي ديجيتال بسيار كليدي است.