تهديد ترامپ مانع جريمه عليه گوگل نشد
كميسيون اروپا، گوگل را به دليل نقض قوانين ضد انحصار اتحاديه اروپا و مختل كردن رقابت در صنعت فناوري تبليغات، به پرداخت ۲.۹۵ ميليارد يورو معادل حدود ۳.۵ ميليارد دلار جريمه محكوم كرد.
كميسيون اروپا، گوگل را به دليل نقض قوانين ضد انحصار اتحاديه اروپا و مختل كردن رقابت در صنعت فناوري تبليغات، به پرداخت ۲.۹۵ ميليارد يورو معادل حدود ۳.۵ ميليارد دلار جريمه محكوم كرد. به گزارش ايسنا، اين تصميم پس از حكم مشابه يك قاضي فدرال امريكا در اوايل سال ۲۰۲۵ گرفته شد. طبق حكم قاضي امريكايي، گوگل در فناوري تبليغات آنلاين، موقعيت انحصاري دارد. گوگل، تبليغات را در نتايج جستوجو نمايش ميدهد و همچنين به عنوان يك ارايهدهنده نرمافزار براي تبليغكنندگان و ناشران آنلاين كه به دنبال فروش فضاي تبليغاتي و قرار دادن تبليغات هستند، موقعيت برتري دارد. مساله اصلي كميسيون اروپا، نحوه تعامل ابزارهاي خريد تبليغات گوگل (گوگل از و دي وي ۳۶۰) با نرمافزار تبادل تبليغات (AdX) و سرورهاي ناشر تبليغات (DFP) به روشهاي ظاهرا ترجيحي است. طبق اعلام كميسيون اروپا، به نظر ميرسد گوگل با «اطلاعرساني قبلي به AdX در مورد ارزش بهترين پيشنهاد از رقبا كه براي برنده شدن در مزايده بايد آن را شكست ميداد»، به نفع تبادل تبليغات AdX خود امتياز ميدهد. همچنين مشخص شد كه «گوگل اُدز» حتي اگر يك جايگزين وجود داشته باشد كه گزينه بهتري براي تبليغكنندگان باشد، از تبادل تبليغات رقابتي اجتناب كرده و عمدتا در AdX پيشنهاد قيمت ميدهد و تسلط خود بر تبادل تبليغات گوگل را حفظ ميكند. كميسيون به گوگل ۶۰ روز فرصت داد تا نحوه برنامهريزي براي رسيدگي به اين مسائل را در ميان بگذارد يا با «راهحل مناسب» براي نقض قانون ضد انحصار مواجه شود. اين ميتواند فقط جريمه باشد، اما ممكن است شامل فروش اجباري بخشي يا تمام تجارت فناوري تبليغات گوگل نيز شود. لي-آن مولهالند، رييس جهاني امور نظارتي گوگل، در بيانيهاي اظهار كرد اين شركت به اين تصميم اعتراض خواهد كرد. بر اساس گزارش انگجت، ۳.۵ ميليارد دلار مبلغ هنگفتي است، اما از نظر فني بيشترين مبلغي نيست كه گوگل به دليل نقض قوانين اتحاديه اروپا محكوم به پرداخت آن شده است. اين شركت فناوري در سال ۲۰۱۸، به دليل مجبور كردن اپراتورهاي شبكه تلفن همراه به نصب پيشفرض برنامههاي گوگل روي تلفنها، ۵.۰۴ ميليارد دلار جريمه شد. اگرچه گوگل در دهه گذشته به دليل شيوههاي تجاري خود بهشدت زير ذرهبين رفته است، اما تاكنون با راهحلهاي ساختاري زيادي براي آنچه رفتار ضد رقابتي ناميده ميشود، مواجه نشده است. براي مثال، يك دادگاه امريكايي در سال ۲۰۲۴ گوگل را به عنوان قدرت انحصارگر در جستوجوي آنلاين تشخيص داد، اما اخيرا يك قاضي حكم داد كه اين شركت مجبور به فروش مرورگر كروم يا توقف پرداخت پول به اپل براي قرار دادن گوگل به عنوان موتور جستوجوي پيشفرض آيفون نخواهد بود.
