با بازگشت تحريم‌هاي امريكا

يخ همكاري نفتي ايران و ونزوئلا آب مي‌شود

۱۴۰۲/۱۲/۲۴ - ۰۱:۰۱:۰۶
کد خبر: ۳۰۸۷۲۴

رويترز به نقل از شش منبع آگاه گزارش كرد ونزوئلا در تلاش براي ترميم همكاري نفتي با ايران است كه پس از عقب افتادن اين كشور امريكاي جنوبي در سواپ‌هاي نفتي، ضعيف شد.

رويترز به نقل از شش منبع آگاه گزارش كرد ونزوئلا در تلاش براي ترميم همكاري نفتي با ايران است كه پس از عقب افتادن اين كشور امريكاي جنوبي در سواپ‌هاي نفتي، ضعيف شد.
به گزارش ايسنا، بازگشت احتمالي تحريم‌هاي امريكا عليه صنعت نفت ونزوئلا در آوريل، همكاري با ايران را براي سر پا نگه داشتن صنعت انرژي خود، حياتي مي‌كند. واشنگتن در اواخر سال ۲۰۲۲ موافقت كرد سواپ نفت در برابر بدهي ميان شركت‌هاي نفتي خارجي و ونزوئلا به منظور تسويه بدهي و سود سهام معوقه، انجام شود. سپس در اكتبر، با هدف تشويق برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري آزاد ونزوئلا در سال ۲۰۲۴، مجوز شش ماهه‌اي براي معافيت از تحريم‌ها صادر كرد تا صادرات نفت خام و گاز اين كشور امريكاي جنوبي به بازارهاي منتخب خود را تسهيل كند.
اين وضعيت روز به روز حادتر مي‌شود. بررسي آمار حمل و نقل و اسناد شركت نفتي دولتي PDVSA  نشان مي‌دهد ونزوئلا در پرداخت‌ها به ايران عقب افتاد و اين وضعيت پس از اينكه امريكا، صدور مجوز را در اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز كرد، بدتر شد. اين مجوزها باعث شد شركت PDVSA، محموله‌هايي را كه در ابتدا قرار بود به ايران ارسال شوند، به مشتريان نقدي اختصاص دهد. ونزوئلا براي نجات اين همكاري، عجله دارد تا به مفاد همكاري سه ساله‌اي كه شامل قراردادها و سواپ نفتي به ارزش صدها ميليون دلار است، عمل كند. اين كشور در تلاش است تا با تسريع در تحويل محموله‌هاي نفت خام و سوخت سنگين به ايران، بدهي‌هاي معوق را تسويه كند.
به گفته منابع آگاه، ونزوئلا همچنين در تلاش است تا قبل از سفر ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور ايران به كاراكاس در ماه‌هاي آينده، ده‌ها پروژه ناتمام از كشاورزي گرفته تا خودروسازي را مورد مذاكره مجدد قرار دهد. پدرو تله‌چيا، وزير نفت ونزوئلا، در فوريه به اين همكاري از هم گسيخته اذعان كرد و گفت: شركت PDVSA، تعميرات خود را براي پالايشگاه‌ها و كارخانه‌هاي پتروشيمي در سال جاري انجام خواهد داد كه بخش مهمي از قرارداد ۲۰ ساله با ايران است. اين مقام ونزوئلايي در توضيحاتي در يك كارخانه توزيع سوخت در مركز ايالت كارابوبو گفت: ما در حال تكميل برنامه‌هاي تعمير و نگهداري با كاركنان خود هستيم.
اين كار داخلي به دنبال تكميل تعميرات اساسي ۱۱۰ ميليون يورويي تكنسين‌هاي ايراني در كوچك‌ترين پالايشگاه ونزوئلا انجام مي‌گيرد كه قرار بود سال گذشته در پاراگوانا - بزرگ‌ترين مجتمع پالايشي اين كشور- تكرار شود. اين كار مي‌توانست تجهيزات پالايشي جديد ايران و چين را جايگزيني تجهيزات قديمي ساخت امريكا كند.
وزير نفت ونزوئلا همچنين ماه گذشته گفت: شركت PDVSA، رويارويي با تحريم‌هاي امريكا را فرا گرفته و با كاركنان ماهر و تاسيسات عملياتي بهبود يافته، آمادگي بهتري براي مواجهه با هر گونه سناريويي دارد.
عدم وجود كشتي، قطعي برق مكرر پايانه صادراتي و كيفيت ضعيف نفت خام، باعث شده است ونزوئلا نتواند تعهدات خود را در قرارداد با ايران، با سرعت برنامه‌ريزي شده، تكميل كند. اين اواخر، تسهيل تحريم‌هاي امريكا باعث شد كاراكاس فروش نفت به كشورهاي ديگر را در اولويت قرار داده و سواپ نفتي خود با ايران را كاهش دهد. توافق اوليه از سال ۲۰۲۱، شركت PDVSA را ملزم كرده بود حداقل دو بشكه نفت براي هر بشكه‌اي كه دريافت مي‌كند را به شركت‌هاي دولتي ايران تحويل دهد. طبق اسناد شركت PDVSA، پس از اينكه اين شركت در عمل به تعهدات خود عقب افتاد، ايران در ماه مه سال گذشته، ارسال محموله‌ها به ونزوئلا را متوقف كرد. كاراكاس از آن زمان متعهد شده است حداقل يك محموله در ماه به ايران ارسال كند تا اين شكاف را جبران كند. طبق اسناد شركت PDVSA در خصوص جزييات محموله‌ها از اواسط سال ۲۰۲۱ تا فوريه سال ۲۰۲۴، عرضه نفت و ميعانات ايران به ونزوئلا در فاصله سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، به ميزان ۴۴ درصد كاهش يافت و به حدود ۴۱ هزار و ۳۰۰ بشكه در روز رسيد و عرضه نفت و سوخت ونزوئلا به ايران كه قرار بود دو برابر ميزان دريافتي باشد، كاهش ۵۶ درصدي پيدا كرد و به ۳۹ هزار و ۴۰۰ بشكه در روز رسيد.
مجموع حجم مبادلات در سال گذشته، نصف شد زيرا ونزوئلا نتوانست توليد از دست رفته نفت را احيا كرده و مسائل كيفيت و زيرساخت را حل كند و به تعهدات عرضه به همه مشتريان خود عمل كند.
از نيمه دوم سال گذشته، شركت PDVSA، با تحويل يك محموله بزرگ نفت سنگين در ماه، به تدريج بدهي خود را پرداخت كرده است. اما ايران عرضه خود را ازسرنگرفته و شركت PDVSA را واداشته است به دنبال منابع ديگر نفت شامل روسيه باشد.
توافق ونزوئلا و ايران شامل مسووليت شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران براي به‌سازي مركز پالايشگاه پاراگوانا به ظرفيت ۹۵۵ هزار بشكه در روز است كه شامل آموزش كاركنان در ايران، ساخت مسكن موقتي براي تكنسين‌هاي ايراني در ونزوئلا و برنامه‌ريزي بودجه مشترك براي واردات تجهيزات است. اما اين پروژه هرگز فراتر از مراحل اوليه پيش نرفت زيرا ظرفيت پرداخت ناكافي شركت PDVSA و وخامت شديد زيرساخت كشف شده در بازرسي‌ها، موانع جديدي را براي غلبه بر اين روابط ضعيف ايجاد كرد. شركت PDVSA اكنون سرگرم بررسي شركت‌هاي ديگر از جمله شركت‌هايي از برزيل براي تعميرات پالايشگاهي است.
قرارداد ميان ايران و ونزوئلا، حداكثر ۲۵ ميليارد دلار تجارت و سرمايه‌گذاري از سال ۲۰۲۲ را در بخش‌هاي كليدي هر دو كشور پيش‌بيني كرده بود.

ارسال نظر