حركت بورس روي مدار تعادل

۱۴۰۲/۱۲/۱۹ - ۰۱:۰۲:۳۲
کد خبر: ۳۰۸۲۵۴

حركت بازار سهام در اسفند ماه حكايت از اين دارد كه موج كوتاه‌مدت صعودي بورس تنها با تكيه بر پول‌هاي پارك شده در پرتفوي سهامداران و خريد شاخص‌سازان آغاز شده و با معاملات نمادهاي كوچك ادامه پيدا مي‌كند.

حركت بازار سهام در اسفند ماه حكايت از اين دارد كه موج كوتاه‌مدت صعودي بورس تنها با تكيه بر پول‌هاي پارك شده در پرتفوي سهامداران و خريد شاخص‌سازان آغاز شده و با معاملات نمادهاي كوچك ادامه پيدا مي‌كند. معاملات بازار در هفته گذشته هيجاني بوده كه نشان‌دهنده مداخله‌هاي بسيار زيادي است. اين اتفاق بعد از آن افتاد كه در دي و بهمن ماه شاهد بازده انفجاري در ارز و طلا بعد از مدت طولاني بوديم. اگر بازار سرمايه در آن زمان را بررسي كنيم رفتار سكون طولاني داشته است. بنابراين حركت سريع يك‌باره ظرف چند روز و چند هفته بازار مي‌تواند جبران‌كننده عقب‌ماندگي چند ماه گذشته باشد. فردين آقابزرگي معتقد است كه با توجه به اينكه ارزش دلاري بازار به حداقل رسيده و پي بر‌يي شاخص كل بورس از ۳۸ به زير ۵.۵ رسيده است؛ نشان مي‌دهد كه ارزندگي شاخص بالاست و مي‌تواند هم‌اكنون به ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار واحد برسد، اما اينكه بازارساز مجال بدهد كه اين رشد اتفاق بيفتد موضوع ديگري است عكس العمل نيمه نخست اسفند بازار سهام به قدري سريع و توفاني بود كه شاخص كل با دو كندل افتي كه از اول بهمن تجربه كرده بود را جبران كرد. ارزش معاملات كه تا ۳ هزار ميليارد تومان افت كرده بود تا ۷ هزار ميليارد رشد كرد. اين كارشناس بازار سهام گفت: هرچند پيش بيني ناپذيري و ناترازي بودجه نمي‌توان چشم‌انداز دقيقي براي بازار ترسيم كرد. اما با توجه به اينكه ارزش دلاري بازار به حداقل رسيده و پي به‌اي شاخص كل بورس از ۳۸ به زير ۵.۵ رسيده است؛ نشان مي‌دهد كه ارزندگي شاخص بالاست و مي‌تواند هم‌اكنون به ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار واحد برسد، اما اينكه بازارساز مجال بدهد كه اين رشد اتفاق بيفتد موضوع ديگري است. او درباره رشد ساير بازارها و اثر آن بر معاملات بازار سهام افزود: اصول علم اقتصاد ظروف مرتبط را تاييد مي‌كند و اينكه بازارها با هم ارتباط دارد و در تمام دنيا بازارهاي جذاب نقدينگي را دريافت مي‌كنند. در شرايط كنوني بازار مسكن راكد شده و بازار خودرو اشباع شده اما با اين حال تصميم‌گيري براي جذب نقدينگي در بازاري مانند اوراق نشان مي‌دهد كه دولت به دنبال هدايت منابع به نفع خود است و كمتر به بورس توجه كرده، با اين حال آسياب به نوبت است.

 

حركت‌هاي انفجاري

در بازارها و دارايي‌ها نشانه چيست؟

اگر نيمه دوم اسفند را آغاز‌گر افزايش حجم معاملات بدانيم سال آينده از اين حركت‌هاي انفجاري در بازارها و دارايي‌هاي مختلف بيشتر پيش بيني مي‌شود. از طرف ديگر پولي كه در اين روزها سهام خريده‌اند، پول پارك شده بازار بوده است و از آنجايي اين پول مي‌خواهد با سرعت اقدام به خريد كند و بعد هم قصد خروج با سرعت را دارد، به‌طور مشخص نمادهاي پرتراكنش و پرحجم را خريداري مي‌كند. اسفند ماه نمادهاي بزرگ از نمادهاي كوچك بهتر و بيشتر رشد كردند و تا زماني كه اين پول انفجاري قصد خريد دارند اين روند مثبت كوتاه‌مدت شاخص سازها ادامه خواهند داشت. سپس نمادهاي كوچك و متوسط مورد توجه قرار خواهند گرفت و به ادامه رشد بازار كمك مي‌كنند

در حال حاضر به اين دليل تمايل به خريد نمادهاي بزرگ شاخص‌ساز بيشتر است كه پول‌هاي بزرگ داخل پرتفوي نوسان گيرها فعال و باعث شد شاخص كل از شاخص هم وزن رشد بيشتري داشته باشد. در واقع اسفند ماه نمادهاي بزرگ از نمادهاي كوچك بهتر و بيشتر رشد كردند و تا زماني كه اين پول انفجاري قصد خريد دارند اين روند مثبت كوتاه‌مدت شاخص سازها ادامه خواهند داشت. سپس نمادهاي كوچك و متوسط مورد توجه قرار خواهند گرفت.

اما چرا بازار مي‌تواند در روزها و هفته‌هاي پيش رو اندكي موج خوش‌بيني را تقويت كرده و تحركات متفاوت‌تري را داشته باشد؟ در حال حاضر دو جريان تحليل وجود دارد؛ بر مبناي تحليل نخست افت اصلاح سنگين قيمت‌ها است كه طي اين مدت رقم خورده و باعث شده بازار سرمايه طي دو ماه اخير منفي‌ترين بازار شود. تحليل دوم كه در دل رويداد اول نهفته است اين است كه اين اصلاح و افت قيمت باعث شده ارزندگي قوي‌تر و پي به‌اي تحليلي و تاريخي و فوروارد بازار در پايين‌ترين نقاط قرار گيرد.

 

نشانه‌هاي موج كوتاه در رشد بازار سهام

در چنين بستري بررسي و رويداد اخبارها مي‌تواند حتي يك موج كوتاه در رشد بازار سهام به وجود آورد و اما چه تغييراتي را طي اين مدت داشتيم كه مي‌توان به بازار اميدوارتر بود. تحولات نشان از اين دارد كه برخي تصميمات اقتصادي دولت همچون تغيير در بخشنامه پالايشي‌ها تاكيد بر فرموليزه شدن خوراك پتروشيمي‌ها، اصلاح عوارض صادرات معدن و از همه مهم‌تر خبرها و تغييرات گروه خودرو اصلاح شده و اين باعث شده بازار هم كمي بيشتر به فضاي فعلي اميدوارتر شود، اولين دسته از تغييرات تكنيكالي هستند كه نشانه‌ عدم افت بيش از اين را نشان مي‌دهد. البته برخي تكنيكاليست‌ها معتقدند در سيكل‌هاي صعود و نزول بازار در چرخه‌هاي رشد و ريزش زمان خاصي براي برگشت بازار است كه در دو هفته اخير اسفند‌ماه اين چرخه تكميل شده است. دسته دوم تحولات نشان از اين دارد كه برخي تصميمات اقتصادي دولت همچون تغيير در بخشنامه پالايشي‌ها تاكيد بر فرموليزه شدن خوراك پتروشيمي‌ها، اصلاح عوارض صادرات معدن و از همه مهم‌تر خبرها و تغييرات گروه خودرو اصلاح شده و اين باعث شده بازار هم كمي بيشتر به فضاي فعلي اميدوارتر شود. دسته‌بندي سوم توجه به توليد اقتصاد و رشد اقتصادي است كه ۲ نشانه در تغيير سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي ايجاد كرده است؛ يكي تغييرات احتمالي در نرخ نيما و رسيدن به مرز رواني ۴۰ هزار تومان است و ديگري توقف نرخ گواهي سپرده ۳۰ درصد است كه اتفاق مهمي مي‌تواند باشد. البته دولت با پذيرش اوراق گام به عنوان اوراق قابل پذيرش براي ماليات نقطه مثبت و مهمي براي اين موضوع شكل داد. دسته‌بندي چهارم اخباري نظير بحث اطلاعات و تغييرات شركت‌ها در كدال است خبرهاي آخر سالي برخي شركت‌ها و همچنين گزارش ماهانه آنها به خوبي نشان مي‌دهد كه كدال نيز مي‌تواند در اين مسير فضاي متفاوت را رقم زده و اهميت زيادي را براي بازار داشته باشد. همه اينها نشان از آن دارد كه كمي اوضاع تغيير كرده و مسير عقلانيت بيشتر خود را نشان مي‌دهد به خصوص در تحولات و تغييرات خودرو اين موضوع بيشتر به چشم مي‌آيد.

بهراد موسوي، كارشناس بازار سرمايه نيز نوشته بود كه «رشد دلار بر بورس بسيار تاثيرگذار است و هفته گذشته اين تاثيررا مشاهده كرديم وحال اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا اين رشد و جامپ از محدوده ۵٧ هزارتومان به كانال۶٠ هزارتومان باعث اين جهش بود؟ يا عدم رشد بازار در دوره‌هاي گذشته و ماه‌هاي گذشته؟ بايد گفت همواره دلار به عنوان مهم‌ترين محرك بازار مورد بررسي قرار مي‌گيرد و مي‌توان متصور شد كه اين روزها هم اين محرك براي نوسانات مثبتي كه به سهامداران داد بهره برد.بايد توجه داشت بازار سهام در ماه‌ها و دوره‌هاي گذشته بازدهي مناسب را نداشته است اما همچتان مورد توجه خيلي از سرمايه‌گذاران است و در تحليل‌هاي قبلي به اين نكته اشاره داشتيم كه با نزديك شدن به پايان سال اين انتظار وجود دارد كه در روز‌هاي پاياني سال معاملات بيشتر شود و در ابتداي فصل بهار بازدهي مناسبي را ازبازار سرمايه بگيريم.اين احتمال وجود دارد كه معامله گران و سرمايه‌گذاران ترس و گمراهي را در معاملات هفته آتي داشته باشند كه به بازار نمود پيدا مي‌كند. در كنار اين مسائل احتمالي در راستاي خريد به سبب انتظارات براي آينده قيمت دلار بالاتر از عدد فعلي وجود دارد كه تمام اين عوامل در كنار هم باعث مي‌شود بازار متعادلي را شاهد باشيم.»

ارسال نظر