توليد ماهانه نفت اوپك بالا رفت

۱۴۰۲/۱۲/۱۳ - ۰۰:۵۸:۵۷
کد خبر: ۳۰۷۷۱۷

اوپك با وجود توافق محدوديت داوطلبانه عرضه، نفت بيشتري در فوريه توليد كرد. نظرسنجي بلومبرگ نشان داد توليد نفت اوپك در فوريه، به ميزان ۱۱۰ هزار بشكه در روز افزايش يافته و به ۲۶.۶۸ ميليون بشكه در روز رسيد.

اوپك با وجود توافق محدوديت داوطلبانه عرضه، نفت بيشتري در فوريه توليد كرد. نظرسنجي بلومبرگ نشان داد توليد نفت اوپك در فوريه، به ميزان ۱۱۰ هزار بشكه در روز افزايش يافته و به ۲۶.۶۸ ميليون بشكه در روز رسيد. عراق، عرضه خود را اندكي محدود كرد اما به همراه امارات عربي متحده، همچنان توليد بالاتر از سهميه تعيين شده در ابتداي سال داشت. اوپك و متحدانش، متعهد شده‌اند محدوديت توليد جديدي را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ اجرا كنند تا مانع از ايجاد مازاد عرضه شده و قيمت‌ها را تقويت كنند. اين اقدامات با افزايش توليد در امريكا، تا حدودي خنثي شده و همزمان، كندي رشد تقاضاي جهاني براي نفت، نگراني‌هاي عرضه را تا اندازه‌اي برطرف كرده است. چندين نماينده اوپك پيش‌بيني كردند اوپك پلاس، محدوديت عرضه فعلي را در 
سه ماهه دوم تمديد خواهد كرد و تحليلگران مي‌گويند تصميم در اين باره تا چند روز آينده اعلام خواهد شد. شاهزاده عبدالعزيز بن سلمان، وزير انرژي عربستان سعودي اعلام كرد اين تدابير مي‌توانند قطعا تمديد شوند. با اين حال، اين گروه ابتدا بايد اجراي اين توافق را بهبود دهد. طبق يافته‌هاي نظرسنجي بلومبرگ، عراق و امارات عربي متحده جمعا ۴۰۰ هزار بشكه در روز بالاتر از سقف توافق شده، نفت در فوريه توليد كردند. بغداد به دنبال بازسازي اقتصاد خود بوده و در كوتاهي به اجراي تعهداتش، سابقه طولاني دارد. در گروه اوپك پلاس، قزاقستان هم فراتر از سهميه تعيين شده، نفت توليد كرد در حالي كه روسيه به كاهش عرضه مورد وعده خود كه تركيبي از توليد و صادرات نفت و فرآورده‌هاي نفتي است، عمل كرد. عراق و قزاقستان قول داده‌اند عملكرد خود را بهبود دهند و حتي، توليد اضافي اوليه را با محدوديت عرضه بيشتر، جبران كنند. توليد ليبي به ميزان ۱۲۰ هزار بشكه در روز در فوريه افزايش يافت و به ۱.۱۴ ميليون بشكه در روز رسيد. توليد عراق به ميزان ۴۰ هزار بشكه در روز افزايش يافت و به ۴.۱۶ ميليون بشكه در روز رسيد. توليد امارات، ثابت بود و در ۳.۱۴ ميليون بشكه در روز ايستاد. نظرسنجي بلومبرگ بر مبناي آمار رصد كشتي، اطلاعات مقامات و برآورد شركت‌هاي مشاوره شامل كپلر، راپيدان انرژي و ريستاد انرژي است.

ارسال نظر