ميوه ايستادگي «انسجام» است
توليت آستان امام خميني (س)، گفت: مهمترين داستان روزگار ما داستان «انسجام» است. تلخيهايي وجود دارد اما ميوه ايستادگي «انسجام» است. درباره اقدامات دولت در جنگ ۱۲ روزه كم گفته شد.
توليت آستان امام خميني (س)، گفت: مهمترين داستان روزگار ما داستان «انسجام» است. تلخيهايي وجود دارد اما ميوه ايستادگي «انسجام» است. درباره اقدامات دولت در جنگ ۱۲ روزه كم گفته شد. دولت كارنامه بسيار درخشاني در اين دوره از خود به جا گذاشت. حجتالاسلام والمسلمين سيد حسن خميني صبح دوشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۴ در مراسم تجديد ميثاق هيات دولت چهاردهم با بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران به مناسبت هفته دولت، گفت: در نگاه اهل حق و حقيقت به دنيا آمدن براي شهيد شدن و رسيدن به مقام شاهد رسيدن است. وي ادامه داد: شهادت دو رتبه دارد يكي اداي شهادت است و ديگري تلقي شهادت است. انسان چيزي را ميبيند و بعد در دادگاه يا جاي ديگري بازگو ميشود. شهيد هم تلقي شهادت دارد و هم اداي شهادت دارد مثلا در طلاق يا خريد و فروش به حكم وجوبي دو نفر بايد شهادت دهد. كساني كه ناظر و شاهد شدند واجب است كه شهادت دهند و اداي شهادت كنند. تلقي شهادت شهيد همان است كه امام فرمودند «شهيد نظر ميكند به وجهالله» شهيد چيزي را فراتر از نگاه ما ميبيند. اداي شهادت شهيد هم در اين دنيا و هم در آن دنيا مسير را ميبيند. شهيد دليلي است براي جامعه كه خطها و راهها گم نشود. توليت آستان امام خميني (س)، گفت: همه هويت تشيع در مكتب شيعه به عاشوراست و تخصص ما ساختن حماسه از شهادت و به خاك و خون كشيده شدن است. ما از شهادت زنده ميشويم و ملت بدون به خاك افتادن بلند نميشود و تاريخ ما به عاشورا گره خورده است. به همين دليل بود كه امام فرمود «بكشيد ما را ملت ما بيدارتر ميشود.» در پايان جنگ هم دعا كردند: «در شهادت به روي ملت بسته نشود.» شهادت دري است كه اگر بسته شود، آبشخور تمدن ديني ما بسته ميشود. وي گفت: شهيد به جايگاهي ميرسد كه اولين و آخرين بشر به او غبطه ميخورد. شهيد در اداي شهادت نماد، الگو و چراغ ميشود تا مسير باقي بماند و راه، گم نشود. شهادت، قتل فيسبيلالله است. به شرطي به حقيقت خودش ميرسد كه براي خدا باشد. وي با اشاره به جنگ احد گفت: لشكر مشركين بعد از غلبه به مسلمانان كشتههاي احد را در برابر كشتههاي بدر دانستند اما پيامبر بيان كردند كشتههاي ما در بهشت هستند و كشتههاي شما در جهنم هستند، برابري وجود ندارد. شهادت وقتي است كه در راه خدا به قتل رسيده باشد. هر قتلي اين ويژگي را ندارد. مقام شهادت به چنين قتلي داده ميشود. اصل كشته شدن يا كشتن نيست بلكه فيسبيلالله بودن است. به تعبير حضرت امام «ما در احدالحسنيين هستيم.» يا پيروزي ميشويم يا كشته ميشويم.
