۳ هزار كيلومتر مسير ريلي تكميل مي‌شود

۱۴۰۴/۰۶/۱۲ - ۰۱:۵۲:۰۵
کد خبر: ۳۵۵۷۶۱

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌هاي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل از تعريف بيش از سه هزار كيلومتر مسير ريلي براي تكميل در وزارت راه و شهرسازي خبر داد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌هاي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل از تعريف بيش از سه هزار كيلومتر مسير ريلي براي تكميل در وزارت راه و شهرسازي خبر داد. به گزارش ايرنا، عباس خطيبي گفت: بيش از سه هزار كيلومتر مسير ريلي تعريف شده كه اجراي آن مي‌تواند ظرفيت حمل بار و مسافر كشور را متحول كند و ايران را به يكي از كانون‌هاي مهم حمل‌ونقل منطقه‌اي بدل سازد. او بيان‌ كرد: در يك سال گذشته، ۱۴۷ كيلومتر عمليات زيرسازي و ۱۱۲ كيلومتر ريل‌گذاري و عمليات روسازي انجام شده كه ۹۲ كيلومتر آن به مسير راهبردي چابهار- زاهدان اختصاص دارد.  معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌هاي شركت ساخت، اظهار كرد: علاوه بر اين، حدود ۱۰ هزار متر مربع ساختمان ايستگاه در كشور ساخته شده كه ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع آن به ايستگاه‌هاي اين محور مهم تعلق دارد؛ اين اقدامات نشان‌دهنده حركت پرشتاب وزارت راه و شهرسازي و تمركز بر پروژه‌هاي حياتي كشور است. خطيبي ادامه داد: راه آهن رشت- آستارا  يكي از اولويت‌هاي مهم كشور در توسعه شبكه ريلي است و در يك سال گذشته آزادسازي ۴۰ كيلومتر از اين محور با حمايت‌هاي مالي سازمان برنامه و بودجه انجام شده است، به‌طوري كه اكنون به بيش از ۵۵ كيلومتر رسيده و پيش‌بيني مي‌شود تملك اراضي مسير كه بخش مهمي از عمليات اجرايي اين خط ريلي محسوب مي‌شود تا پايان سال تكميل شود. او با برشمردن برخي دستاوردهاي ويژه يك سال گذشته در حوزه ريلي، ادامه داد: شروع مجدد عمليات ريل‌گذاري راه آهن چابهار- زاهدان نيز در دولت چهاردهم آغاز شد و پيشرفت فيزيكي پروژه از ۷۱ به ۸۳ درصد رسيد. در ادامه آغاز عمليات ريل‌گذاري راه‌آهن مباركه- شهركرد نيز يكي ديگر از برنامه‌هاي محقق شده در توسعه شبكه ريلي كشور است كه با توجه ويژه پيشرفت فيزيكي اين مسير از ۶۰ به ۶۶ درصد ارتقاء يافته است. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شركت ساخت درباره برنامه‌هاي تا پايان سال در حوزه ريلي، گفت: در سال جاري، تكميل راه‌آهن ميانه- اردبيل به طول ۱۷۵ كيلومتر با پيشرفت فيزيكي۹۳ درصد در اولويت قرار گرفته و پيش‌بيني مي‌كنيم تا پايان سال آماده بهره‌برداري شود. با توجه به ويژگي‌هاي خاص اين پروژه و قرار گرفتن در مناطق كوهستاني، در يك سال گذشته بيش از ۱۹ كيلومتر عمليات ريل‌گذاري و روسازي در اين پروژه صورت گرفته كه عملكرد خوبي در اين پروژه محسوب مي‌شود.