ماراتن ونزوئلا براي افزايش صادرات نفت پيش از بازگشت تحريم‌ها

۱۴۰۲/۱۲/۱۳ - ۰۰:۵۵:۳۰
کد خبر: ۳۰۷۷۱۱

صادرات نفت ونزوئلا در فوريه افزايش يافت و به حدود ۶۷۰ هزار بشكه در روز رسيد اما با ادامه صف نفتكش‌هايي كه معطل بارگيري هستند، تاخير در ارسال محموله‌هاي اين كشور، بدتر شد. به گزارش ايسنا، مشتريان شركت نفت دولتي PDVSA در ماه‌هاي اخير، تلاش كرده‌اند پيش از بازگشت احتمال تحريم‌هاي نفتي امريكا، نفتكش‌هايي را به ونزوئلا ارسال كرده و نفت و سوخت اين كشور را دريافت كنند. امريكا اعلام كرده پس از انقضاي معافيت فعلي در ۱۸ آوريل، تحريم‌ها ممكن است ازسرگرفته شوند.

صادرات نفت ونزوئلا در فوريه افزايش يافت و به حدود ۶۷۰ هزار بشكه در روز رسيد اما با ادامه صف نفتكش‌هايي كه معطل بارگيري هستند، تاخير در ارسال محموله‌هاي اين كشور، بدتر شد. به گزارش ايسنا، مشتريان شركت نفت دولتي PDVSA در ماه‌هاي اخير، تلاش كرده‌اند پيش از بازگشت احتمال تحريم‌هاي نفتي امريكا، نفتكش‌هايي را به ونزوئلا ارسال كرده و نفت و سوخت اين كشور را دريافت كنند. امريكا اعلام كرده پس از انقضاي معافيت فعلي در ۱۸ آوريل، تحريم‌ها ممكن است ازسرگرفته شوند. در برابر اين چشم‌انداز، شركت PDVSA براي تحويل محموله‌ها پيش از پايان مدت معافيت، به سختي تلاش مي‌كند. بر اساس اسناد و داده‌هاي رصد كشتي‌ها، تحويل محموله‌ها به مشترياني شامل شركت امريكايي شورون و شركت ريلاينس اينداستريز هند در فوريه نسبت به ژانويه، افزايش يافت اما توليد ضعيف‌تر و عدم وجود مواد رقيق‌كننده براي توليد گريدهاي نفتي صادراتي، مانع شد كه شركت PDVSA، صادرات كلي خود را افزايش دهد. 
شركت PDVSA و جوينت ونچرهاي اين شركت، به‌طور ميانگين، ۶۷۱ هزار و ۱۴۰ بشكه در روز نفت و سوخت صادر كرد كه مقصد عمده اين صادرات، آسيا بود و رشد ۷.۵ درصدي در مقايسه با ژانويه داشت. ونزوئلا همچنين ۱۹۷ هزار تن فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي صادر كرد كه كمتر از ۲۸۶ هزار تن صادرات ژانويه بود. صادرات نفت ونزوئلا به امريكا توسط شورون، از ۱۰۷ هزار بشكه در روز در ژانويه، به ۱۸۴ هزار بشكه در روز در فوريه افزايش يافت. صادرات ونزوئلا به كوبا كه متحد سياسي اين كشور است، حدود ۳۴ هزار بشكه در روز بود و تحويل به ساير جزاير كاراييب، اندكي افزايش پيدا كرد. 
اسناد داخلي شركت PDVSA نشان داد عدم وجود ذخاير كافي گريد نفتي «مِري ۱۶» و فقدان مواد رقيق‌كننده وارداتي در بندر نفتي خوزه، مانع از آن شد كه اين شركت، صادرات خود را براي عمل به قراردادهاي تحويل فوري، افزايش دهد. طبق آمار شركت مالي LSEG، بعضي از نفتكش‌هاي بزرگ به مقصد آسيا، پس از انتظار به مدت چندين هفته، بنادر ونزوئلا را در روزهاي اخير بدون بارگيري نفت ترك كرده‌اند. پايانه خوزه از قطعي برق و كندي روند بِلِنديك نفت كه بر بارگيري در ژانويه تاثير گذاشت، بهبود يافته است. 
طبق آمار، تا ۲۹ فوريه، دستكم ۱۸ ابرنفتكش نزديك پايانه خوزه و بندر آمواي، منتظر بارگيري نفت بودند كه تعداد آنها نسبت به اواخر نوامبر، افزايش داشت. بر اساس گزارش رويترز، واردات سوخت ونزوئلا از ۱۲۲ هزار بشكه در روز در ژانويه، به ۱۴۴ هزار بشكه در روز در فوريه افزايش يافت.

ارسال نظر