بازار طلا همچنان محبوب در میان مردم /از رشد 1400 درصدی معاملات تا رشد 24 برابری کاربران

طلاین، پلتفرم آنلاین خرید و فروش طلا اعلام کرده که در پایان سال 1403 تعداد کاربرانش 24 برابر بیشتر از سال قبل از آن رسیده است.
طبق اعلام طلاین نرخ رشد کاربران این پلتفرم در سال گذشته جهشی 18 برابری داشته است. در گزارش سال 1403 طلاین مشخص شده که حجم معاملات روی این پلتفرم نسبت به سال 1402، 15 برابر افزایش یافته و رشدی معادل 1400 درصدی داشته است.
وضعیت بازار طلا در یک نگاه
سال 1403 یکی از پرچالشترین دورههای فعالیت برای کسبوکارهای طلا از جمله طلاین بوده است. انتشار اخبار ضدونقیض در مورد این حوزه باعث شد اعتماد کاربران به این پلتفرمها از جمله طلاین خدشهدار شود. با این حال این کسبوکارها در برابر اتهامات رگولاتوری و بانک مرکزی ایستادگی کردند تا بتوانند حافظ اعتماد و باور مشتریان خود باشند. مدیرعامل طلاین در یاداشت ورودی این گزارش سالانه تاکید کرده که همچنان بر این باوراند که رقابت سالم، زمینهساز رشد کشور و کسبوکارهاست.
در بخشی از این گزارش به وضعیت کلی صنعت طلای آبشده اشاره شده است. طبق دادههای این گزارش در سالهای اخیر، صنعت طلای آبشده دستخوش تحولاتی چشمگیر شده است. تحولاتی که این صنعت را به یکی از عرصههای پررقابت تبدیل کرده است. این تحولات شامل گسترش پلتفرمهای خرید و فروش آنلاین، تغییر در الگوی تقاضا و عرضه، فشار بیشتر بر شرکتها برای شفافیت در معاملات، نوسانات مدام قیمت طلا، افزایش تقاضا برای طلای آبشده به عنوان دارایی نقد شونده و تمایل کاربران به تجربههای سریع، آسان و امن.
گزارشها نشان میدهند که دیجیتالی شدن بازار طلا و گسترش سامانههای آنلاین، تحولی بنیادین در صنعت طلای آبشده ایجاد کرده است. شرکتهای فعال، با اتکا به دادههای بازار و ابزارهای تحلیل پیشرفته، در تلاشاند روندها را بهتر درک کرده و خدمات خود را تطبیق دهند.
دیجیتالی شدن بازار طلا باعث افزایش رقابت بین پلتفرمهای دیجیتال و از سمت دیگر توسعه ابزارهای تحلیل داده و هوش مصنوعی شده است. گسترش دامنه خدمات درون پلتفرمها، ورود برندهای جدید به بازار، نیاز مستمر به بهروزرسانی خدمات و زیرساختها از دیگر تاثیرات دیجیتالی شدن بازار طلاست.
مانند هر بازار دیگری این بازار هم با چالشها و فرصتهایی روبهرو است. فرصتهای این بازار را میتوان به رشد بازارهای دیجیتال و رفتار کاربران آنلاین، امکان توسعه خدمات تحلیلی و مشاورهای، سرمایهگذاری روی اعتمادسازی و آموزش کاربران، استفاده از تکنولوژیهای نوین برای بهبود امنیت و شفافیت اشاره کرد. از سوی دیگر چالشهای این بازار هم به نوسانات شدید قیمت طلا، دشواری در تامین منابع طلای معتبر، رقابت فشرده و بعضا ناسالم، نبود چارچوب قانونی شفاف و بهروز و سختی انطباق با مقررات بعضا غیرواقعگرایانه اشاره کرد.
سال رشد
طلایین با توسعه سامانهای شفاف و ایمن، اخذ مجوزهای رسمی و فعالیت خود را از سال 1399 آغاز کرده است. در گزارش سال طلاین آمده است که سال 1403 برای این پلتفرم سال تثبیت عملکرد و رشد در شاخصهای کلیدی بوده است.
دستاوردهای کلیدی طلاین در سال 1403 در 4 مورد افزایش تعداد کاربران، رشد حجم تراکنشها، توسعه تیمهای طلاین و حضور موثر رسانهای و اجرای کمپینهای موفق تبلیغاتی خلاصه شده است.
در این گزارش اعلام شده که در پایان سال 1403 تعداد کاربران طلاین 24 برابر بیشتر از سال قبل از آن رسیده است. تعداد کاربران طلاین در این گزارش مشخص نشده، اما گفته شده که نرخ رشد کاربران طلاین در سال گذشته جهشی 18 برابری داشته است.
در این گزارش طلاین ادعا کرد در روزهای آرام و چه در دوران پرنوسان بازار، کاربران این پلتفرم را انتخاب کردهاند. برای اثبات این ادعا هم طلاین اعلام کرد که در مجموع، حجم معاملات در سال 1403 نسبت به 1402 15 برابر افزایش یافته و رشدی معادل 1400 درصدی داشته است.
طلاین زیرساختهای فنی خود را نیز در سال گذشته ارتقا داده است. طلاین زیرساختهای فنی خود را بهروزرسانی کرده تا بتواند پاسخگوی حجم بالاتری از کاربران بدون افت کیفیت باشد. در کنار توسعه زیرساختی تعداد نیروهای این پلتفرم از نظر تخصص و چابکی نیز گسترش پیدا کرده است.
تقویت حفظ سرمایه کاربران
طبق دادههای این گزارش سال 1403 نگهداری طلا در بانک کارگشایی اغاز شده است. در همین راستا نیز طلاین تعهد داد که طلای خریداریشده توسط کاربران را پس از بررسی صحت و اصالت، به بانک کارگشایی منتقل کند. طلاین اعلام کرد که این تعامل به منظور تقویت فرآیند حفظ و نگهداری از سرمایه کاربران صورت گرفته است. در این فرآیند بانک کارگشایی پس از بررسی و وزنکشی طلا، سندی صادر میکند که نشان میدهد طلا در بانک نگهداری میشود و صحت وزن آن مورد تایید است.
تیم طلاین در سراسر کشور
در بخش دیگری از این گزارش به پراکندگی شهرهای محل سکونت تیم طلاین هم اشاره شده است. به واسطهی امکان کار از راه دور، سرمایه انسانی طلاین از لحاظ شهر محل سکونت دارای پراکندگی چشمگیری در سطح کشور است. در سال 1403 تیم این پلتفرم در شهرهای یزد، قم، ساری، زنجان، کرج، اردبیل، کرمانشاه، اصفهان، گرگان، بابل و تهران سکونت داشتهاند.
55 نفر تیم طلاین را تشکیل میدهند که از این تعداد 37 نفر مرد و تنها 18 نفر زن هستند. جوانترین عضو تیم هم متول سال 1385 است و مسنترین متولد تیم هم در سال 1358 متولد شده است.
استفاده از ظرفیتهای رسانه
طلاین یکی از راههای موفقیت خود را میتواند مدیون رسانههای آنلاین و سنتی باشد، چنانچه در گزارش سال این پلتفرم هم اعلام شده طلاین در سال 1403 حضور چشمگیری در رسانهها داشته است. هدف اصلی از این حضور هم تمرکز بر شفافیت، آموزش و اطلاعرسانی به موقع بوده که به تقویت برند طلاین و معرفی بهتر خدمات آن منجر شده است.
از سوی دیگر طلاین در طول سال گذشته چندین کمپین هدفمند نیز برگزار کرده است که از فعالیتهای آگاهیبخش تا مشارکت در مناسبتهای فرهنگی و اجتماعی را شامل شده است. طلاین میگوید هدفش از این کمپینها فقط تبلیغ نبوده، بلکه گفتوگو، مشارکت و نزدیکی بیشتر با کاربران در اولویتش قرار داشته است.
بیشترینها
در بخش دیگر این گزارش به آمارهای مختلف و جالبی هم اشاره شده است. طبق این گزارش، بیشترین تعداد ثبتنام در یک روز در 24 دی اتفاق افتاده است با 143 هزار و 860 ثبتنام.
شلوغترین روز خرید طلا هم 28 اسفند بوده است. در این روز 11 هزار و 767 تراکنش خرید صورت گرفته و 37میلیون و 518 هزارو 55 گرم طلا فروخته شده است.
اولین خرید هم در بامداد 1 فروردین 1403 اتفاق افتاده با 10 گرم خرید طلا و آخرین خرید در سال 1403 هم در 29 اسفند ساعت 11و59 با خرید 0.049 گرم طلا ثبت شده است.
بیشترین میزان خرید در یک نوبت توسط کاربری با 858.32 گرم انجام شده و بیشترین حجم خرید را هم کاربری با 7680.41 گرم طلا ثبت کرده است. از سوی دیگر هم بیشترین تعداد خرید هم توسط یک کاربر با 777 بار خرید انجام شده است.
تعداد کل تماسها به طلاین در سال 1403 هم بیش از 68 هزار تماس اعلام شده است. پرتماسترین روز طلاین هم 25 دی بوده است. متوسط زمان هر گفتوگو هم 1 دقیقه و 48 ثانیه بوده و طولانیترین تماس هم 36 دقیقه و 24 ثانیه بوده است. در ادامه این پاسخها و تماسها 87 درصد رضایت از پاسخگویی تلفنی داشتهاند. همچنین میزان رضایت از پاسخگویی آنلاین هم 92 درصد ثبت شده است. در سال گذشته هم طلاین بیش از 1 میلیون پیام دریافت کرده است.
طبق این گزارش در سال 1403 در مرکز استانهای یزد، تهران، اصفهان، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و کرمان امکان دریافت فیزیکی طلا از طلایین را داشتهاند.
چشمانداز طلاین
طلاین اعلام کرده که با توجه به اینکه در بازاری فعالیت میکند که در حال تغییر است، خود را برای آینده نیز آماده کرده است. برایا ین کار هم برای چابک و مقیاسپذیر کردن زیرساختها انجام خوهد داد. همچنین تلاش میکند تا ارتباطش با کاربران را دقیق، مدام و دوطرفه کند. از سوی دیگر تصمیمگیریهای خود را مبتنی بر داده و تحلیل قرار دهد.
طلاین در بخش چشمانداز و اهداف بلند مدت خود اعلام کرده که به دنبال آن است که تجربهای متفاوت، امن و نوآورانه از خدمات آنلاین طلا به کاربران ارائه دهد. طلاین میگوید در سالهای آینده در مسیر تبدیل شدن به یکی از معتبرترین و پیشروترین پلتفرمها در این صنعت حرکت خواهد کرد.
طلاین هدف نهایی خود را هم رشد فراتر از شاخصهای اقتصادی، تثبیت سامانهای که کاربران در آن آسوده، مطمئن و با اعتماد کامل معامله کنند، اعلام کرده است.
