هرج‌ومرج در فردوسي

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۰۲:۱۰:۳۹
کد خبر: ۳۰۷۹۷۴

قيمت دلار كه در تلاش براي ثبات در ماه پاياني سال بود، ناكام در رسيدن به اين هدف، با افزايش قيمت نسبت به روزهاي گذشته، در بازار آزاد تا ۶۰ هزار تومان هم بالا رفت تا دلالان فردوسي خريدار اين هرج و مرج باشند. قيمت دلار كه پاييز را در آرامش سپري كرده بود، در زمستان با توفان روبرو شد. 

قيمت دلار كه در تلاش براي ثبات در ماه پاياني سال بود، ناكام در رسيدن به اين هدف، با افزايش قيمت نسبت به روزهاي گذشته، در بازار آزاد تا ۶۰ هزار تومان هم بالا رفت تا دلالان فردوسي خريدار اين هرج و مرج باشند. قيمت دلار كه پاييز را در آرامش سپري كرده بود، در زمستان با توفان روبرو شد. 
اين ارز حتي در روزهاي ابتدايي پاييز در محدوده ۴۹ هزار تومان بود و در حالي كه به‌دنبال درگيري‌ها بين حماس و اسراييل تا ۵۲ هزار تومان هم بالا رفت و روند نسبتا صعودي خود را تا نيمه‌هاي آبان هم ادامه داد؛ در نهايت تا پايان آبان‌ ماه، روند نزولي به خود گرفت و آذرماه هم بار ديگر از ۵۰ هزار تومان به كانال ۴۹ هزار تومان برگشت. 
با اين وجود دي، ماه آرامي براي دلار نبود؛ حمله‌ موشكي جمهوري اسلامي ايران به تروريست‌هاي پاكستان، ناآرامي‌ها در يمن و حمله به نظاميان امريكا در اردن كه امريكايي‌ها به نقش ايران در آن تاكيد داشتند، ثبات را از بازار ارز گرفت تا جايي‌كه به‌دنبال افزايش نرخ ارز در زمستان، قيمت دلار در بهمن ماه تا ۵۹ هزار تومان هم پيش رفت و حتي در مقاطعي به ۶۰ هزار تومان هم رسيد. 
البته روند صعودی دلار در بهمن‌ماه، ادامه‌دار نبود؛ به‌طوري كه از ۱۴ بهمن ماه، قیمت دلار نزولی شده و تا ميانه بهمن‌ماه به ۵۵ هزار تومان بازگشت. 
همچنين در روزهاي پس از آن هم دلار در همين محدود ۵۵ هزار تومان ثبات داشت؛ اما با آغاز اسفند، بار ديگر صعودي شد؛ تا جايي كه از هفته گذشته از كانال‌هاي ۵۷ و ۵۸ هزار تومان هم عبور كرد و ابتداي هفته جاري تاكنون، بار ديگر در بازار آزاد به ۶۰ هزار تومان هم رسيد.  
مشاهدات امروز خبرنگار ايسنا از بازار ارز در ميدان فردوسي نشان مي‌دهد كه برخلاف هفته گذشته، دلال‌ها تمايلي براي فروش ندارند. قيمت فروشي كه از سوي دلال‌ها ارايه مي‌شود، در محدوده ۵۹ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان است؛ اما وقتي تمايل به خريد را ببينند، مي‌گويند فعلا دلاري در بساطشان نيست؛ در مقابل قيمت خريد هم ۵۹ هزار تومان است و دلال‌هايي كه مي‌گويند در اين بازار كسي فروشنده نيست، خود را طالب خريد نشان مي‌دهند.  در اين ميان صرافي‌ بانك‌ها و شعبه‌هاي ارزي كه دلار دولتي مي‌دهند، با هجوم مردم مواجه است و البته مشاهدات و پرس‌وجو از مردمي كه براي خريد آمدند هم نشان مي‌دهد كه امروز، سيستم‌هاي بانكي اين صرافي‌ها با اختلال مواجه بوده و آنها كه برايشان پيامك آمده هم نتوانستند دلار مورد نيازشان را بخرند. هرچند كه نظرات در ميدان فردوسي متفاوت است. يكي از دلال‌ها مي‌گويد كه اگر قصد فروش داري، الان زمان مناسبي است و قيمت دلار به بالاترين حد اين طرف سال رسيده و در روزهاي آينده پايين خواهد آمد؛ ديگري مي‌گويد كه امروز و فردا فرقي نمي‌كند و اين ارز روندي صعودي به خود گرفته؛ در نهايت البته هيچ‌ كدامشان خبر از فرداي بازار ارز ندارند و شايد فقط براي گرم نگه داشتن بازار، تحليل‌ و پيش‌بيني ارايه مي‌دهند. با وجود اين، روند قيمت‌ها در مركز مبادله ارز و طلاي ايران، بي‌تفاوت به نرخ ارز آزاد، به‌طوري كه اسكناس دلار در معاملات امروز اين مركز با ثبات نسبت به روز گذشته به قيمت ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان بوده و حتي اسكناس يورو با كاهش نسبت به روز گذشته، با قيمت ۴۶ هزار و ۴۴۵ تومان معامله شد.  قيمت دلار حواله نيز ۳۹ هزار و ۸۶۴ و يورو حواله نيز ۴۳ هزار و ۱۳۸ تومان بود. گفتني است؛ افزايش نرخ دلار به زعم كارشناسان به عوامل اقتصادي برنمي‌گردد و عمدتا ناشي از انتظارات تورمي و بخشي هم نشأت گرفته از مسائل سياسي است. در اين ميان بانك مركزي اقداماتي براي تعادل بازار و تامين افزايش تقاضا انجام داده است؛ از قبيل اينكه ميزان ارز مسافراتي را از ۵۰۰ به هزار يورو افزايش داده است. 

ارسال نظر