دبير شوراي ساماندهي، توسعه و گسترش مساجد تهران:

حتي يك سانتي متر از بوستان قيطريه پاساژ نخواهد شد

۱۴۰۳/۰۱/۱۵ - ۰۱:۲۴:۵۵
کد خبر: ۳۰۹۵۲۳

در حالي كه بنا به گفته اولين شهردار تهران بعد از انقلاب اسلامي ساخت مسجد در پارك قيطريه «نقض هدف واقف» است، رييس شوراي شهر پايتخت اظهار كرده كه «بنا بر نظر شوراي مساجد، مسجد بوستان قيطريه بايد ساخته شود»

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه بنا به گفته اولين شهردار تهران بعد از انقلاب اسلامي ساخت مسجد در پارك قيطريه «نقض هدف واقف» است، رييس شوراي شهر پايتخت اظهار كرده كه «بنا بر نظر شوراي مساجد، مسجد بوستان قيطريه بايد ساخته شود». در اين ميان نيز، دبير شوراي ساماندهي، توسعه و گسترش مساجد تهران اعلان كرده كه «حتي يك سانتي متر از بوستان قيطريه پاساژ نخواهد شد»، اين در حالي است كه علت اصلي مخالفت‌هاي مردمي طي هفته‌هاي اخير با ساخت اين مسجد ارتباطي با سوءاستفاده احتمالي در رابطه با ساخت پاساژ در اين بوستان ندارد. به گزارش «تعادل»، در نوروز سال جاري و در پي اوج‌گيري اعتراضات نسبت به ساخت مسجد در پارك قيطريه، محمد توسلي اولين شهردار تهران بعد از انقلاب در واكنش به آغاز عمليات ساخت اين مسجد در صفحه شخصي خود در شبكه ايكس (توئيت) نوشت: «تصميم احداث مسجد در پارك قيطريه، نقض هدف مالك باغي است كه درسال ۵۸ آن را براي احداث پارك به شهرداري اهدا كرده و درهمين راستا پارك طراحي، اجرا و دراختيار شهروندان قرار گرفت. اين تصميم شهردار، نقض هدف واقف و حقوق شهروندي است. به جلد دوم خاطرات توسلي اولين شهردار تهران مراجعه شود.»

در اين حال، ديروز مهدي چمران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه بنا بر نظر شوراي مساجد؛ مسجد بوستان قيطريه را بايد بسازند، گفت: پيشنهاد داديم چند درختي كه در فضا وجود داشت، در صحن مسجد قرار بگيرد. ضمن اينكه كاشت درخت‌ بيشتري هم صورت بگيرد تا مسجد صحن مشجري داشته باشد. چمران كه در حاشيه دويست و بيست و چهارمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، با بيان اينكه شبستان مسجد توسط يكي از مهندسين برجسته طراحي مي‌شود، تصريح كرد: اميدواريم بناي خوبي احداث شود و كساني كه مي‌خواهند از فضاي باغ استفاده كنند نيز از فضا بهره‌مند شوند.

رييس شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد بر اينكه ميراث فرهنگي نيز بايد نظر خود را اعلام كند، يادآور شد: نمايندگان ميراث فرهنگي نيز در محل حضور خواهند داشت تا در صورت مواجهه با آثار تاريخي وظيفه خود را انجام دهند. هيچ مشكلي براي شهرونداني كه در بوستان حضور خواهند داشت هم ايجاد نخواهد شد.

 

پاساژ ساخته نمي‌شود!

در تحولي ديگر، ديروز مجيد غفوري، دبير شوراي ساماندهي، توسعه و گسترش مساجد تهران گفت: حتي يك سانتي متر از بوستان قيطريه در مسير ساخت مسجد تبديل به مال و پاساژ نخواهد شد.

غفوري در گفت‌وگو با مهر درباره ساخت مسجد در بوستان قيطريه و اينكه آيا به لحاظ قانوني تغيير كاربري پارك‌ها و فضاي سبز تهران ممنوعيت دارد يا خير؟ اظهار كرد: درخت و فضاي سبز به تنهايي براي بوستان‌ها كفايت نمي‌كند و همه پارك‌ها و بوستان‌ها به مكمل‌هايي مانند فضاهاي فرهنگي نياز دارند.

وي با اشاره به اينكه ساخت مسجد در بوستان قيطريه سبب ايجاد فضاي فرهنگي در اين بوستان مي‌شود، گفت: مسجد داراي كتابخانه، فضاي فرهنگي و سرويس بهداشتي است كه همه اينها براي شهروندان بسيار حائز اهميت است. دبير شوراي ساماندهي، توسعه و گسترش مساجد تهران با تاكيد بر اينكه هيچ تغيير كاربري در بوستان قيطريه قرار نيست ايجاد شود، گفت: ساخت مسجد در بوستان قيطريه هيچ ممنوعيتي ندارد و فضاي مكمل بوستان است.

غفوري با اشاره به اينكه شوراي ساماندهي، توسعه و گسترش مساجد بر اساس مصوبه سال ۹۴ شوراي شهر تهران راه‌اندازي شده است و هر نوع توسعه مساجد در اين شورا مورد بحث، گفت‌وگو و بررسي قرار مي‌گيرد، بيان كرد: رياست شوراي ساماندهي، توسعه و گسترش مساجد را شهردار تهران بر عهده دارد و ۱۲ نفر ديگر عضو اين شورا هستند كه شامل اعضاي شوراي، شهر، معاون فرهنگي شهرداري، رييس مركز رسيدگي به مساجد، نماينده اوقاف و … است. حدود يك سال پيش هم ساخت مسجد در بوستان قيطريه در اين شورا بررسي و تأييد شده است.

دبير شوراي ساماندهي توسعه و گسترش مساجد تهران در پاسخ به اينكه آيا با توجه به نزديك بودن مساجد ديگر به اين بوستان ضرورتي در ساخت مسجد جديد است؟ گفت: معيار ما در شهر تهران به اين صورت است كه فاصله هر مسجد تا مسجد بعدي بايد ۵۰۰ متر باشد كه فاصله مسجدي كه قرار است ساخته شود با مساجد ديگر مانند مسجد نور و جعفري بيش از ۱۱۰۰ متر است. وي درباره اينكه گفته مي‌شود درخواست‌هاي مردمي براي ساخت اين مسجد وجود داشته و آيا به صورت مكتوب اين درخواست‌ها موجود است و چگونه درخواست به دست شهرداري رسيده است، گفت: بله تقاضاي تعداد كثيري از شهروندان براي اين مساله وجود داشته كه به صورت مكتوب به شهرداري تهران ارسال شده و اسناد آن موجود است. دبير شوراي ساماندهي، گسترش و توسعه مساجد تهران ادامه داد: براي ساخت اين مسجد هيچ درختي قطع و جابه‌جا نمي‌شود البته قضيه نهال متفاوت از درخت است چرا كه نهال‌ها ۲ تا ۳ سال سن دارند و قابليت جابه‌جايي براي آنها وجود دارد.

غفوري تاكيد كرد: هيچ پاساژ و مجتمع تجاري در كنار اين مسجد نخواهيم داشت و حتي يك سانتي متر مربع از اين پارك تبديل به مال و پاساژ نخواهد شد. همچنين ساخت مسجد توسط بهترين معماران و با بهترين متريال انجام خواهد شد تا طي سال‌هاي آينده تبديل به يك ميراث فرهنگي شود و به زيبايي پارك و محل افزوده خواهد شد.

وي در پايان گفت: مساحت پارك قيطريه حدود ۱۲۲ هزار متر مربع است و سطح اشغال مسجدي كه قرار است ساخته شود حدود ۸۰۰ متر مربع است كه حدود ۶ دهم درصد مساحت كل بوستان را شامل مي‌شود و اين سطح اشغال بسيار ناچيز است.

ارسال نظر