۱۳ مسير مجاز سفرهاي دريايي در نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد

پيش‌بيني رشد 5 درصدي گردشگري دريايي

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۰۰:۵۴:۳۳
کد خبر: ۳۰۸۹۳۹
پيش‌بيني رشد 5 درصدي گردشگري دريايي

سرپرست معاونت امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با پيش‌بيني رشد ۳ تا ۵ درصدي سفرهاي دريايي نوروزي خبر داد و گفت: در حوزه عمليات جست‌وجو و نجات از پهباد نيز استفاده خواهد شد.

سرپرست معاونت امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با پيش‌بيني رشد ۳ تا ۵ درصدي سفرهاي دريايي نوروزي خبر داد و گفت: در حوزه عمليات جست‌وجو و نجات از پهباد نيز استفاده خواهد شد.

علي‌اكبر مرزبان ديروز در يك نشست خبري با يادآوري تشكيل كميته حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازي براي سفرهاي نوروز 1403 اظهار كرد: در طرح نوروزي 1402 حدود 6.5 ميليون سفر دريايي و گردشگري داشتيم كه از اين رقم 3.5 ميليون نفر سفر مربوط به حمل‌ونقل دريايي بود.

وي با پيش‌بيني افزايش 3 تا 5 درصدي سفرهاي دريايي در نوروز 1403 افزود: در سفرهاي نوروزي سه محور حفظ و ارتقاي ايمني دريانوردي ارايه خدمات در شأن مردم و آمادگي لازم براي مداخله در زمان بروز سوانح احتمالي در دستور كار قرار دارد.

به گزارش تسنيم، وي در خصوص سفرهاي دريايي بيان كرد: مسافران فقط از مبادي مجاز كه تحت پوشش سازمان بنادر و دريانوردي قرار دارد براي انجام سفرهاي دريايي نوروز استفاده كنند، افزود: سال گذشته در مبادي مجاز يك سانحه منجر به فوت نداشتيم كه جزو دستاوردهاي سازمان و بنادر بوده است. وي افزود: تمام شناورهاي تجسس و نجات در تمام بنادر كشور هم در مبادي مجاز و هم غيرمجاز مستقر هستند. علاوه بر اين از ظرفيت همياران ناجي هم براي سفرهاي نوروزي استفاده كرده‌ايم. همچنين از ظرفيت نيروهاي نظامي در مواقع اضطراري به خصوص در آبهاي جنوب كشور استفاده خواهيم كرد.

به گفته وي، در حوزه عمليات جست‌وجو و نجات از پهباد نيز استفاده خواهد شد.

وي بيان كرد: امسال شاهد افزايش 18 فروند در درياي خزر و 3 فروند در آب‌هاي خليج‌فارس بوديم كه 760 هزار تن به ظرفيت كشتيراني ايران اضافه شد. به اين ترتيب رتبه جمهوري اسلامي ايران در كشتي‌هاي مالكيتي از 17 به 16 كاهش يابد.

الله مراد عفيفي پور سرپرست اداره كل امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي نيز در اين نشست گفت: براي ايام نوروز 58 فروند شناور با ظرفيت درجا 6441 صندلي، 47 فروند لندينگ كرافت با ظرفيت 1932 دستگاه خودرو، 95 فروند شناور تفريحي، 6750 فروند قايق تفريحي با ظرفيت 5 تا 7 نفر با ظرفيت جابه‌جايي 41380 نفر آماده خدمات‌رساني به مردم هستند.

وي در خصوص اعلام مسيرهاي مجاز سفرهاي دريايي استان هرمزگان اظهار كرد: در استان هرمزگان 13 مسير مجاز دريايي داريم كه شامل مسير دريايي بندر حقاني به بنادر هرمز، لارك، قشم، هنگام، بوموسي و در غرب هرمزگان از چارك به كيش و بندر لنگه به كيش، آفتاب به كيش، پل به لافت، سي دراز به هنگام، كندلو به هنگام، باهنر به بهمن و ذاكري به لازم اشاره كرد.

وي تاكيد كرد: از مردم خواهش مي‌كنيم فقط از مسيرهاي مجاز اعلام شده براي سفرهاي دريايي استفاده كنند.

۷۰ درصد حوادث سفرهاي دريايي از مبادي غيرمجاز

مديركل حفاظت و ايمني سازمان بنادر و دريانوردي نيز در اين نشست خبري گفت: در حوزه خدمات امداد و نجات تفاوتي بين قايق مجاز و غيرمجاز وجود ندارد؛ اما ۷۰ درصد حوادث مربوط‌به سفرها از مبادي غيرمجاز است. به گزارش ايسنا، نادر پسنده با بيان اينكه سفرهاي دريايي مردم به‌صورت گردشگري با روند افزايشي مواجه است، گفت: اداره كل ايمني و حفاظت دريانوردي مسووليت حفظ مسافران را بر عهده دارد و ۱۵۵۰ شماره‌اي است كه مسافران مي‌توانند هنگام بروز حادثه تماس بگيرند. وي با بيان اينكه 7 مركز فرعي و ۱۳ مركز اصلي براي ايمني دريايي هماهنگ شده است، گفت: ۲۷ فروند شناور تخصصي جست‌وجو و نجات، ۱۲۳ فروند هميار ناجي، ۴۸ فروند شناور آتش‌خوار براي زماني كه حريقي رخ دهد در نظر گرفته شده است. همچنين در سال ۱۴۰۲، براي ۱۳۷۸ فرآيند جست‌وجو و نجات را انجام داده و به ۲۷۶ نفر خدمات دريايي داديم. مديركل حفاظت و ايمني سازمان بنادر و دريانوردي اظهار كرد: در حوزه خدمات امداد و نجات تفاوتي بين قايق مجاز و غيرمجاز وجود ندارد؛ اما ۷۰ درصد حوادث مربوط‌به سفرها از مبادي غيرمجاز است. ما در مبادي رسمي و مجاز، در بسياري از مواقع به‌دليل بروز توفان از انجام سفر دريايي خودداري مي‌كنيم كه اين درخواست‌ها به سفرهاي دريايي غيرمجاز منجر مي‌شود. پسنده با بيان اينكه در قالب طرح ملي جست‌وجو و نجات دريايي هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است، گفت: در اين هماهنگي سازمان‌هاي متعددي از جمله ستاد كل نيروهاي مسلح، ستاد حوادث غيرمترقبه، نيروي دريايي و هوايي ارتش، شركت نفتكش، سازمان هواشناسي، سازمان هواپيمايي كشوري و شركت‌هاي فرودگاهي همه در تعامل هستند براي اينكه اگر سانحه‌اي رخ داد بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

ارسال نظر