عزم كشورهاي عضو بريكس براي تعميق همكاري‌هاي حوزه انرژي

۱۴۰۲/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۱:۴۷
کد خبر: ۳۰۸۶۲۶

تشكيل اولين نشست كارشناسان حوزه انرژي نشان از عزم اين مجموعه براي تعميق همكاري‌هاي حوزه انرژي دارد و با توجه به جايگاه ايران در حوزه انرژي در عرصه ملي و بين‌المللي، حضور در مجموعه بريكس مي‌تواند تسهيل كننده رشد و ارتقاي كشور در اين حوزه باشد.

تشكيل اولين نشست كارشناسان حوزه انرژي نشان از عزم اين مجموعه براي تعميق همكاري‌هاي حوزه انرژي دارد و با توجه به جايگاه ايران در حوزه انرژي در عرصه ملي و بين‌المللي، حضور در مجموعه بريكس مي‌تواند تسهيل كننده رشد و ارتقاي كشور در اين حوزه باشد.
به گزارش تسنيم، ايمان رحمتي، مدير مطالعات و پايش بازار برق از شركت مديريت شبكه برق ايران در خصوص تشكيل اولين جلسه كميته انرژي كشورهاي عضو بريكس در روسيه اظهار داشت: مجموعه بريكس در سال 2005 ميلادي با عضويت چهار كشور روسيه، چين، برزيل و هند تشكيل شد و در سال 2010 ميلادي كشور آفريقاي جنوبي نيز به آنها پيوست و به تازگي نيز با اضافه شدن جمهوري اسلامي ايران، مصر، امارات متحده عربي، عربستان سعودي و اتيوپي تعداد اعضاي اين مجموعه به 10 كشور رسيده است و كشورهاي ديگري نيز متقاضي پيوستن به اين گروه هستند.
وي افزود: عموماً كشورهاي عضو بريكس كشورهايي هستند كه از لحاظ اقتصادي در حال رشد مي‌باشند و از اهداف تشكيل اين گروه تعامل و تقويت در چهار چوب همكاري‌ها و توافقات فيمابين آنها در حوزه‌هاي مختلف است؛ تاكنون محورهاي مختلفي در دستور كار اين گروه از جمله در زمينه بانكداري، كشاورزي، حمل و نقل، سلامت، امنيت غذايي و انرژي قرار داشته است.
رحمتي با بيان اينكه «هر ساله يكي از كشورهاي عضو گروه بريكس به عنوان رييس گروه انتخاب مي‌شود»، گفت: برنامه‌ها و جلسات اين گروه توسط رييس گروه مديريت مي‌شود؛ در سال 2024 ميلادي رياست گروه بريكس با كشور روسيه است و با برنامه‌ريزي آنها در اسفند ماه سال جاري اولين جلسه كميته انرژي گروه بريكس در آن كشور تشكيل شد.
مدير مطالعات و پايش بازار برق از شركت مديريت شبكه برق ايران درخصوص محورهاي كميته انرژي گروه بريكس در اجلاس روسيه گفت: جلسه اسفند ماه كميته انرژي اين گروه در روسيه، محورهايي از قبيل بهره وري انرژي، تكنولوژي‌هاي جديد در زمينه انرژي و عدالت انرژي (شامل دسترسي عموم اقشار مردم به انرژي، ارزان بودن انرژي براي استفاده همگان، قابليت اطمينان در حوزه انرژي، كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي) را در بر مي‌گرفت.
وي ادامه داد: اگرچه مجموعه بريكس در سال‌هاي اخير اقداماتي در حوزه انرژي داشته است كه اهم دست‌آورد آن 9 گزارش جامع در حوزه‌هاي مرتبط با انرژي است، تشكيل اولين نشست كارشناسان حوزه انرژي نشان از عزم اين مجموعه براي تعميق همكاري‌هاي حوزه انرژي دارد و با توجه به جايگاه ايران در حوزه انرژي در عرصه ملي و بين‌المللي، حضور در مجموعه بريكس مي‌تواند تسهيل كننده رشد و ارتقاي كشور در اين حوزه باشد.
رحمتي تصريح كرد: در اين جلسه، نمايندگان كشورها وضعيت انرژي و برنامه‌هاي در حال توسعه را در كشور خودشان ارايه دادند و در ادامه بحث و تبادل نظر در زمينه انرژي و برنامه‌هاي آتي فعاليت بريكس در حوزه انرژي انجام شد؛ از موارد قابل توجه اينكه كشور هند در زمينه توسعه انرژي‌هاي پاك و تجديد پذير اقدامات چشمگيري انجام داده است و همينطور كشور امارات متحده عربي در خصوص برنامه‌ريزي‌هاي بلند مدت انرژي تا سال 2071 نيز برنامه‌ريزي مدون انجام داده است.
وي افزود: بي‌شك استفاده از تجربيات و تعاملات و همسو شدن با اهداف كشورهاي گروه بريكس فوايد زيادي را براي كشور عزيزمان ايران در پي خواهد داشت؛ به عنوان مثال اين گروه در سال 2015يك بانك مشترك تاسيس كرده است كه اعضا مي‌توانند براي تامين مالي پروژه‌هاي همراستا با اولويت‌هاي بريكس از آن استفاده نمايند و اين امر مي‌تواند كمك فراواني به پيشبرد توسعه پروژه‌هاي مختلف ايفا نمايد. مدير مطالعات و پايش بازار برق از شركت مديريت شبكه برق ايران اذعان داشت: بدون ترديد تبادلات نزديك علمي، تحقيقاتي و اطلاعاتي فيمابين كارشناسان هر حوزه در كنار تعاملات سياسي و اجتماعي باعث رشد و موفقيت اجراي پروژه‌هاي ملي و نيز بين‌المللي خواهد بود. همچنين هم‌افزايي در دستيابي به دانش و فن آوري‌هاي جديد در حوزه انرژي نيز از موضوعات قابل توجه در بريكس است كه اين امر براي كشور ما نيز از اهميت بالايي برخوردار است؛ به عنوان مثال هند، چين و برزيل به خصوص در زمينه بهره وري انرژي و استفاده از انرژي‌هاي پاك در سطح گسترده از جمله كشورهاي پيشرو در سطح دنيا مي‌باشند و حال كه ايران نيز در تلاش است گام موثري در اين حوزه‌ها بردارد، تعميق همكاري با اين كشورها در بستر بريكس مي‌تواند آورده فراواني براي كشور به ارمغان آورد.
رحمتي در خصوص چشم‌انداز حضور ايران در تعامل با گروه بريكس را در آينده، گفت: بعضي از كشورهاي عضو گروه بريكس عضو گروه كشورهاي G20 نيز هستند كه داراي فعاليت‌هاي گسترده و وسيعي در حوزه انرژي هستند؛ لذا مي‌توان گفت علي‌رغم اينكه ايران جزو كشورهاي G20 نيست، ليكن از طريق عضويت در گروه بريكس تا حدودي با برنامه‌هاي جامع انرژي در سطح جهاني هم راستا خواهد بود؛ به ويژه اينكه در سال جاري و در سال آينده كشورهاي عضو بريكس رياست G20 را در اختيار دارند.
وي افزود: يكي ديگر از موضوعاتي كه در آينده انرژي حائز اهميت خواهد بود اين است كه بتوان سبد انرژي را در سطح كشور گسترش داد؛ مجموعه بريكس در خصوص استفاده از برخي فناوري‌هاي نوين نظير استفاده از زغال سنگ پاك و هيدروژن كه آلايندهاي زيست محيطي كمتري دارد فعاليت بالايي دارند و بررسي و ارزيابي اين حوزه‌ها در كشور ما نيز مي‌تواند پتانسيل‌هاي احتمالي را براي تنوع‌بخشي به سبد انرژي شناسايي نمايد.

ارسال نظر