تعامل ايران با كشورهاي عضو بريكس براي توسعه در بخش انرژي

۱۴۰۲/۱۲/۲۲ - ۰۰:۵۴:۴۱
کد خبر: ۳۰۸۵۲۷

مدير مطالعات و پايش بازار برق شركت مديريت شبكه برق ايران گفت: تعامل كشورمان با كشورهاي عضو بريكس مي‌تواند به توسعه بخش انرژي بينجامد.

مدير مطالعات و پايش بازار برق شركت مديريت شبكه برق ايران گفت: تعامل كشورمان با كشورهاي عضو بريكس مي‌تواند به توسعه بخش انرژي بينجامد.
به گزارش ايرنا از شركت مديريت شبكه برق ايران، نخستين نشست كميته انرژي كشورهاي عضو بريكس در نيمه اول اسفندماه سال جاري در كشور روسيه برگزار شد، ايمان رحمتي درباره اين نشست افزود: مجموعه بريكس در سال ۲۰۰۵ ميلادي با عضويت چهار كشور روسيه، چين، برزيل و هند تشكيل شد و در سال ۲۰۱۰ ميلادي كشور آفريقاي جنوبي نيز به آنها پيوست.
وي ادامه داد: به‌تازگي و با اضافه‌شدن جمهوري اسلامي ايران، مصر، امارات متحده عربي، عربستان سعودي و اتيوپي تعداد اعضاي اين مجموعه به ۱۰ كشور رسيده است و كشورهاي ديگري نيز متقاضي پيوستن به اين گروه هستند. مدير مطالعات و پايش بازار برق شركت مديريت شبكه برق ايران خاطرنشان كرد: عموماً كشورهاي عضو بريكس كشورهايي هستند كه از لحاظ اقتصادي درحال‌رشد بوده و از اهداف تشكيل اين گروه تعامل و تقويت در چهارچوب همكاري‌ها و توافق‌هاي في‌مابين آنها در حوزه‌هاي مختلف است.
رحمتي گفت: تاكنون محورهاي مختلفي از جمله در زمينه بانكداري، كشاورزي، حمل‌ونقل، سلامت، امنيت غذايي و انرژي در دستور كار اين گروه قرار داشته است.
وي ادامه داد: جلسه اسفندماه كميته انرژي اين گروه در روسيه، محورهايي از قبيل بهره‌وري انرژي، تكنولوژي‌هاي جديد در زمينه انرژي و عدالت انرژي (شامل دسترسي عموم اقشار مردم به انرژي، ارزان‌بودن انرژي براي استفاده همگان، قابليت اطمينان در حوزه انرژي، كاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي) را در بر مي‌گرفت. مدير مطالعات و پايش بازار برق شركت مديريت شبكه برق ايران افزود: اگرچه مجموعه بريكس در سال‌هاي اخير اقدام‌هايي در بخش انرژي داشته است كه اهم دستاورد آن ۹ گزارش جامع در حوزه‌هاي مرتبط باانرژي است، تشكيل نخستين نشست كارشناسان حوزه انرژي نشان از عزم اين مجموعه براي تعميق همكاري‌هاي در اين بخش دارد و باتوجه‌به جايگاه ايران در زمينه انرژي در عرصه ملي و بين‌المللي، حضور در مجموعه بريكس تسهيل‌كننده رشد و ارتقاي كشور در اين حوزه خواهد بود. رحمتي خاطرنشان كرد: در اين جلسه، نمايندگان كشورها وضعيت انرژي و برنامه‌هاي درحال‌توسعه را در كشور خود ارايه دادند و در ادامه بحث و تبادل نظر در زمينه انرژي و برنامه‌هاي آتي فعاليت بريكس در بخش انرژي انجام شد وي گفت: از موارد قابل‌توجه اينكه كشور هند در زمينه توسعه انرژي‌هاي پاك و تجديدپذير اقدام‌هاي چشمگيري انجام داده است و همين‌طور كشور امارات متحده عربي در خصوص برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت انرژي تا سال ۲۰۷۱ نيز برنامه‌ريزي مدون انجام داده است. مدير مطالعات و پايش بازار برق شركت مديريت شبكه برق ايران افزود: بي‌شك استفاده از تجربيات و تعاملات و همسو شدن با اهداف كشورهاي گروه بريكس فوايد زيادي را براي كشورمان ايران در پي خواهد داشت. رحمتي ادامه داد: به عنوان‌مثال اين گروه در سال ۲۰۱۵ يك بانك مشترك تأسيس كرده است كه اعضا مي‌توانند براي تأمين مالي پروژه‌هاي هم‌راستا با اولويت‌هاي بريكس از آن استفاده كنند و اين امر مي‌تواند كمك فراواني به پيشبرد توسعه پروژه‌هاي مختلف كند وي خاطرنشان كرد: بدون ترديد تبادلات نزديك علمي، تحقيقاتي و اطلاعاتي في‌مابين كارشناسان هر حوزه در كنار تعاملات سياسي و اجتماعي باعث رشد و موفقيت اجراي پروژه‌هاي ملي و نيز بين‌المللي خواهد بود. مدير مطالعات و پايش بازار برق شركت مديريت شبكه برق ايران گفت: همچنين هم‌افزايي در دستيابي به دانش و فناوري‌هاي جديد در حوزه انرژي نيز از موضوع‌هاي قابل‌توجه در بريكس است كه اين امر براي كشور ما نيز از اهميت بالايي برخوردار است.
رحمتي ادامه داد: به عنوان‌مثال هند، چين و برزيل به‌خصوص در زمينه بهره‌وري انرژي و استفاده از انرژي‌هاي پاك در سطح گسترده از جمله كشورهاي پيشرو در سطح جهان هستند و حال كه ايران نيز در تلاش است گام موثري در اين حوزه‌ها بردارد، تعميق همكاري با اين كشورها در بستر بريكس مي‌تواند آورده فراواني براي كشور به ارمغان آورد. وي افزود: بعضي از كشورهاي عضو گروه بريكس عضو گروه كشورهاي G۲۰ نيز هستند كه داراي فعاليت‌هاي گسترده و وسيعي در حوزه انرژي هستند؛ لذا مي‌توان گفت باوجوداينكه ايران جزو كشورهاي G۲۰ نيست ليكن از طريق عضويت در گروه بريكس تا حدودي با برنامه‌هاي جامع انرژي در سطح جهاني هم راستا خواهد بود.مدير مطالعات و پايش بازار برق شركت مديريت شبكه برق ايران گفت: يكي ديگر از موضوع‌هايي كه در آينده انرژي حائز اهميت خواهد بود اين است كه بتوان سبد انرژي را در سطح كشور گسترش داد. رحمتي بيان كرد: مجموعه بريكس در خصوص استفاده از برخي فناوري‌هاي نوين نظير استفاده از زغال‌سنگ پاك و هيدروژن كه آلايندگي زيست‌محيطي كمتري دارد فعاليت بالايي دارند و بررسي و ارزيابي اين حوزه‌ها در كشور ما نيز مي‌تواند پتانسيل‌هاي احتمالي را براي تنوع‌بخشي به سبد انرژي شناسايي كند.

ارسال نظر