«تعادل» شرايط بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

تغيير موضع در بورس تهران

۱۴۰۳/۰۳/۲۲ - ۰۱:۳۷:۰۹
کد خبر: ۳۱۴۴۰۷
تغيير موضع در بورس تهران

تلاش‌ها براي احياي بورس ادامه دارد، بالاخره روز گذشته يعني دوشنبه شاخص كل بورس تهران توانست سبزپوش شود و مژده روزهاي روشن را به سهامداران مي‌دهد.

تلاش‌ها براي احياي بورس ادامه دارد، بالاخره روز گذشته يعني دوشنبه شاخص كل بورس تهران توانست سبزپوش شود و مژده روزهاي روشن را به سهامداران مي‌دهد.

بازار سرمايه با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌كند كه يكي از آنها دامنه نوسان است كه به علت شرايط بد بازار و شهادت رييس‌جمهور اين دامنه محدود شد. از روز 31 ارديبهشت ماه تا به امروز شاهد محدوديت دامنه نوسان هستيم و قرار است طي روزهاي آتي اين دامنه نوسان تغيير كند. عدم تغيير دامنه نوسان و محدود كردن آن به براي معاملات سهام به مثبت و منفي 2 درصد و صندوق‌هاي سهامي مثبت و منفي 4 درصد تعيين شد.

در گزارش روزهاي گذشته نيز توضيح داده شد كه محدوديت طولاني مدت دامنه نوسان نتيجه مطلوبي براي بازار سرمايه ندارد و باعث خروج بيش از حد اعتماد و سرمايه از دايره معاملات بازار مي‌شود. به عقيده بسياري از كارشناسان درحال حاضر بهترين راهكار براي كنترل تالار شيشه‌اي بازگشت دامنه نوسان به حالت معمول خود است تا پس از آن سهامداران بتوانند با داده‌هاي جديد تصميم‌گيري كنند.

به جز مشكل دامنه نوسان، معضلات ديگري همچون نرخ بهره، نرخ دلار و امثال اين موارد نيز در بازار وجود دارد؛ اما مهم‌ترين مساله‌اي كه اين روزها بازار به آن وزن مي‌دهد انتخابات رياست‌جمهوري است كه تا چند روز آتي يعني 8 تير ماه برگزار مي‌شود. روز يكشنبه عصر ليست نامزدهاي تاييد صلاحيت شده چهاردمين دولت منتشر شد و بر همين اساس مسعود پزشكيان، مصطفي پورمحمدي، سعيد جليلي، محمدباقر قاليباف، عليرضا زاكاني و اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي قرار است در روزهاي جاري تبليغات انتخاباتي خود را آغاز كنند.

بايد چند روزي منتظر ماند و براساس برنامه نامزدهاي تاييد صلاخيت شده نظر داد؛ اما اگر رييس دولت جديد روابط آزادانه با كشورهاي همسايه داشته باشد و با مذاكراتي به كاهش تحريم‌ها كمك كند آن زمان مي‌توان به آينده اقتصادي كشور اميدوار بود و بورس روزهاي طلايي خود را آغاز خواهد كرد.

 

افزايش دوباره قيمت نفت

بهاي معاملات نفت برنت با ۲۸ سنت معادل ۰.۴ درصد افزايش، به ۷۹ دلار و ۹۰ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۰.۳ درصد معادل ۲۶ سنت افزايش، به ۷۵ دلار و ۷۹ سنت در هر بشكه رسيد. آماري كه روز جمعه منتشر شد، نشان داد اقتصاد امريكا در ماه ميلادي گذشته، مشاغل جديد بيشتر اضافه كرده است و باعث شد سرمايه‌گذاران، انتظارات خود براي كاهش نرخ بهره را تعديل كنند و اين امر، به رشد ارزش دلار كمك كرد.

دلار قوي‌تر، معاملات كالاهايي مانند نفت كه به اين ارز قيمت‌گذاري مي‌شوند را گران‌تر كرده و تقاضا براي آنها را كمتر مي‌كند. يورو هم تحت فشار كاهشي قرار گرفت كه منعكس‌كننده ابهامات در منطقه يورو پس از اقدام امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه در انحلال پارلمان و اعلام انتخابات زودهنگام بود.

توني سايكامور، تحليلگر شركت‌اي جي در سيدني اظهار كرد: يك روز پس از افزايش غيرمنتظره مشاغل جديد بخش غيركشاورزي امريكا كه باعث صعودي شدن بازده‌ها شد، مكرون و انتخابات زودهنگام در فرانسه، يك لايه ديگر از ابهام را ايجاد كرد. بازارها اكنون به ديدارهاي هفته جاري فدرال رزرو امريكا و بانك مركزي ژاپن متمركز هستند.

احتمالا اين نگراني در ميان اعضاي اوپك پلاس ايجاد مي‌شود كه چه زماني مي‌توانند كاهش توليد خود را به بازار برگردانند، به خصوص با در نظر گرفتن استقبال منفي كه بازار هفته گذشته از شنيدن خبر بازگشت تدريجي كاهش توليد اضافي اين گروه، داشت.

نفت برنت و وست تگزاس اينترمديت، هفته گذشته تحت تاثير تصميم توليدكنندگان اوپك پلاس براي حذف تدريجي كاهش توليد داوطلبانه اضافي از اكتبر، سومين كاهش هفتگي متوالي خود را به ثبت رساندند. عربستان سعودي با فروش تعداد بيشتري از سهام غول نفتي آرامكو كه در دور جديد تامين مالي برنامه‌هاي هزينه اين كشور انجام مي‌شود، بيش از ۱۱.۲ ميليارد دلار تهيه خواهد كرد

شركت مشاوره انرژي FGE در يادداشتي نوشت: اعلام اين خبر با رشد مجموع ذخاير نفت و سوخت سازمان توسعه و همكاري اقتصادي به ۴۸ ميليون بشكه در ماه مه در مقايسه با رشد ۳۰ ميليون بشكه‌اي ذخاير در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، مصادف شد.

تحليلگران و معامله‌گران انتظار دارند تقاضا در تعطيلات تابستاني، سطح ذخاير را كاهش داده و از قيمت‌ها پشتيباني كند. شركت FGE اعلام كرد انتظار داريم بازار، تقويت شود و قيمت نفت در سه ماهه سوم امسال، به ميانه كانال ۸۰ دلار برگردد اما قيمت نفت احتمالا به يك سيگنال متقاعد‌كننده از آمار اوليه ذخاير نياز دارد.

تحليلگران گلدمن ساكس پيش بيني كردند قيمت هر بشكه نفت برنت در سه ماهه سوم، به ۸۶ دلار افزايش پيدا كند زيرا تقاضاي تابستاني قوي و مطلوب مصرف‌كنندگان براي سوخت حمل و نقل و سرمايش، بازار را در سه ماهه سوم، با كمبود عرضه به ميزان ۱.۳ ميليون بشكه در روز روبه‌رو خواهد كرد.

در امريكا، دولت بايدن از فرصت كاهش قيمت نفت استفاده كرده و به بازسازي ذخاير نفت استراتژيك، سرعت بخشيده است.شركت خدمات انرژي بيكرهيوز روز جمعه اعلام كرد شركت‌هاي انرژي امريكايي هفته گذشته تعداد دكل‌هاي حفاري نفت و گاز طبيعي را به پايين‌ترين تعداد از ژانويه سال ۲۰۲۲ رساندند.

بر اساس گزارش رويترز، در خاورميانه، حيان عبدالغني، وزير نفت عراق اعلام كرد پيشرفت‌هايي در مذاكرات با منطقه كردستان و مقامات شركت‌هاي بين‌المللي فعال در اين منطقه براي ازسرگيري صادرات نفت از طريق خط لوله عراق-تركيه، صورت گرفته است. اين مسير، ۰.۵ درصد از عرضه جهاني نفت را تشكيل مي‌دهد.

 

بازار از نگاه معاملات

طي معاملات سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه شاخص كل بورس تهران 16 هزار و 194 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 78 هزار و 90 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 2 هزار و 584 واحدي در رقم 675 هزار و 15 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 155 واحدي به رقم 22 هزار و 264 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با رشد 961 واحد به سطح 117 هزار و 942 واحد رسيد.

روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 81 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد وتجارت بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 58 ميليارد تومان بود. پس از وتجارت، نمادهاي فخاس، واميد، توسن و زماهان بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي وخارزم، وارس، تاپيكو، كالا و بوعلي تعلق داشت.

روز دوشنبه نمادهاي فولاد، فملي، وتجارت و شپنا نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي ميدكو، واميد و فخوز از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، شگويا و زاگرس بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي انتخاب، هرمز و ماديرا نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس اين روز نماد وتجارت بيشترين تراكنش را داشت و فملي و فاذر در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز شفام، كروميت و زماهان بيشترين تراكنش را داشتند.

روز دوشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 413 هزار و 543 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 407 هزار و 250 ميليارد تومان بود كه 98 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 8 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 2 هزار و 936 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات اين روز نماد وتجارت بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 160 ميليارد تومان بود. پس از وتجارت، فملي بيشترين ارزش معاملات را داشت و زماهان رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فولاد و كروميت در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات دوشنبه، 199 نماد صف خريد داشتند و 149 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 123 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 554 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 46 درصدي به 381 ميليارد تومان رسيد.