تعداد سفرهاي جاده‌اي 2 درصد كم شد اما تلفات 2.8 درصد افزايش يافت

معماي سفرهاي نوروزي در جاده ها

۱۴۰۳/۰۱/۲۱ - ۰۰:۴۲:۵۸
کد خبر: ۳۰۹۹۷۴
معماي سفرهاي نوروزي در جاده ها

در حالي كه به گفته معاون وزير راه و شهرسازي در نوروز سال جاري تعداد سفرهاي جاده‌اي 2 درصد كاهش يافته است، ميزان تلفات جاده‌اي 2.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است.

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه به گفته معاون وزير راه و شهرسازي در نوروز سال جاري تعداد سفرهاي جاده‌اي 2 درصد كاهش يافته است، ميزان تلفات جاده‌اي 2.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه بيشترين سفرها در بازه نوروز از طريق خودروهاي شخصي انجام شد، گفت: در مجموع در اين بازه ۵۳۰ ميليون تردد در كشور اتفاق افتاده و روزانه ۱۲۰ ميليون ليتر بنزين مصرف شد كه ۱.۶ درصدنسبت به سال گذشته افزايش داشت. بر اساس اين گزارش، سفرهاي نوروزي سال جاري (از 24 اسفند 1402 تا 15 فروردين 1403) در همه شقوق حمل و نقل، نسبت به دوره مشابه سال قبل، يك درصد كاهش يافته است. در ميان، سفرهاي جاده‌اي 2 درصد و سفرهاي جاده‌اي با خودروهاي شخصي 1.6 درصد كاهش را تجربه كرده‌اند. در اين حال، معاون وزير ديروز تحليل و تضعيف ناوگان حمل و نقل عمومي تحت تاثير تحريم‌ها را تاييد كرد. مساله‌اي كه پيش از اين، در رسانه‌ها بازتاب يافته بود اما مسوولان دولتي اشاره‌اي به آن نمي‌كردند.

 

828 كشته و 21.5 هزار نفر مجروح!

سيد كمال هاديانفر، معاون وزير راه و شهرسازي در يك نشست خبري اعلام كرد: ۱۰۲ هزار و ۴۷۶ كل تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردين بوده كه ۲.۸ درصد افزايش داشته است. دراين تصادفات ۲۱ هزار و ۵۹۰ نفر مجروح شدند و ۱۱.۶ درصد افزايش داشت. ۶۷۶ فقره تصادف منجر به فوت داشتيم كه ۸۲۸ نفر جان خود را از دست دادند. بيشترين علت تصادفات هم سرعت و سبقت بوده، ۳۴ درصد تصادفات در جاده اتفاق مي‌افتد اما ۷۵ درصد كشته‌ها در جاده‌ها است. به گزارش ايسنا، سيد كمال هاديانفر اعلام كرد: ستاد سفرهاي نوروزي از دو ماه قبل از فروردين آغاز شده و جلسات مكرري برگزار شد. ۱۶ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از ناوگان عمومي در حوزه اتوبوس‌هاي شهري، راه‌آهن، هواپيمايي و كشتيراني استفاده كردند. سه تا پنج درصد پيش‌بيني افزايش سفرها را داشتيم و ناترازي ناوگان هميشه متصور است اما اقدامات لازم انجام شد تا ظرفيت را متناسب با تقاضا كنيم. بنابراين آمادگي و افزايش ظرفيت ناوگان صورت گرفته و پس از آن بهبود خدمات در دستور كار قرار گرفت. معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي يكي از موضوعات امسال، اين بود كه سال گذشته ماه رمضان از سوم فروردين آغاز شده بود اما امسال از ۲۳ اسفند آغاز شده و شرايط جوي ناپايدار هم در كشور وجود داشت و سازمان هواشناسي به جهت امنيت و ايمني مردم به صورت مستمر در اين خصوص اطلاع‌رساني كرد. طرح ما از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردين بود. هاديانفر با بيان اينكه حادثه جدي در اين ايام نداشتيم، افزود: اما بحث تصادفات جاده‌اي مقوله است كه همواره در كشور وجود داشته و آسيب‌هايي را به كشور وارد مي‌كند. البته براي امسال طرح پويش چشم به راهيم را راه‌اندازي كرديم براي كاهش تصادفات. از اين رو شش كارگروه تشكيل شد كه در ستاد سفرهاي نوروزي جزو اقدامات موثر در دستور كار قرار گرفت. همچنين تلاش ما اين بود كه ناوگان حمل‌ونقل عمومي در خدمت مردم باشد. بنابراين شرايط توزيع عادلانه بليت، فروش با نرخ مصوب و نظارت‌ها بر اين بخش از تلاش‌هاي ما بود. وي خاطرنشان كرد: ۱۸ ميليون و ۶۱ هزار و ۵۹ نفر از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردين از ناوگان عمومي استفاده كردند كه نسبت به سال گذشته، يك درصد كاهش داشتيم. شش ميليون و ۹۳۲ هزار نفر مسافر جاده‌اي حمل و نقل عمومي، شش ميليون و ۵۶۸ هزار نفر مسافر دريايي و سفر به جزاير و گردشي داشتيم. در حوزه دريايي هم اگر سفري لغو شده به‌دليل ايمني پروازها بوده است.

 

تامين روزانه ۲۰۰۰ اتوبوس از تهران

معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه روزانه ۲۰۰۰ اتوبوس از تهران براي تامين سفرها اعزام مي‌كرديم، گفت: بيشترين سفرها در حوزه داخلي از طريق خودروهاي شخصي بوده است. در مجموع در اين بازه ۵۳۰ ميليون تردد در كشور اتفاق افتاده و روزانه ۱۲۰ ميليون ليتر بنزين مصرف شد كه ۱.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشت.

هاديانفر ادامه داد: ۲۳ ميليون پلاك واحد خودروهاي شخصي سفر كردند، ميانگين تردد بين استاني دو ميليون و ۱۱۱ هزار بوده و بيشترين سفرهاي زميني به مازندران، گيلان، خراسان رضوي و اصفهان انجام شد. بيشترين سفرهاي ريلي به مشهد بوده با ۵۶ درصد سفرها، در سفرهاي هوايي هم مشهد، كيش اصفهان، شيراز و تبريز در صدر بودند. سفر به نجف، دوبي و تركيه هم بيشترين سفرهاي خارجي بود. سه ميليون و ۷۷۶ هزار تردد اتوبوس داشتيم كه ۵ درصد رشد نسبت به سال قبل داشت.

 

476 تصادف جاده اي

وي با بيان اينكه برنامه هفتم توسعه ۵۰ درصد تصادفات را پيش‌بيني كرده و همه دستگاه‌ها بايد براي رسيدن به اين هدف كمك كنند، افزود: ۱۰۲ هزار و ۴۷۶ كل تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردين بوده كه ۲.۸ درصد افزايش داشته است. دراين تصادفات ۲۱ هزار و ۵۹۰ نفر مجروح شدند و ۱۱.۶ درصد افزايش داشت. ۶۷۶ فقره تصادف منجر به فوت داشتيم كه ۸۲۸ نفر جان خود را از دست دادند. بيشترين علت تصادفات هم سرعت و سبقت بوده، ۳۴ درصد تصادفات در جاده اتفاق مي‌افتد اما ۷۵ درصد كشته‌ها در جاده‌ها است.

 

ناوگان كشور روز به روز تحليل مي‌رود

معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به ناترازي ناوگان نسبت به تقاضا بيان كرد: روز به روز ناوگان ما تحليل مي‌رود و مشكلات تحريم‌ها هم مزيد بر علت است. براي توسعه ناوگان يا بايد از بودجه دولتي استفاده شود يا از ظرفيت بخش خصوصي، براي منابع دولتي نيازمند اعتبارات خاص هستيم و براي استفاده از توان بخش خصوصي نيز نيازمند تجديدنظر در هزينه-درآمدها يعني قيمت بليت هستيم. هاديانفر درباره تعيين قيمت بليت وسايل حمل و نقل گفت: در اين رابطه جلسات زيادي با انجمن‌ها و اتحاديه‌ها برگزار شده و جمع‌بندي‌هاي لازم صورت گرفته است. در آخرين جلسه به معاون رييس‌جمهوري گزارش اصلاحات را ارايه كرديم. البته شاخص قيمت درحال حاضر ستاد تنظيم بازار است و اصلاحات قيمتي هم به گونه‌اي است كه خيلي به مردم فشار وارد نشود و در عين حال زيان شركت‌ها به حداقل برسد. وي ادامه داد: براي مثال در حوزه مسافري امروزه مبلغ بليت قطارهاي حومه‌اي بسيار پايين درحدود سه تا چهار هزار تومان است و حتي خود مردم هم اذعان دارند كه قيمت اين بليت‌ها بيش از حد ارزان است. از اين رو بايد اصلاحاتي در همه بخش‌هاي حمل‌ونقل صورت بگيرد كه جلساتي را برگزار و جمع‌بندي را اعلام خواهيم كرد. البته در وزارت راه شوراي عالي ترابري مرجع قانوني و وزير راه و شهرسازي رييس اين شورا است اما به‌دليل مسائل اقتصادي، ستاد تنظيم بازار بايد اصلاحات قيمت را تاييد و ابلاغ كند.

در سال ۱۴۰۲ شش دستگاه  اتوبوس بين‌جاده‌اي پلاك شد

معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي درباره وضعيت ناوگان اتوبوسي بين شهري بيان كرد: در سال ۱۴۰۲ تنها شش دستگاه اتوبوس بين‌جاده‌اي پلاك شد. البته در دو ماه گذشته تلاش‌هايي براي اين كار صورت گرفته است و مشكل ما اكنون تامين منابع است. براي اين كار ۱۵۰ ميليون يورو درخواست داريم كه فعلا از وزارت صمت و بانك مركزي نتيجه نگرفتيم اما در صورت تامين منابع هدف‌گذاري كرديم كه ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس زير پنج سال كه ايمني كافي دارند وارد ناوگان كنيم و در اربعين هم از آنها بهره ببريم. هاديانفر با بيان اينكه با بيش از ۱۸ شركت و آژانس متخلف در خصوص قيمت برخورد جدي شده است، گفت: بليت‌هاي بيزنس و سفرهاي خارجي تابع قيمت نيست اما بايد براي آنها در سال جديد
نرخ گذاري شود.

ارسال نظر