جمع‌آوري‌ ۲۲۱ هزار معتاد متجاهر و دستگيري ۱۸ هزار مالخر

۱۴۰۲/۱۲/۲۲ - ۰۱:۵۴:۲۵
کد خبر: ۳۰۸۵۷۰
جمع‌آوري‌ ۲۲۱ هزار معتاد متجاهر و دستگيري ۱۸ هزار مالخر

سخنگوي فرماندهي كل انتظامي كشور با اشاره به جديت پليس در مقابله با مواد مخدر گفت: امسال ۲۲۱ هزار ۸۳۹ معتاد متجاهر در سراسر كشور جمع‌آوري شد كه نسبت به سال گذشته افزايش ۱۱۵ درصدي داشته است.

سخنگوي فرماندهي كل انتظامي كشور با اشاره به جديت پليس در مقابله با مواد مخدر گفت: امسال ۲۲۱ هزار ۸۳۹ معتاد متجاهر در سراسر كشور جمع‌آوري شد كه نسبت به سال گذشته افزايش ۱۱۵ درصدي داشته است. سردار سعيد منتظرالمهدي روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به ارايه گزارش عملكرد پليس در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: حوزه مواد مخدر يكي از اولويت‌هاي پليس در سالي كه پشت سر گذاشتيم، بود و در اين راستا جمع‌آوري معتادان متجاهر يكي از اصلي‌ترين اقدامات به دستور فرماندهي فراجا براي ارتقاي احساس امنيت در جامعه در دستور كار قرار گرفت. او به برخورد قاطع پليس با فروشندگان مواد مخدر اشاره كرد و افزود: امسال ۱۵۰ هزار و ۵۸۴ تن از خرده فروشان مواد مخدر شناسايي و دستگير شدند كه نتيجه آن كاهش ۱۵ درصدي اخبار ۱۱۰ شهروندان در خصوص جرايم مرتبط با مخدر بود. به گفته معاون اجتماعي فرماندهي كل انتظامي، ۵۳۶ هزار كيلوگرم انواع مخدر و روانگردان كشف و ضبط شد كه رشد قابل توجهي را در عمليات و كشفيات پليس داشته است.

 

دستگيري ۱۸ هزار مالخر اموال مسروقه

سخنگوي فراجا يكي ديگر از اقدامات پليس را ساماندهي و نظارت بيشتر بر فعاليت مالخرها عنوان كرد و گفت: ۱۸ هزار مالخر اموال مسروقه كه بيشترين آن در استان تهران بودند، دستگير شدند و اين اقدام كنترل ۴ درصدي وقوع سرقت را نسبت به سال گذشته ايجاد كرد. سردار منتظرالمهدي از افزايش ۱۲۴ درصدي كشف
كيف قاپي خبر داد و اضافه كرد: امسال ۸۷ درصد خودروهاي و وسائل نقليه مسروقه كشف و به صاحبان و مالكان آن بازگردانده شد. او با اشاره به اينكه امسال ۴۰ درصد سرقت‌هاي مهم و ۳۳ درصد سرقت‌هاي خرد كشف شدند، افزود: در مجموع ۳۵ درصد كل سرقت‌ها كشف شدند و با تشكيل بانك اطلاعاتي ۷۰۰ نفر از مالخرهاي حرفه‌ای نيز دستگير شدند. به گفته اين مقام قضايي پليس امسال موضوع بانك اطلاعاتي قطعات خودرو براي شناسايي بهتر اقلام سرقتي در اولويت قرار داد و بر اساس آن ۲۵۰ ميليون اطلاعات قطعات را از خودروسازان براي بهره‌برداري در طرح پايش ثبت كرد.

 

كشف ۲۰ هزار ميليارد تومان

كالاي قاچاق

معاون اجتماعي فراجا برخورد با پديده قاچاق براي نظم اقتصادي و حمايت از توليد را از ديگر مسووليت‌هاي پليس عنوان كرد و گفت: مرزهاي كشور مهم‌ترين گلوگاه‌ها براي سودجويان و مخلان نظم اقتصادي است كه مرزبانان توانستند با نثار جان عزيزشان و اراده قوي قاچاقچيان را زمين‌گير كنند. سردار منتظرالمهدي كشف و ضبط كالاي قاچاق به ارزش بيش از ۲۰ هزار ميليارد تومان در عمليات‌هاي متعدد مرزباني را تنها بخشي از خدمت فرزندان پليس در لبه‌هاي جغرافيايي كشور دانست و افزود: افزايش ۱۱ درصدي كشفيات سوخت قاچاق و ۱۷ درصدي مواد مخدر گوشه‌اي اقداات مرزبانان فراجا بوده است. به گفته او، امسال در عمليات مكرر مرزبانان فراجا ۱۷۱ نفر از اشرار و گروهك‌هاي تروريستي شناسايي و دستگير شدند و شاهد افزايش ۸۸ درصدي هلاكت اشرار، قاچاقچيان سلاح و مواد مخدر بوديم.

 

كاهش ۳ درصدي درگيري و نزاع

سخنگوي فراجا در ادامه موضوع نزاع خياباني و درگيري فردي و دسته جمعي را از خطوط قرمز پليس براي نظم اجتماعي و امنيت رواني جامعه عنوان كرد و گفت: خوشبختانه با برنامه‌ها و اقدامات به موقع پليس به خصوص در حوزه پيشگيري امسال شاهد كاهش ۳ درصدي نزاع جمعي و فردي بوديم. سردار منتظرالمهدي همچنين اعلام كرد كه امسال طبق گزارش پليس پيشگيري ۷۰ درصد پرونده‌هاي نزاع و درگيري در مراكز انتظامي از جمله كلانتري و پاسگاه‌هاي پليس منجر به مصالحه و قضايي زدايي شد. او به استفاده از ظرفيت يگان‌هاي ويژه در ارتقاي امنيت اجتماعي اشاره كرد و افزود: خوشبختانه با تدابير فرماندهي كل انتظامي وظايف جديدي براي يگان‌هاي ويژه ديده و تبيين شد تا از توانايي متعدد اين نيروي كارآزموده پليس در ارايه خدمات و كمك به ديگر حوزه‌هاي تخصصي پليس استفاده شود.

سردار منتظرالمهدي ادامه داد: با اين وجود در حوزه تخصصي يگان‌هاي ويژه نيز شاهد كشف ۸۸ درصد
آدم ربايي و گروگان‌گيري بوديم كه نسبت به سال قبل رشد ۱۳ درصدي داشته است.

 

ايجاد ۱۱۷ مورد صلح و سازش قومي

سخنگوي فراجا به عملكرد حوزه اجتماعي در سال جاري پرداخت و گفت: تاسيس باشگاه خبرنگاران دانش‌آموزي پليس، ايجاد رسانه تعاملي با محوريت و شعار مردم پايه، طرح هميار آرامش در محلات، راه‌اندازي تلويزيون اينترنتي پليس تنها گوشه‌اي اقدامات پليس در حوزه فرهنگي و اجتماعي بود. سردار منتظرالمهدي ادامه داد: در سال جاري توانستيم تعداد ۲۵۰ برنامه ۱۱۰ ثانيه‌اي پليس و تعداد قابل توجهي فيلم، انيميشن و مجموعه تلويزيوني پليسي براي فرهنگ‌سازي در حوزه پيشگيري توليد و به نمايش عموم قرار دهيم. به گفته اين مقام قضايي، دايره اقدامات پليس در حوزه اجتماعي بسيار گسترده است اما يكي از مهم‌ترين اقدامات ايجاد صلح و سازش در ميان قبايل و طوايف بود كه پيشتر داراي نزاع و درگيري بودند و در اين رابطه ۱۱۷ مورد صلح قومي با اقدامات معاونت اجتماعي انجام شد. او در پايان توسعه برند پليس تعاملي در كشور با نگاه ملي به جمعيت را مهم‌ترين دستاورد انتظامي دانست و افزود: پليس ارتباط با مردم و مردم پايه كردن حل معضلات اجتماعي را مهم‌ترين راهكار براي جلب اعتماد عمومي و ارتقاي امنيت اجتماعي ميداند و اين مسير را براي سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داد.

ارسال نظر