۱۶ شهرستان و بيش از ۲ هزار روستا در سيستان و بلوچستان درگير سيل هستند

۱۴۰۲/۱۲/۱۳ - ۰۲:۰۳:۵۵
کد خبر: ۳۰۷۷۵۲
۱۶ شهرستان و بيش از ۲ هزار روستا در سيستان و بلوچستان درگير سيل هستند

بارش‌ها اگر چه در سيستان و بلوچستان كمي فروكش كرده اما سيل همچنان در جريان است و در حال حاضر بر اساس آخرين آمارهاي اعلام شده از سوي نهادهاي امداد رساني ۱۶ شهرستان و بيش از ۲ هزار روستا در اين منطقه درگير سيل هستند. با اينكه ۲۰ محور مواصلاتي بازگشايي شده اما هنوز دسترسي به برخي روستاها از طريق جاده امكان پذير نيست و بايد با بالگرد به اين مناطق رفته و به مردم گرفتار در سيل كمك كرد.

بارش‌ها اگر چه در سيستان و بلوچستان كمي فروكش كرده اما سيل همچنان در جريان است و در حال حاضر بر اساس آخرين آمارهاي اعلام شده از سوي نهادهاي امداد رساني ۱۶ شهرستان و بيش از ۲ هزار روستا در اين منطقه درگير سيل هستند. با اينكه ۲۰ محور مواصلاتي بازگشايي شده اما هنوز دسترسي به برخي روستاها از طريق جاده امكان پذير نيست و بايد با بالگرد به اين مناطق رفته و به مردم گرفتار در سيل كمك كرد. هر چند تعداد بالگردهاي امداد و نجات براي كمك رساني به اين ميزان افراد سيل زده بسيار اندك است اما همين كه حالا اين بالگردها امكان پرواز پيدا كرده‌اند مي‌تواند جاي اميدواري باشد.

 

اعزام بالگرد اورژانس به مناطق سيل‌زده

معاون وزير و رييس سازمان مديريت بحران كشور اعلام كرد: شهرستان‌هاي نيكشهر، قصرقند، دشتياري، چابهار، كنارك، خاش، سيب و سوران، فنوج، ايرانشهر، ميرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نيمروز، سرباز و مهرستان درگير سيل شد و خسارت ديدند. محمدحسن نامي با بيان اينكه استاندار و فرمانداران اين شهرستان‌ها به عنوان رييس ستاد پيشگيري و فرماندهي عمليات پاسخ به بحران اضطراري نسبت به تشكيل جلسه با حضور دستگاه‌هاي اجرايي اقدام كردند و از همان ساعت اوليه اقدامات لازم براي امدارساني در دستور كار قرار گرفت، از استقرار گروه‌هاي راهداري شمال و جنوب استان، پليس راه و انتظامي در نقاط حادثه خيز جاده‌اي و تلاش براي برقراري ارتباط مسيرهاي مسدود شده خبر داد. او افزود: به دنبال نياز به ارزيابي مناطق تحت تاثير و امدادرساني سريع، اعزام بالگرد اورژانس به مناطق سيلزده انجام گرفت.

 

امدادرساني به ۳ هزار و ۷۵۲ سيل زده

به گفته نامي، تاكنون ۱۲۲ تيم امدادي به مناطق تحت تاثير سيلاب اعزام شدند كه بيشترين آن در منطقه چابهار با ۶۴ گروه بوده است و ۵۷ دستگاه خودروهاي عملياتي در ۱۴ شهرستان سطح استان اقدام به امدادرساني در ۲۲۴ شهر و روستا كرده‌اند. او همچنين از امدادرساني به سه هزار و ۷۵۲ نفر از سيل‌زدگان خبر داد و گفت: ۲۳۵ خانوار شامل ۹۷۷ نفر اسكان اضطراري و موقت داده شدند. رييس سازمان مديريت بحران كشور همچنين به روستاهاي تحت تاثير سيل اشاره كرد و گفت: تاكنون هزار و ۹۴۷روستا درگير سيلاب و خسارت شدند كه چابهار با ۴۸۰ و نيكشهر با ۳۳۰ روستا بيشترين ميزان درگيري را داشتند. نامي به آخرين وضعيت منطقه اشاره كرد و گفت: بيشتر ۲۵ محور اصلي و فرعي مسدود شده بود كه تاكنون حدود ۲۰ محور بازگشايي شده و باقي محورها نيز با حضور گروه‌هاي راهداري و امداد در حال بازگشايي است. رييس سازمان مديريت بحران كشور ادامه داد: با تلاش عوامل ادارات برق از تعداد ۴۱ روستا كه دچار قطعي برق بودند، برق حدود ۲۰ روستا وصل شده و باقي روستاها به علت نبود راه دسترسي همچنان نوسان برق دارند.

 

عمده خسارت‌هاي سيل در

سيستان و بلوچستان به راه‌هاي ارتباطي است

فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: عمده خسارت‌هاي سيل اخير در سيستان و بلوچستان به جاده‌هاي روستايي و راه‌هاي ارتباطي وارد شده است. سردار سرتيپ محمد پاكپور در سفر به جنوب سيستان و بلوچستان و در جريان بازديد از مناطق سيل‌زده، افزود: عمده خسارت‌ها به جاده‌هاي روستايي و راه‌هاي ارتباطي وارد شده است. او با اشاره به اينكه خدمات رساني امدادرساني‌ها توسط نيروهاي سپاه پاسداران و بسيج در حال انجام است، افزود: در منطقه «پلان» و «پير سهراب» سيلاب، موجب قطع راه‌هاي ارتباطي شده و امدادرساني‌ها از ابتداي شروع سيلاب در اين مناطق آغاز شده است.

بيش از ۲ هزار روستاي

سيستان و بلوچستان دچار سيل شدند

معاون امور بازسازي بنياد مسكن با اعلام استقرار تيم‌هاي امدادرساني به همراه تجهيزات و ماشين‌آلات بنياد مسكن در مناطق سيل‌زده سيستان و بلوچستان گفت: هنوز بخش عمده‌اي از مناطقي كه تحت تاثير سيلاب استان قرار داشتند درگير آبگرفتگي‌هاي گسترده و سيلاب هستند و ارزيابي دقيق ميزان خسارت‌ها به واحدهاي مسكوني بعد از فروكش كردن سيلاب امكان‌پذير است. مجيد جودي توضيح داد: نزديك به ۲هزار روستا و چندين شهرستان متاثر از سيلاب‌هاي استان سيستان و بلوچستان است كه هم‌اكنون دسترسي به بيش از دو سوم روستاها و شهرستان‌ها به دليل آبگرفتگي‌هاي فراوان امكانپذير نيست.

 

۱۵۰ تيم عملياتي در حال امدادرساني

همچنين دبيركل جمعيت هلال احمر با اشاره به اينكه همچنان امدادرساني در مناطق سيل زده سيستان و بلوچستان ادامه دارد، گفت: ۱۵۰ تيم عملياتي در حال امدادرساني هستند. يعقوب سليماني با اشاره به اينكه سيل و آبگرفتكي موجب قطع راه ارتباطي برخي از مناطق در جنوب استان سيستان و بلوچستان شده است، افزود: از امروز شنبه ۱۲ اسفند، ۲ فروند بالگرد در حال امدادرساني هستند. او از توزيع ۱۰ هزار بسته غذايي به مردم سيل‌زده خبر داد و گفت: امكانات اقلام زيستي ۷۲ ساعته در حال توزيع است. سليماني با اشاره به پيش‌بيني هواشناسي براي بارش در روزهاي آينده گفت: به اين منظور حدود ۲۵۰ نفر از امدادگران از استان‌هاي هم‌جوار در حال اعزام به مناطق سيل‌زده هستند همچنين ۷۵ خودرو عملياني نيز در منطقه در حال امدادرساني است. دبيركل جمعيت هلال احمر كه در منطقه حضور دارد، اظهار داشت: به نظر شرايط پايدار است و البته هلال احمر تمهيدات لازم را در صورت بارش در روزهاي آينده پيش‌بيني كرده است.

ارسال نظر