ركوردشكني آلودگي كربني با وجود افزايش انرژي‌هاي تجديدپذير

۱۴۰۲/۱۲/۱۳ - ۰۰:۵۵:۰۰
کد خبر: ۳۰۷۷۱۰

بر اساس تازه‌ترين گزارش‌هاي بين‌المللي آلودگي كربني ناشي از سوخت‌هاي فسيلي با وجود تلاش كشور‌هاي مختلف براي توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير همچنان در حال ركوردشكني است. به گزارش وزارت نيرو، مستند به گزارش آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) كه روز پنجشنبه گذشته منتشر شد، در سال گذشته ميزان توليد كربن از طريق سوخت‌هاي فسيلي به بالاترين سطح خود طي يك قرن گذشته رسيد و يكي از دلايل اصلي اين رويداد كاهش ظرفيت توليد برقابي در بسياري از كشور‌هاي جهان به دليل خشكسالي بود. ا

بر اساس تازه‌ترين گزارش‌هاي بين‌المللي آلودگي كربني ناشي از سوخت‌هاي فسيلي با وجود تلاش كشور‌هاي مختلف براي توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير همچنان در حال ركوردشكني است. به گزارش وزارت نيرو، مستند به گزارش آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) كه روز پنجشنبه گذشته منتشر شد، در سال گذشته ميزان توليد كربن از طريق سوخت‌هاي فسيلي به بالاترين سطح خود طي يك قرن گذشته رسيد و يكي از دلايل اصلي اين رويداد كاهش ظرفيت توليد برقابي در بسياري از كشور‌هاي جهان به دليل خشكسالي بود. افزايش توليد كربن از طريق سوخت‌هاي فسيلي در حالي رقم خورد كه كشور‌هاي مختلف در قالب توافقنامه‌هاي آب و هوايي تلاش مي‌كنند ميزان توليد اين نوع آلاينده را به حداقل برسانند. به گفته پژوهشگران براي تحقق اهداف برنامه‌هاي مرتبط با محدود كردن افزايش دماي جهاني و مقابله با تغييرات آب و هوايي لازم است تا كاهش انتشار كربن كه عمدتاً از طريق سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي حاصل مي‌شود، با شدت بيشتري دنبال شود. بررسي‌هاي جديد آژانس بين‌المللي انرژي نشان مي‌دهد انتشار دي‌اكسيدكربن جهاني حاصل از سوخت‌هاي فسيلي و توليد سيمان در سال گذشته ميلادي ۱.۱ درصد افزايش يافت و به ركورد ۳۷.۴ ميليارد تن رسيد. افزايش شتابان ميزان دي‌اكسيد كربن در سطح جهان در حالي است كه دهه گذشته ميلادي گرم‌ترين دهه تاريخ نامگذاري شد و همچنان روند افزايش دماي جهاني نگراني‌هاي فراواني را به ويژه در ارتباط با تغييرات آب و هوايي ايجاد كرده است. بر اساس گزارش سازمان جهاني هواشناسي (WMO) نيز با اينكه در سال‌هاي گذشته بسياري از كشور‌هاي جهان تلاش كردند تا با روي آوردن به سمت انرژي‌هاي پاك همانند انرژي خورشيدي به كاهش نرخ رشد گاز‌هاي گلخانه‌اي كمك كنند، اما بازگشايي اقتصاد چين و نيز افزايش مصرف سوخت‌هاي فسيلي در بسياري از كشور‌ها با هدف جبران كمبود توليد برقابي منجر به افزايش توليد دي اكسيد كربن در جهان شده است.
مستند به گزارش آژانس بين‌المللي انرژي در سال گذشته ميلادي دست كم ۴۰ درصد از افزايش انتشار گاز‌هاي گلخانه‌اي كه معادل چيزي حدود ۱۷۰ ميليون تن دي اكسيد كربن است، مربوط به اقدامات بسياري از كشور‌ها براي جايگزيني انرژي برقابي با سوخت فسيلي بود. اين آژانس با تاكيد بر اينكه در صورت عدم جبران كمبود انرژي برقابي با سوخت‌هاي فسيلي، بسياري از كشور‌ها با كمبود شديد برق در سال ۲۰۲۳ رو به رو مي‌شدند، اضافه كرد كشور‌هاي توسعه يافته به ويژه امريكا، چين و اتحاديه اروپا به دليل سهم زياد در توليد گاز‌هاي گلخانه‌اي، لازم است اقدامات بيشتري را براي توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير در پيش بگيرند، كشور‌هايي كه البته در سال‌هاي گذشته نيز اقدامات مهمي را در اين حوزه عملياتي كرده‌اند و به عنوان نمونه تنها در كشور چين در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰ درصد از وسايل نقليه برقي شدند. اين گزارش حاكي است، كشور ايران نيز با وجود سهم ناچيز در توليد گاز‌هاي گلخانه‌اي در ميانگين جهاني، در سال‌هاي اخير اقدامات پيش دستانه‌اي را با هدف توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير در پيش گرفته و قرار است طي برنامه هفتم توسعه ظرفيت توليد انرژي‌هاي تجديدپذير ايران تا ۳۰ هزار مگاوات (يك سوم كل ظرفيت نامي توليد برق) افزايش يابد.

ارسال نظر