بر اساس گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس

شاخص امنيت سرمايه‌گذاري نامناسب‌تر شد

۱۴۰۲/۱۲/۲۰ - ۰۱:۳۸:۰۸
کد خبر: ۳۰۸۳۶۷
شاخص امنيت سرمايه‌گذاري نامناسب‌تر شد

گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس نشان مي‌دهد: شاخص امنيت سرمايه‌گذاري، در سال 1401 نسبت به سال قبل از آن، نامناسب‌تر شده و از كميت 6.16 در سال 1400 به 6.56 در سال 1401 رسيده است. مركز پژوهش‌هاي مجلس، گزارش پايش امنيت سرمايه‌گذاري در سال 1401 را منتشر كرد كه در آن، شاخص امنيت سرمايه‌گذاري در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نامناسب‌تر ارزيابي شده است .

گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس نشان مي‌دهد: شاخص امنيت سرمايه‌گذاري، در سال 1401 نسبت به سال قبل از آن، نامناسب‌تر شده و از كميت 6.16 در سال 1400 به 6.56 در سال 1401 رسيده است. مركز پژوهش‌هاي مجلس، گزارش پايش امنيت سرمايه‌گذاري در سال 1401 را منتشر كرد كه در آن، شاخص امنيت سرمايه‌گذاري در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نامناسب‌تر ارزيابي شده است .اين شاخص در سال ۱۴۰۱ با كميت 6.56 از ۱۰ (كميت ۱۰ به معناي ناامني مطلق سرمايه‌گذاري) به دست آمده است. درحالي كه براي سال ۱۴۰۰ مقدار ۶.۱۶، در سال ۱۳۹۹ مقدار 6.30 و در سال ۱۳۹۸، مقدار 6.03 محاسبه شده بود. به عبارتي روند آن به سمت نامناسب‌تر شدن رفته است. در سال ۱۴۰۱ به ترتيب سه مولفه «عمل مسوولان ملي به وعده‌هاي داده شده» با كميت ۸.۷۸ و مولفه «ميزان حمايت مسوولان استاني از داوطلبان سرمايه‌گذاري» با كميت ۸.۳۴ و درنهايت مولفه «عمل مسوولان استاني و محلي به وعده‌هاي اقتصادي داده شده» ۸.۲ به عنوان نامناسب‌ترين مولفه‌ها از منظر مشاركت‌كنندگان در پايش‌هاي سال ۱۴۰۱ شناخته شده‌اند. اين اتفاق در حالي رخ داده است كه در سال ۱۴۰۰ مولفه «اعمال نفوذ و تباني در معاملات ادارات» به عنوان نامناسب‌ترين مولفه از منظر مشاركت‌كنندگان در پايش‌هاي سال ۱۴۰۰ شناخته شده بوده است.

از طرفي قرار گرفتن مولفه ميزان «حمايت مسوولان استاني از داوطلبان سرمايه‌گذاري» در جايگاه دومين مولفه نامناسب بسيار قابل توجه و مهم است. در اين پايش، فعالان كسب‌وكار، ميزان حمايت مسوولان استاني از داوطلبان سرمايه‌گذاري را قابل توجه و مناسب تشخيص نداده‌اند. براساس نتايج اين مطالعه، براي سال ۱۴۰۱ نيز همانند سال ۱۴۰۰، مجدداً از بين ۹ حوزه فعاليت اقتصادي، حوزه معدن به جز نفت و گاز مناسب‌ترين ارزيابي را به خود اختصاص داده است و در سال ۱۴۰۱ فعالان مشاركت‌كننده در پايش‌ها از حوزه كاري نفت خام و گاز طبيعي، تأمين آب و برق و گاز نامناسب‌ترين ارزيابي را از وضعيت امنيت سرمايه‌گذاري داشته‌اند؛ درحالي كه براي سال ۱۴۰۰ اين حوزه ارتباطات و توزيع (حمل‌ونقل، انبارداري، عمده‌فروشي و خرده‌فروشي) بوده كه نامناسب‌ترين ارزيابي را از وضعيت امنيت سرمايه‌گذاري از خود نشان داده بوده است.

 

كدام استان‌ها بدترين وضعيت امنيت سرمايه‌گذاري را داشته‌اند؟

در سال 1401 به ترتيب چهار استان ايلام، سيستان و بلوچستان، تهران و چهارمحال و بختياري نامناسب‌ترين وضعيت را در ميان استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند. درحالي كه براي سال 1400 به ترتيب چهار استان تهران، كهگيلويه وبويراحمد و خوزستان و ايلام نامناسب‌ترين وضعيت را در ميان استان‌ها به خود اختصاص داده بودند.

همچنين در 1401 به ترتيب سه استان خراسان جنوبي، سمنان و قزوين مناسب‌ترين وضعيت را داشته‌اند و در سال 1400 سه استان خراسان جنوبي، سمنان و گلستان مناسب‌ترين وضعيت را به دست آورده بودند.

ارسال نظر