فروش خودروهای برقی در پلتفرمهای خصوصی؛ وعده شفافیت یا تکرار مشکلات قدیمی؟
واقعاً پلتفرمهای خصوصی عرضه خودروهای وارداتی چه کمکی به مردم میکنند؟ آیا بهتر نیست پیش از ایجاد این سامانهها، مشکلات اصلی واردات خودروهای خارجی و برقی از جمله تأخیر در تخصیص ارز و موانع گمرکی برطرف شود؟
این پلتفرم به عنوان واسطه خصوصی عمل میکند و هیچ توان اجرایی برای الزام شرکتهای واردکننده به تحویل به موقع خودرو ندارد به نوعی وزارت صمت اجازه داده خود شرکتها اقدام به عرضه و فروش خودروهای برقی کنند.
گفته شده "سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده و وزارت صمت نظارت لازم را دارند"، اما وضعیت فعلی فرآیند زمانبر و کند ترخیص خودرو باعث میشود وعدههای ارائه شده بیشتر جنبه اعتمادسازی روانی داشته باشد تا تضمین عملی تحویل خودرو.
مسئله دیگر، سردرگمی مشتریان است. بسیاری تصور میکنند خودروهای برقی از چرخه پیچیده واردات جدا شده و روند تحویل سریعتر خواهد بود، در حالی که واقعیت این است که سرنوشت این خودروها همانند خودروهای وارداتی معمولی خواهد بود: گرفتار تخصیص ارز، پیچیدگیهای گمرکی و تأخیرهای چندماهه.
به گفته کارشناسان، این پلتفرمها صرفاً ابزاری برای نمایش موجودی و قیمت خودروهای وارداتی هستند و اگر خودرو به موقع تحویل داده نشود، کارایی واقعی برای مشتریان ندارند. در عمل، وعده شفافیت و نظارت، هنوز نتوانسته از سردرگمی و انتظار طولانی خریداران بکاهد.
پرسش اساسی این است که آیا این پلتفرمها میتوانند به مرور وضعیت خودروهای برقی را از بحران تحویل و قیمت خارج کنند یا صرفاً یک ظاهر جدید برای همان مشکلات قدیمی واردات خودرو هستند؟ تا زمانی که مشکلات ارزی، گمرکی و بوروکراسی اداری حل نشود، سامانههای خصوصی تنها یک نمایشگر مشکل خواهند بود و نه راهکار واقعی برای مشتریان.
