مذاكره بغداد با تهران براي انتقال گاز تركمنستان

۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۰۰:۵۴:۴۲
کد خبر: ۳۰۸۴۲۹

وزير برق عراق گفت كه بغداد با تهران براي استفاده از خطوط ايران براي انتقال گاز تركمنستان مذاكره مي‌كند و تهران نيز در حال بررسي اين موضوع است. به گزارش ايلنا از خبرگزاري رسمي عراق، زياد علي فاضل، وزير برق عراق گفت كه ميزان توليد برق در كشور به ۲۱ هزار مگاوات رسيده است و اين وزارتخانه قصد دارد اين ميزان را به ۲۷ هزار و سپس ۲۸ هزار مگاوات افزايش دهد.

وزير برق عراق گفت كه بغداد با تهران براي استفاده از خطوط ايران براي انتقال گاز تركمنستان مذاكره مي‌كند و تهران نيز در حال بررسي اين موضوع است. به گزارش ايلنا از خبرگزاري رسمي عراق، زياد علي فاضل، وزير برق عراق گفت كه ميزان توليد برق در كشور به ۲۱ هزار مگاوات رسيده است و اين وزارتخانه قصد دارد اين ميزان را به ۲۷ هزار و سپس ۲۸ هزار مگاوات افزايش دهد.  وي افزود كه وزارت برق عراق، قراردادهايي با ۲ شركت جنرال الكتريك و زيمنس براي بهبود وضعيت برق امضا كرده كه در تابستان و از ماه مه نتيجه خواهد داد. فاضل با اشاره به اينكه ۶ هزار مگاوات برق عراق با استفاده از گاز وارداتي توليد مي‌شود، بيان كرد كه با تكميل پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري در ميادين گاز و بهره‌برداري از گاز مشعل ممكن است تا ۳ سال آينده وابستگي به گاز وارداتي كاهش يابد. وزير برق عراق با اشاره به امضاي توافقنامه با تركمنستان براي واردات ۲۰ ميليون متر مكعب گاز، گفت كه تنها مشكل عدم وجود خطوط انتقال گاز از تركمنستان به عراق است. وي توضيح داد كه عراق با ايران براي استفاده از خطوط انتقال آن مذاكره مي‌كند و تهران نيز در حال بررسي اين موضوع است و در صورت موافقت مي‌توان در تابستان از گاز تركمنستان استفاده كرد. وزير برق عراق گفت كه توافق با ايران كه سال‌ها اجرا مي‌شود، تامين ۵۱ ميليون متر مكعب گاز در روز است و در صورت كاهش واردات گاز از ايران نيز مي‌توان از ۲۰ ميليون متر مكعب از تركمنستان استفاده كرد. زياد علي فاضل، اظهار داشت كه وزارت برق عراق همه بدهي‌هاي گازي به ايران را پرداخت كرده و در حساب اختصاصي در بانك تجارت عراق قرار داده اما به دليل تحريم‌هاي بين‌المللي، فرآيند پرداخت تكميل نشده و اكنون گاز ايران با نفت سياه عراق تهاتر مي‌شود. وي اشاره كرد كه ايران ميزان صادرات گاز را در زمستان و در دو ماه اخير به دليل سرما در كشور، نياز داخلي و عمليات نگهداري كاهش داد. زياد علي فاضل درخصوص واردات گاز از قطر توضيح داد كه مذاكرات عراق با قطر براي واردات گاز مايع ادامه دارد و اين گاز از طريق كشتي منتقل مي‌شود و نيازمند يك سكو يا اسكله خاص است كه محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق، دستور ساخت آن را داده است و پس از ۲ سال پايان ساخت آن عراق مي‌تواند از قطر يا هر كشور ديگري گاز وارد كند. وي با اشاره به واردات ۶۰۰ مگاوات برق از ايران و تامين بخشي از برق عراق توسط اقليم كردستان، گفت كه اتصال شبكه برق با اردن اجرايي شده و برق شهرستان الرطبه تامين مي‌شود و اتصال برق با كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس از سوي كويت نيز اواخر سال ۲۰۲۴ عملي خواهد شد و ۵۰۰ مگاوات برق را تامين خواهد كرد.
زياد علي فاضل درباره اتصال برق با عربستان نيز گفت كه اين اتصال پس از حدود دو يا سه سال پس از تكميل توافقنامه اجرايي خواهد شد.

ارسال نظر