با پايان قرارداد گازي روسيه و اوكراين

اتحاديه اروپا درباره افزايش قيمت انرژي زمستاني هشدار داد

۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۰۰:۴۲:۱۴
کد خبر: ۳۰۷۸۲۲

يك سند داخلي كه توسط پوليتيكو مشاهده شد، نشان داد اتحاديه اروپا با كشورهاي اروپايي براي آماده شدن آنها براي بدترين سناريوهاي ممكن در صورت توقف ترانزيت گاز روسيه از اوكراين، ديدار كرده است.

يك سند داخلي كه توسط پوليتيكو مشاهده شد، نشان داد اتحاديه اروپا با كشورهاي اروپايي براي آماده شدن آنها براي بدترين سناريوهاي ممكن در صورت توقف ترانزيت گاز روسيه از اوكراين، ديدار كرده است.
به گزارش ايسنا، مقامات بروكسل به صورت محرمانه به كشورهاي اروپايي هشدار دادند با اتمام مدت قرارداد ترانزيت گاز روسيه به اروپا از طريق خاك اوكراين، اتحاديه اروپا در معرض ريسك قيمت‌هاي بالاتر انرژي در زمستان امسال است.
مسكو و كي‌يف در سال ۲۰۱۹، يك قرارداد پنج ساله ترانزيت خط لوله امضا كردند كه با وجود دو سال جنگ در اوكراين، براي تامين گاز به كشورهاي اتحاديه اروپا، ادامه پيدا كرده است.
 اكنون، با پايان اين قرارداد در ۳۱ دسامبر، اوكراين اعلام كرده به دنبال تمديد توافق مذكور نيست. كادري سيمسون، رييس انرژي اتحاديه اروپا، با اين استدلال موافق بوده و اعلام كرده كميسون اروپا هيچ علاقه‌اي به تلاش براي تمديد اين توافق ندارد.
اين به معناي آن است كه اتحاديه اروپا، به زودي حدود پنج درصد از كل واردات گاز خود را كه عمدتا به اروپاي مركزي و جنوب شرقي است، از دست خواهد داد. طبق سند داخلي تهيه شده توسط كميسيون اروپا، اگر محروم شدن از اين عرضه با يك سرماي طولاني همراه شود، مي‌تواند بدترين سناريو را براي كشورهاي متكي به ترانزيت گاز از طريق اوكراين ايجاد كند.
به گفته آئورا سابادوس، تحليلگر ارشد شركت اطلاعات بازار ICIS، اين چشم‌انداز، اضطرابي را در سراسر منطقه به پا كرده زيرا اتريش، مجارستان و اسلواكي، احتمالا با بزرگ‌ترين پيامدها روبرو خواهند شد.
همه اين كشورها مي‌توانند در نهايت، گاز روسيه را از طريق آلمان، ايتاليا يا تركيه وارد كنند، اما اقدام اخير برلين براي ماليات يكجانبه بر صادرات گاز، چنين احتمالي را پيچيده مي‌كند. سابادوس اظهار كرد: اين ماليات، انگيزه شركت‌هاي انرژي در اروپاي مركزي براي سرمايه‌گذاري در تامين گاز غيرروسي را كاهش مي‌دهد.
همسايگان آلمان اكنون در تلاش هستند تا در نشست روز دوشنبه وزيران انرژي اتحاديه اروپا در بروكسل، درباره اين اقدام بحث كنند.
جوزف سيكلا، وزير صنعت چك، هفته گذشته درباره اين ماليات گفت: ما بايد از اقداماتي كه به كار انجام شده، آسيب مي‌زند و تهاجم روسيه را تقويت مي‌كند، اجتناب كنيم.
بروكسل پيش از اين، از كشورهاي اتحاديه اروپا خواسته است تا واردات سوخت‌هاي فسيلي روسيه را تا سال ۲۰۲۷ به تدريج متوقف كنند و اين بلوك تاكنون وابستگي خود به گاز روسيه را حدود دو سوم در مقايسه با سال ۲۰۲۱ كاهش داده و با محدود شدن عرضه مسكو، به كشورهايي مانند نروژ و امريكا با روي آورده است. اما اكنون، اتحاديه اروپا بايد خود را براي قطع واردات متفاوتي آماده كند.
كميسيون اروپا در نامه خود اعلام كرده از دست دادن واردات روسيه از طريق اوكراين، ممكن است هزينه‌هاي انتقال بالاتري را تحميل كند زيرا كشورها به دنبال مسيرهاي جايگزين هستند و در عين حال، هزينه‌هاي ذخيره‌سازي كه بين كشورهاي اتحاديه اعمال مي‌شود مي‌تواند اين تنوع‌سازي را دشوارتر و پرهزينه‌تر كند. اين نهاد اجرايي خاطرنشان كرد سرگرم گفت‌وگوي نزديك با كشورهاي متاثر از اين قضيه بوده و اضافه كرد در سال جاري، ميزبان جلسات متعددي با آنها بوده است.
با اين حال، در اين نامه تاكيد شده اتحاديه اروپا، انعطاف‌پذيري زيادي در سيستم گاز خود دارد. با نزديك شدن به پايان توافق، كشورهاي اتحاديه اروپا در بحبوحه هراس از كمبود انرژي، طراحي برنامه‌هاي اضطراري را آغاز كرده‌اند.
وزارت انرژي اتريش به پوليتيكو اعلام كرد با وجود وابستگي تقريبا كامل اين كشور به واردات گاز روسيه، وين، ريسك توقف عرضه را در نظر گرفته و اقداماتي از جمله الزامات سختگيرانه براي ذخيره‌سازي توسط شركت‌هاي انرژي را در نظر گرفته است.
 وزارت انرژي اسلواكي اذعان كرد تغييرات در مسير تامين گاز از طريق اوكراين، مي‌تواند بر امنيت انرژي و ثبات قيمت تاثير بگذارد و اضافه كرد به كار روي متنوع‌سازي منابع ادامه خواهد داد.
وزارت خارجه مجارستان به درخواست پوليتيكو براي اظهارنظر پاسخي نداد، اما بوداپست، پيش از اين به دنبال خريد گاز از تركيه بوده و در عين حال با افزايش عرضه گاز از سوي روسيه، موافقت كرده كه باعث عصبانيت اتحاديه اروپا شده است.
قبل از اينكه كي‌يف علنا با تمديد قرارداد ترانزيت گاز روسيه مخالفت كند، روبرت فيكو، نخست وزير اسلواكي، در جريان يك ديدار رده بالا از اوكراين در اواخر ژانويه، قرارداد ترانزيت گاز را مطرح كرده بود كه نشان مي‌دهد اين موضوع تا چه حد آشفته و از نظر سياسي حساس شده است.
بر اساس گزارش پوليتيكو، در خفا، برخي از مقامات از اينكه قطع ترانزيت گاز روسيه از اوكراين، ممكن است باعث كمبود انرژي شود، ابراز نگراني مي‌كنند.

ارسال نظر