يك كارشناس اقتصادي:

مديريت دولتي باعث بدهي ۴۰۰ همتي صنعت خودرو

۱۴۰۲/۱۲/۱۷ - ۰۲:۰۴:۰۲
کد خبر: ۳۰۸۱۷۷

يك كارشناس اقتصادي گفت: در چنين شرايطي دولت 400 هزار ميليارد ريال بدهي براي اين صنعت به بار آورده است، در حالي كه يك صنعت انحصاري نبايد زياده‌ده باشد. همه اينها گوياي اين است كه دولتي‌ها در مديريت صنعت خودروي كشور تاكنون ناكارآمد بوده‌اند و در چنين شرايطي اگر بخش خصوصي بخواهد در صنعت خودرو وارد عمل شود بايد بر ارتقاي مديريت متمركز شود.

يك كارشناس اقتصادي گفت: در چنين شرايطي دولت 400 هزار ميليارد ريال بدهي براي اين صنعت به بار آورده است، در حالي كه يك صنعت انحصاري نبايد زياده‌ده باشد. همه اينها گوياي اين است كه دولتي‌ها در مديريت صنعت خودروي كشور تاكنون ناكارآمد بوده‌اند و در چنين شرايطي اگر بخش خصوصي بخواهد در صنعت خودرو وارد عمل شود بايد بر ارتقاي مديريت متمركز شود.
عطا بهرامي كارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا بر اهميت بخش خصوصي بر صنعت خودرو در شرايط كنوني پرداخت و گفت: خودروسازي كشور امروز ملقمه‌اي از دو بخش خصوصي و دولتي شده و از سويي گفته مي‌شود خصوصي است چون سهام آن را مردم مي‌توانند خريد و فروش كنند و مسوولان با همين استدلال تاكيد دارند كه صنعت خودروي كشور سال‌هاست خصوصي شده است.
وي افزود: دولتي‌ها همچنين با تاكيد بر فعاليت پنج شركت خودروساز در كشور بر رقابتي بودن بازار تاكيد دارند اما همه اينها ظاهر ماجراست و در عمل نبود قيمت‌هاي رقابتي و نبود تنوع در محصولات حاكي از آن است كه دولتمردان در مديريت شركت‌هاي خودروساز توانمندانه عمل نكرده‌اند، همچنين كيفيت محصولات خودروسازان مطلوب نيست و قيمت آنها در مقياس جهاني بالاست.
بهرامي ادامه داد: در چنين شرايطي دولت 400 هزار ميليارد ريال بدهي براي اين صنعت به بار آورده است، در حالي كه يك صنعت انحصاري نبايد زياده‌ده باشد. همه اينها گوياي اينست كه دولتي‌ها در مديريت صنعت خودروي كشور تاكنون ناكارآمد بوده‌اند و در چنين شرايطي اگر بخش خصوصي بخواهد در صنعت خودرو وارد عمل شود بايد بر ارتقاي مديريت متمركز شود. 
اين كارشناس خاطرنشان كرد: صنعت خودروي ايران در دانش مهندسي توانمند است با اين حال دانش مهندسي بخش كوچكي از صنعت به شمار مي‌آيد و حتي اگر در داخل كشور هم وجود نداشته باشد مي‌توان آن را خريد بنابراين تحولي كه صنعت خودروي ايران امروز به آن نياز دارد اين است كه مديريت از بخش دولتي به بخش خصوصي واگذار شود و دولت به گروه سهامداران بپيوندد و تنها به اندازه سهم خود اثرگذار باشد نه بيش از آن.
وي اضافه كرد: تقويت حضور بخش خصوصي در صنعت خودرو و واگذاري امر مديريت به آن مي‌تواند اين بازار را رقابتي كند و اگر بخش خصوصي در اين زمينه توانمندانه عمل كرد كه افتخاري براي كشور است و اگر هم ضرر كند سرمايه‌گذار سرمايه شخصي خود را از دست داده و سرمايه ملي تباه نشده است. اين در حالي است كه صاحب سرمايه در بخش خصوصي تمام تلاش خود را براي بهينه كردن توليد انجام مي‌دهد. بهرامي در نهايت يادآورد شد: تجربه جهاني نيز نشان مي‌دهد كه خودروسازان موفق دنيا هيچ يك تاكنون با مديريت دولتي توليد را پيش نبرده‌اند.
به گزارش ايلنا، اين در حالي است كه مقام معظم رهبري در نشستي كه با فعالان بخش خصوصي كشور داشتند تاكيد فرمودند كه بخش خصوصي بايد اميدوارانه، با قدرت رقابت‌پذيري بالا و ريسك كم، در ميدان اقتصادي نقش اصلي را ايفا كند. ايشان همچنين به لزوم تشكيل كارگروه‌هايي براي رفع جدي مشكلات بخش خصوصي با حضور خودشان اشاره و تصريح كردند كه اين بخش خصوصي است كه بايد محور واقعي توسعه و رشد اقتصادي كشور قرار گيرد. ايشان همچنين در اين نشست تاكيد داشتند كه كشور بدون فعاليت بنگاه‌هاي خصوصي اداره نخواهد شد.

ارسال نظر