جهش پست ايران با هوشمندسازي و رشد ۱۴ پلهاي در رتبه جهاني
معاون وزير ارتباطات و مديرعامل شركت ملي پست از رشد ۱۴ پلهاي رتبه ايران در بين ۱۷۴ كشور عضو اتحاديه پستي جهاني خبر داد.
معاون وزير ارتباطات و مديرعامل شركت ملي پست از رشد ۱۴ پلهاي رتبه ايران در بين ۱۷۴ كشور عضو اتحاديه پستي جهاني خبر داد. به گزارش مهر به نقل از شركت ملي پست، شركت ملي پست در يكسال اخيرِ فعاليت دولت چهاردهم شاهد تحولات زيادي در حوزههاي مختلف اعم از استقرار سيستمهاي برنامهمحور، توسعه زيرساختها، تداوم هوشمندسازي، بهبود تجربه مشتريان از دريافت خدمات پستي و ايفاي نقش موثرتر در توسعه اقتصاد ديجيتال كشور و برقراري عدالت ارتباطي، در كنار توجه به بهبود جايگاه و معيشت كاركنان با هدف گسترش عدالت در پرداختيها بوده است. محمد احمدي، معاون وزير ارتباطات و مديرعامل شركت ملي پست با اشاره به ترافيك مرسولات پستي به عنوان يكي از شاخصهاي مهم پست و ملاك سنجش بهبود عملكرد اظهار داشت: در يكسال دولت چهاردهم، ترافيك كل مرسولات به ۳۰۲ ميليون و ۹۵۷ هزار و ۳۹۶ مرسوله رسيده كه نسبت به ۲۸۲ ميليون و ۷۳۸ هزار و ۲۹۰ مرسوله در مدت مشابه قبل، نشان از رشد ۷.۲ درصدي دارد. به گفته احمدي، در اين مدت، ترافيك مرسولات ثبتي رشد ۳.۲ درصدي، ترافيك مرسولات تجارت الكترونيك رشد ۲۱ درصدي و ترافيك مرسولات سرويسهاي الكترونيكي رشد ۳۸.۶ درصدي داشته است.
پيشرفت پروژه ملي جينف
محمد احمدي با اشاره به تأكيدات ويژه رييسجمهور مبني بر تكميل دادههاي پروژه ملي جينف تا پايان سال ۱۴۰۴ تصريح كرد: طي يكسال اخير، مختصات جغرافيايي ژئوكدهشده بيش از ۳۰ ميليون نقطه شهري و ۷۰ هزار نقطه روستايي انجام شده است و تا پايان سال ۱۴۰۴ دادههاي اين پايگاه اطلاعاتي در تمامي نقاط شهري و نقاط روستايي بالاي ۲۰ خانوار با پيشرفت ۹۵ درصدي تكميل خواهد شد.
هوشمندسازي فرآيندهاي پستي
وي استقرار سيستمهاي سورتينگ هوشمند بهمنظور تجزيه خودكار مرسولات به جاي تجزيه دستي در سالهاي اخير را مورد تأكيد قرار داد و گفت: در ابتداي دولت چهاردهم ۸ سوتر در ۵ استان كشور داير بود كه طي يكسال گذشته اين تعداد به ۱۲ سوتر و ۸ استان افزايش يافته است. احمدي درباره قابليتهاي سورتينگهاي هوشمند گفت: ارتقاي بهرهوري بر اساس اطلاعات اخذشده از سيستم، افزايش نقاط تجزيه و امكان خوانش آدرسهاي دستنويس، كاهش تعداد و هزينه نيروي انساني در بخش تجزيه و آمادهسازي، كاهش بينظمي ناشي از خطاي انساني در تجزيه مرسولات و كاهش آسيبديدگي مرسولات از جمله مزاياي استقرار اين سيستمها در مراكز تجزيه و مبادلات پستي كشور است. وي افزود: در همين راستا، با اجراي سه پروژه بر روي دستگاههاي پردازش مرسولات پستي در مركز تجزيه و مبادلات پست كشور در چهارراه لشكر و با بهرهگيري از فناوري هوش مصنوعي (AI) شامل خوانش نشاني روي پاكات، تحليل نشاني و تجزيه مرسولات به گشت نامهرساني، افزايش تعداد خروجيها از ۷۰ به ۱۵۰ نقطه در سورتينگ جوف و افزايش تعداد خروجي از ۳۶ به ۱۲۰ نقطه در سورتينگ پاكت توسعه يافته است. وي همچنين به پيادهسازي خدمات (L2L) يعني قبول و توزيع مرسولات در صندوقهاي پستي هوشمند (لاكر) اشاره كرد و گفت: اين اقدام گامي مهم در راستاي ارتقاي كيفيت خدمات پستي و پاسخگويي به نيازهاي مشتريان است. خدمات «قبول و توزيع مرسولات در صندوقهاي هوشمند» و «بازتوزيع مرسولات معطله» با تمهيدات مديريتي، فني و عملياتي در دسترس مشتريان قرار گرفته است. اين خدمات بهويژه در شرايطي كه مشتريان در محل حضور ندارند، ميتواند راهكار مناسبي براي توزيع مرسولات باشد. احمدي از هوشمندسازي نظام كسبوكار شركت به عنوان يكي ديگر از اولويتهاي توسعه راهبردي نام برد و افزود: شناسايي و استخراج اطلاعات كمي و كيفي از مرحله قبول تا توزيع مرسولات، توليد نرمافزار داشبورد مبتني بر هوش تجاري، تحليل فرآيندهاي عملياتي مبتني بر نظام BPM (فاز اول) و اجراي فازهاي اول و دوم پروژه استقرار BI در شركت براي ارايه داشبوردهاي مديريتي با هدف شناخت نقاط ضعف و قوت، ارتقاي سرعت و دقت عملياتي، كاهش هزينهها و بهبود تصميمگيريها در دستور كار قرار گرفته است. مديرعامل شركت ملي پست با اشاره به توزيع بيش از ۳۲۰۰ دستگاه گوشي هوشمند در بين پستچيهاي روستايي با هدف توسعه تجهيزات نوين ثبت اطلاعات مرسوله افزود: اين گوشيها از محل حمايتهاي صندوق كيفيت اتحاديه پستي جهاني تهيه شده و قابليت نصب نرمافزارهاي كاربردي اختصاصي را دارند تا به عنوان زيرساخت هوشمندسازي فرآيند توزيع در مناطق روستايي و كمبرخوردار به كار گرفته شوند. وي افزود: راهاندازي سامانه احراز هويت مكاني يكي ديگر از پروژههاي اجرايي در حوزه توسعه زيرساختهاي اقتصاد ديجيتال است. طراحي و پيادهسازي سرويس احراز يا عدم احراز اقامت اشخاص حقيقي يا حقوقي، بررسي صحت نشاني اقامت مشتريان، تعريف كاربران سطح استاني و شهرستاني و همچنين ناظران ستادي، افزايش سرعت سامانه در اخذ گزارشات و سادهسازي گزينهها از جمله دستاوردهاي اين پروژه است.
توسعه و تقويت مكانيزمهاي مشتريمداري
معاون وزير ارتباطات گفت: در راستاي بهبود رضايت مردم و تسهيل خدمات امور مشتريان (CRM) علاوه بر توسعه و بازنويسي برنامههاي كاربردي نظير «پستخونه» و سامانه احراز نشاني، بهروزرساني سامانههاي مديريت ارتباط با مشتريان (CRM) در دستور كار قرار گرفت. در اين زمينه، علاوه بر نوسازي ساختمان و تجهيزات و استانداردسازي مركز پاسخگويي، از فناوري چتبات آنلاين نيز براي افزايش سرعت پاسخگويي استفاده شد. وي افزود: مجموعهاي از خدمات امور مشتريان و سرويسهاي الكترونيكي و تركيبي بر بستر پيامرسانها و اپليكيشنهاي بومي با عنوان «دستيار پستي من» پيادهسازي شده است. احمدي به اپليكيشن «پستخونه» با هدف ارتقاي مشتريمداري و تسهيل دسترسي به انواع خدمات پستي اشاره كرد و گفت: اين اپليكيشن به عنوان كانال ارتباطي براي مشتريان طراحي شده است. وي استفاده از «باركدهاي رهگيري و اعتبارسنجي از پيش چاپشده» را يكي ديگر از اقدامات پست در راستاي تسهيل خدمات دانست و گفت: اينباركدها امكان ايجاد باجه قبول پستي براي كسبوكارهاي آنلاين را فراهم ميكنند تا تنها با يك گوشي هوشمند، بستههاي خود را وارد چرخه عمليات پستي كرده و بهصورت ايمن و قابل رهگيري مديريت كنند.
پروژههاي زيرساختي و خدمات نوين
احمدي به استقرار سامانه عملياتي Core Posting براي ارايه يكپارچه خدمات پستي نيز اشاره كرد و گفت: اين سامانه كه از ابتداي دولت چهاردهم آغاز شده و تاكنون بيش از ۴۰ درصد پيشرفت داشته، اهدافي چون تسهيل خدمات تركيبي بين اپراتوري، يكپارچگي فرآيندهاي پستي و ارايه سرويسهاي ارزش افزوده را دنبال ميكند. مديرعامل شركت ملي پست همچنين به راهاندازي سرويس «پست عشايري» با هدف ايجاد نمايندگي پستي سيار در مناطق عشايري اشاره كرد و گفت: اين نمايندگيها خدمات پستي مانند قبول و توزيع مرسولات را براي كوچنشينان ارايه خواهند داد. تخصيص كدپستي به استقرارگاههاي عشايري و ارايه سرويسهاي مكانمحور مانند احراز نشاني، صدور گواهي كدپستي و ژئوگواهي از ديگر خدماتي است كه بهزودي به جامعه عشايري ارايه ميشود.
توسعه زيرساختهاي شبكه
معاون وزير ارتباطات اقدامات كليدي در توسعه زيرساختهاي شبكه پستي را يادآور شد و گفت: افزايش خطوط حملونقل، خريد ۶ دستگاه كاميون فورس ۸.۵ تن، ۶ دستگاه كاميون فورس و ۲ دستگاه كشنده زاگرس بخشي از اقدامات براي افزايش توان عملياتي شركت در يكسال اخير بوده است. وي به ادامه همكاري با شركتهاي دانشبنيان بهويژه اعضاي مركز نوآوري پست نيز اشاره كرد و افزود: با عقد قرارداد و بهرهگيري از توان شركتهاي داخلي موفق به توسعه خدمات بهويژه در بخش هوشمند سازي شدهايم.
ارتقاي رتبه بينالمللي پست ايران
مديرعامل شركت ملي پست از رشد ۱۴ پلهاي رتبه ايران در بين ۱۷۴ كشور عضو اتحاديه پستي جهاني خبر داد و گفت: رتبه ايران كه پيش از دولت چهاردهم ۵۲ بود، در اين دولت به ۳۷ ارتقا يافت. مديرعامل شركت ملي پست تثبيت نگاه برنامهمحور، تدوين برنامه راهبردي و عملياتي با افق ۱۴۰۷ را از اقدامات مهم يكسال اخير دانست و بيان كرد: بازنگري چشمانداز و ماموريت شركت بر اساس تحولات ديجيتال، پيادهسازي نظام هدايت عملكرد سهسطحي با همكاري سازمان اداري و استخدامي، ارتقاي معيشت كاركنان، نوسازي فضاي عملياتي و اجراي پروژههاي زيرساختي از جمله برنامههاي اصلي بوده است. وي ادامه داد: پرداخت عادلانه، تشويق كاركنان به انجام درست وظايف، افزايش شفافيت در نظام پرداخت مزايا و انگيزهبخشي به كاركنان در جهت توسعه فردي و سازماني از اهداف اصلاح نظام ارزيابي عملكرد بوده است. به گفته او، امسال اصلاح نظام ارزيابي و اجراي هدايت عملكرد سهسطحي با كمك سازمان اداري و استخدامي براي پرداخت بر اساس عملكرد (PFP) در دستور كار قرار گرفته است.
