افزايش حاشيه نشيني، افزايش بزه‌هاي اجتماعي

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۱:۲۱:۴۲
کد خبر: ۳۱۱۳۰۵
افزايش حاشيه نشيني، افزايش بزه‌هاي اجتماعي

بي توجهي دولتمردان به افزايش قيمت اجاره‌بهای مسكن طي سال‌هاي اخير باعث افزايش سيل مهاجران از شهرهاي بزرگ به شهرك‌هاي اقماري و حاشيه شهرها شده است.

امان‌الله قرايي

بي توجهي دولتمردان به افزايش قيمت اجاره‌بهای مسكن طي سال‌هاي اخير باعث افزايش سيل مهاجران از شهرهاي بزرگ به شهرك‌هاي اقماري و حاشيه شهرها شده است. بسياري از افراد كه تا همين چند سال پيش هم مي‌توانستند در محله‌هاي داخل شهرهاي بزرگ خانه اجاره كنند و به زندگي خود در محدوده شهر ادامه دهند به دليل افزايش بي رويه قيمت‌ها مجبور به نقل مكان شده‌اند و در حاشيه شهر زندگي مي‌كنند. از بعد جامعه شناسي هر جا كه جمعيتي با فرهنگ‌ها و آداب گوناگون گرد هم بيايند و افراد ترسي از شناخته شدن نداشته باشند احتمال افزايش آسيب‌ها و بزه‌هاي اجتماعي بالا مي‌رود. مساله اينجاست كه افزايش حاشيه‌نشيني ارتباط مستقيمي با افزايش بزه‌هاي اجتماعي دارد و به اين ترتيب امنيت شهرها به خطر مي‌افتد. در واقع اكثر افرادي كه به حاشيه شهرها پناه مي‌برند كساني هستند كه از حداقل‌هاي لازم براي زندگي محرومند. اين افراد به دليل همين محروميت فرصت تشكيل گروه‌ها و باندها را پيدا كرده و به‌نوعي مي‌خواهند سهم خود را از زندگي با زور از ديگران بگيرند. همين افزايش ميزان سرقت‌هاي بار اول و يا افزايش كيف قاپي و زورگيري‌ها كه در محدوده شهرهاي بزرگ به خصوص تهران شاهد آن هستيم نشات گرفته از همين افزايش 
حاشيه نشيني است. متاسفانه بي توجهي به وضعيت زندگي در شهرهاي كوچك باعث مي‌شود كه هميشه شهرهاي بزرگ جاذبه‌هايي براي مهاجرت داشته باشند. افراد به اين اميد كه مي‌توانند در شهرهاي بزرگ شغل بهتر و زندگي بهتري داشته باشند راهي اين شهرها مي‌شوند اما در نهايت وقتي با موج گراني و مشكلات اقتصادي در اين شهرها مواجه مي‌شوند به حاشيه رانده شده و خود معضلي تازه براي شهرهاي بزرگ به وجود مي‌آورند. مساله مهم ديگري كه بايد به آن توجه شود گسترش شهرك‌هاي اقماري در حاشيه شهرهاي بزرگ است. اين اتفاق هم يك خطاي استراتژيك براي شهرهاي بزرگ به حساب مي‌آيد. شهرك‌هاي اقماري كه گاها قشر فرودست در آن ساكن مي‌شوند و از امكانات مطلوبي برخوردار نيست مي‌تواند به كانوني براي حضور افراد بزه كار تبديل شود. آنها در اين شهرك‌ها ساكن مي‌شوند از موقعيت غريبه بودن خود استفاده و در طول روز يا شب با حضور در شهرهاي بزرگ از راه‌هاي غير قانوني مانند دزدي، فروش مواد مخدر، فحشا و ... امرار معاش مي‌كنند. به هر حال همه‌چيز به وضعيت معيشتي و اقتصادي افراد باز مي‌گردد و هر چه فقر در كشور افزايش پيدا كند به طبع آن مردم از حداقل‌هاي زندگي محروم مي‌شوند و در اين بين افزايش بزه‌هاي اجتماعي چه در شهرها چه در حاشيه شهرها رو به گسترش خواهد گذاشت.

ارسال نظر