توافق تركيه و سومالي براي اكتشاف نفت و گاز

۱۴۰۲/۱۲/۱۹ - ۰۰:۵۷:۱۳
کد خبر: ۳۰۸۲۵۱

وزير انرژي تركيه اعلام كرد تركيه و سومالي در جديدترين گام براي تقويت روابط دو كشور، به توافقنامه همكاري نفت و گاز براي شاخ آفريقا دست يافته‌اند.

وزير انرژي تركيه اعلام كرد تركيه و سومالي در جديدترين گام براي تقويت روابط دو كشور، به توافقنامه همكاري نفت و گاز براي شاخ آفريقا دست يافته‌اند.
به گزارش ايسنا، آلپارسلان بايراكتار در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: ما يك توافقنامه بين دولتي و يادداشت تفاهم با عبدالرزاق عمر محمد، وزير نفت و منابع معدني سومالي امضا كرديم تا همكاري خود را در زمينه نفت و گاز طبيعي در بلوك‌هاي خشكي و فراساحلي سومالي افزايش دهيم.
بايراكتار گفت: هدف ما با اين همكاري‌ها در زمينه انرژي، تقويت حضور تركيه در شاخ آفريقا است.
قرارداد همكاري در زمينه انرژي، اندكي پس از امضاي توافقنامه دفاعي تركيه و سومالي با هدف تقويت همكاري نظامي و تقويت روابط، به امضا رسيده است. توافقنامه چارچوب همكاري دفاعي و اقتصادي در هشتم فوريه، در جريان سفر رسمي عبدالقادر محمد نور، وزير دفاع سومالي به آنكارا، پايتخت تركيه، رسميت يافت.
بايراكتار همچنين اظهار كرد: تركيه سرگرم بررسي گزينه‌ها براي انتقال گاز طبيعي از تركمنستان به اروپا از طريق تركيه هستند.
تركيه و تركمنستان در اوايل ماه جاري، يادداشت تفاهمي براي تسريع همكاري در بخش گاز طبيعي و اعلاميه تمايل براي سرمايه‌گذاري مشترك در زمينه هيدروكربن امضا كردند. اين اسناد پس از ديدار رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه با قربانقلي بردي محمدوف، رييس شوراي مردمي تركمنستان، در حاشيه مجمع ديپلماسي آنتاليا به امضا رسيد.
بايراكتار در نشست انرژي و اقليم در استانبول در هفتم مارس گفت: سه گزينه براي تحويل گاز وجود دارد. يكي اينكه گاز تركمنستان از طريق ايران، از طريق سواپ به تركيه منتقل مي‌شود. يا از طريق سواپ، از راه ايران و جمهوري آذربايجان، وارد تركيه مي‌شود. همچنين ممكن است گاز تركمنستان از طريق خط لوله‌اي كه از درياي خزر مي‌گذرد و اساسا ماندگارتر، پايدارتر بوده و ظرفيت بيشتري دارد، به تركيه تحويل داده شود.
وزير انرژي تركيه گفت: همه اين گزينه‌ها روي ميز است و در ابتدا، تا دو ميليارد متر مكعب گاز طبيعي از تركمنستان قابل انتقال است.
بر اساس گزارش حريت ديلي نيوز، وي همچنين اظهار كرد: توليد روزانه گاز طبيعي از ميدان ساكاريا در درياي سياه، به سه ميليون متر مكعب رسيده است. هدف ما اين است كه توليد اين ميدان را به ۴۰ ميليون متر مكعب برسانيم. زماني كه اين هدف محقق شود، نياز ۱۵ ميليون خانوار به گاز طبيعي از طريق ميدان ساكاريا، تامين خواهد شد.

ارسال نظر