در رويداد تازه «متا» چه خواهد گذشت؟
علاقهمندان، مشتاق به رونمايي و معرفي محصولات و ابداعات جديد شركت «متا» مانند عينك هوشمند «هايپرنوا»، ارتقاءهاي هوش مصنوعي و متاورس در رويداد «Meta Connect 2025» هستند.
علاقهمندان، مشتاق به رونمايي و معرفي محصولات و ابداعات جديد شركت «متا» مانند عينك هوشمند «هايپرنوا»، ارتقاءهاي هوش مصنوعي و متاورس در رويداد «Meta Connect 2025» هستند. به گزارش ايسنا، رويداد «متا كانكت»، رويداد سالانه اين شركت است كه به همهچيز در مورد واقعيت افزوده (AR)، واقعيت مجازي (VR)، هوش مصنوعي و متاورس اختصاص دارد و بامداد پنجشنبه به وقت ايران برگزار ميشود و بار ديگر به نظر ميرسد كه سال بزرگي براي عينكهاي هوشمند و هوش مصنوعي خواهد بود. امسال، اين رويداد شمايل كمي متفاوتتري نسبت به گذشته خواهد داشت، چرا كه قرار است «مارك زاكربرگ» روز چهارشنبه ۱۷ سپتامبر، ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت محلي (ساعت 30: 3 بامداد پنجشنبه به وقت ايران) با يك سخنراني آن را آغاز كند. سپس صبح روز بعد (۱۸ سپتامبر) از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلي، يك سخنراني ديگر با حضور توسعهدهندگان ديگر برگزار ميشود و گفتوگوها و جلسات توسعهدهندگان بيشتري در ادامه برگزار خواهد شد. مشخص نيست كه چرا «متا» امسال همهچيز را تغيير داده است، اما به نظر ميرسد كه سالي پرماجرا براي اين رويداد باشد. ما انتظار دو مدل جديد از عينكهاي هوشمند، از جمله اولين مدل «متا» كه داراي نمايشگر است و همچنين بهروزرسانيهاي جديد هوش مصنوعي متا و متاورس را داريم.
عينكهاي هوشمند جديد و بهروز
بزرگترين خبر شايد ظهور نسل جديد عينكهاي هوشمند «متا» باشد. اين عينك كه اغلب با نام «هايپرنوا» (Hypernova) شناخته ميشود، اولين عينك آماده به مصرف شركت «متا» خواهد بود كه داراي صفحه نمايش است. ما به لطف بيش از يك سال افشاگري، اطلاعات زيادي در مورد اين عينك داريم. در حالي كه انتظار ميرود اين عينك داراي يك صفحه نمايش كوچك در يك طرف باشد، اما آن نوع تجربه واقعيت افزوده فراگيري را كه در نمونه اوليه اوريون متا (Orion Meta) ديدهايم، ارايه نميدهد. در عوض، صفحه نمايش به شما امكان ميدهد مواردي مانند اعلانها و پيشنمايش عكسها را مشاهده كنيد. اين عينك همچنين با يك مچبند اختصاصي، مشابه با آنچه اين شركت در «اوريون» نشان داد، ارايه ميشود كه به كاربر اجازه ميدهد ويژگيهاي خاصي را از طريق حركات دست كنترل كند. طبق گزارشها، اين عينك كه انتظار ميرود اواخر امسال به بازار عرضه شود، احتمالا حدود ۸۰۰ دلار قيمت خواهد داشت. در حالي كه پيش از اين گمان ميرفت كه اين عينكها تحت برند ديگري فروخته شوند، اكنون به نظر ميرسد كه با برند مشهور Ray-Ban عرضه خواهند شد. روز گذشته تنها چند روز قبل از برگزاري اين رويداد، يك ويدئوي تبليغاتي براي عينكهاي «Meta Ray-Ban Display» به صورت آنلاين منتشر شد. اين ويدئو عينكهايي با قابهاي شفاف، نمايشگر هدآپ و يك مچبند را نشان ميداد. اين ويدئو قيمت اين عينكها را نشان نميدهد، اما با توجه به قيمت احتمالابالاتر نسبت به اكثر عينكهاي ديگر متا با برند Ray-Ban كه حدود ۳۰۰ دلار قيمت دارند، به نظر ميرسد كه اين شركت اين محصول را به عنوان يك محصول رده بالا قرار ميدهد كه به دليل قيمت بالاي خود جذابيت كمتري خواهد داشت. يك تحليلگر به نام «مينگ-چي كو» گفته است كه «هاپيرنوا» سهم ناچيزي از كل بازار عينكهاي هوشمند را در اختيار خواهد داشت. اين ويدئو همچنين ظاهرا نسخه جديدي از عينكهاي آفتابي اوكلي (Oakley) را كه بر اساس عينكهاي اسفيارا (Sphaera) اين برند ساخته شدهاند، تأييد ميكند. اين تصوير، يك جفت فريم آشنا و پيچيده را با يك دوربين در مركز نزديك بيني نشان ميدهد. انتظار نميرود كه اين عينك صفحه نمايش داشته باشد. اطلاعات فاش شده قبلي همچنين به نسخههاي جديد عينكهاي ري-بن بدون صفحه نمايش نيز اشاره داشتهاند و رندرهاي فاش شده بهطور كلي يك عينك آفتابي و يك نسخه با قابهاي شفاف را نشان ميدهند. روكو باسيليكو (Rocco Basilico)، مدير ارشد پوشيدنيهاي «EssilorLuxottica» نيز اشاره كرده است كه امسال، سالي فوقالعاده ويژه در رويداد Connect خواهد بود. وي در پستي در تردز با برچسب متا نوشت كه مفتخر است آنچه را كه با هم ساختهايم به اشتراك بگذارد. همچنين ممكن است شاهد ادغامهاي جديد عينكهاي شخص ثالث باشيم. نسخههاي اوليه برنامه Connect براي توسعهدهندگان تأييد ميكند كه ظاهرا متا آماده است تا به توسعهدهندگان دسترسي به عينكهاي هوشمند خود را بدهد. تاكنون عينكهاي ري-بن متا و اوكلي عمدتا به برنامههايي در اكوسيستم متا محدود بودهاند (به جز چند مورد استثنا مانند Spotify و Audible) و اجازه دادن به توسعهدهندگان بيشتر براي شروع آزمايش با اين پلتفرم ميتواند قابليتهاي بيشتري را به مجموعه عينكهاي موجود اضافه كند.
هوش مصنوعي متا
همانند سالهاي اخير، هوش مصنوعي موضوع اصلي در كل اين رويداد خواهد بود. هوش مصنوعي متا (Meta AI) ماهانه يك ميليارد كاربر دارد (چيزي كه زاكربرگ مطمئنا به ما يادآوري خواهد كرد) و انتظار ميرود ويژگيهاي جديدي را براي Meta AI هم در عينكهاي اين شركت و هم در برنامههاي آن معرفي كند. پايگاه «بيزينس اينسايدر» گزارش داده است كه اين شركت در حال كار بر روي مجموعه جديدي از رباتهاي شخصيتمحور غير انگليسي زبان براي برنامههاي خود بوده است. اين در حالي است كه چتباتهاي شخصيتمحور متا با بررسي دقيق روبهرو شدهاند، زيرا اين شركت اخيرا در بحبوحه نگرانيهاي فزاينده در مورد ايمني، دسترسي نوجوانان به بسياري از شخصيتهاي توليد شده توسط كاربر را مسدود كرده است. به غير از چتباتهاي متا، اميدواريم زاكربرگ بيشتر در مورد ديدگاه خود براي ايجاد ابرهوش (superintelligence) صحبت كند. همانطور كه در ماه ژوئيه گزارش شد، بيانيه اوليه وي كه ديدگاه او را تشريح ميكرد، در بهترين حالت، گيجكننده بود. مديرعامل متا اخيرا تيمهاي هوش مصنوعي اين شركت را پيرامون اين ايده سازماندهي مجدد كرده و براي اين كار، استخدام مديران و محققان بسيار پرهزينهاي را آغاز كرده است.
