در حاشيه جلسه دولت مطرح شد

اعداد و ارقام توليد در پالايشگاه‌ها بي‌سابقه است

۱۴۰۲/۱۲/۱۰ - ۰۰:۱۵:۵۱
کد خبر: ۳۰۷۴۹۳
اعداد و ارقام توليد در پالايشگاه‌ها بي‌سابقه است

وزير نفت با بيان اينكه تا اين لحظه در هيچ جاي كشور در بخش خانگي قطعي گاز و افت فشار نداشتيم از مردم خواهش كرد كه در مصرف گاز صرفه‌جويي كنند.

وزير نفت با بيان اينكه تا اين لحظه در هيچ جاي كشور در بخش خانگي قطعي گاز و افت فشار نداشتيم از مردم خواهش كرد كه در مصرف گاز صرفه‌جويي كنند.
به گزارش «تعادل»، جواد اوجي چهارشنبه نهم اسفند ۱۴۰۲ - در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران عنوان كرد: ما هيچ‌وقت در اسفندماه اين موج سرماي شديد و يخبندان را نداشتيم و خيلي از دوستان مي‌گويند واقعا مساوي با سرماي سيبري است. اين سرماي شديد در همه استان‌هاي كشور كه در خيلي جاها يخبندان و تا يك متر برف وجود دارد باعث يك جهش مصرف در گاز شد كه تا اين ميزان سابقه نداشته است.
وي با بيان اينكه تا اين لحظه همه همكاران ما در حوزه نفت و گاز و پالايش و پخش آماده‌باش هستند، افزود: همكاران ما شبانه‌روز درگيرند و در سكوهاي عملياتي، پارس جنوبي، توسعه ميادين مستقل گازي، پالايشگاه‌ها، خطوط انتقال، ايستگاه‌هاي تقويت و توزيع در حال فعاليتند و الحمدلله هيچ جاي كشور قطعي و افت فشار گاز نداشتيم.
اوجي در ادامه اظهار كرد: از رسانه‌ها تشكر مي‌كنيم چون واقعا مي‌طلبد ياري كنند كه مردم عزيز همكاري بيشتري در بهينه مصرف كردن داشته باشند كه راهكارهاي آن هم خيلي راحت است. سيستم گرمايشي كه در محيط كار يا خانه استفاده نمي‌شود را خاموش كنند. اگر هر هموطن‌مان يك بخاري اضافه را خاموش كنند تمام هموطنان‌مان در مناطق سردسير از اين نعمت بهره‌مند مي‌شوند.
وي همچنين خاطرنشان كرد: در هيچ جاي دنيا چنين شبكه گازرساني كه همه خانه‌هاي مردم در شهرها نزديك ۹۸ درصد و روستاها نزديك ۸۷ درصد گازرساني شده باشد، نداريم. كشور صاحب رتبه دوم ذخاير گازي دنياست و مردم بايد از اين نعمت بهره‌مند شوند اما مصرف خيلي بالا است و چهار برابر نرم آن صورت مي‌گيرد. خواهشم اين است براي اينكه همه هموطنان به خصوص در اين چند روز كه هوا سردتر هم مي‌شود، با بهينه مصرف كردن، لباس گرم پوشيدن در منزل، نگه داشتن دماي منزل بين ۱۸ تا ۲۲ درجه و خاموش كردن سيستم گرمايشي اضافه كمك كنند تا پايان اين سرما در هيچ جاي كشور قطعي گاز خانگي نداشته باشيم.
وزير نفت با تاكيد بر اينكه همه تلاش همكاران من اين است كه حداكثر توليد را انجام دهيم، افزود: از حداكثر ظرفيت پالايشگاه‌ها دارد استفاده مي‌شود كه اين اعداد و ارقام هم در توليد، هم در ظرفيت و هم در انتقال بي‌سابقه است. منتها از اين طرف رقم مصرف با كشورهاي ديگر هم كه مقايسه مي‌كنيم قابل قياس نيست. به جايي رسيده‌ايم كه مردم عزيز بايد كمك كنند. وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا در استان مازندران وضعيت قرمز گزارش شده است، اظهار كرد: خير. تمام استان‌هاي سردسير در شمال، شمال شرق و شمال غرب كه به سرشاخه‌ها مي‌رود در حالي كه ميادين گازي و پالايشگاه‌ها عمدتا در جنوب كشور است و ۱۸۰۰ كيلومتر خط لوله كشيده شده تا به سرشاخه‌ها مثلا تا استان گلستان و مازندران و خراسان شمالي رسيده است. در اين مسير اگر مصارف خيلي بيش از اندازه باشد معلوم است كه در آخر خط لوله افت فشار ايجاد مي‌شود ولي تا اين لحظه به لطف الهي هيچ جاي كشور نه قطع گاز داشتيم و نه افت فشار.
اوجي در پاسخ به اين سوال كه آيا سوخت نيروگاه‌ها تمام شده است، يادآور شد: مي‌بينيد كه در هيچ كجاي كشور خاموشي نيست چون ما علاوه بر اينكه سوخت خانگي، تجاري و صنايع غيرعمده را تامين مي‌كنيم، تامين سوخت نيروگاه‌ها را هم با گاز و هم با سوخت مايع انجام مي‌دهيم. امسال هم يك ميليارد ليتر بيشتر به نيروگاه‌ها سوخت داديم كه كمك كرده الحمدلله پايداري شبكه برق را هم داشته‌ايم. وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره بنزين تاكيد كرد: ما در اين دولت روزي كه كار را در شهريور ۱۴۰۰ شروع كرديم توليد بنزين تقريبا ۹۶ ميليون ليتر در روز بود امروز با تلاش همكارانمان در ظرفيت‌هاي پالايشگاهي و اصلاحيه‌هايي كه انجام شده و با اضافه شدن فاز دوم پالايشگاه آبادان، خوشبختانه نزديك به ۱۱۴ ميليون ليتر توليد بنزين داريم يعني حدود ۱۵ درصد رشد توليد بنزين صورت گرفته است.
وزير نفت اضافه كرد: برنامه اين است كه پالايشگاه‌هاي جديد را شروع كرديم. در دولت قبل اعلام مي‌كردند اعتقادي به پالايشگاه‌سازي نداشتند و حتي كثافت‌كاري مي‌دانستند همين باعث شد كه امروز در تامين بنزين يا يربه ير شود يا ناترازي داشته باشيم اما در اين دولت به محض شروع، پالايشگاه شهيد قاسم سليماني را شروع كرديم و پالايشگاه‌هاي ديگر را كه صحبتش بود به مرحله اجرا گذاشتيم و اميدواريم در پايان سال ۱۴۰۳ اولين پالايشگاهمان بالا بيايد. وي با بيان وزارت نفت حوزه سنگيني در امنيت انرژي كشور است، گفت: همزمان با هواي سردي كه داشتيم و تعطيلاتي هم در هفته گذشته بود كه موج مسافرت‌هايي ايجاد كرد، مصرف بنزين به نزديك ۱۳۳ ميليون ليتر رسيد. حمل و نقل و لجستيك بنزين ما توسط تانكرهاي نفتكش صورت مي‌گيرد و با توجه به سرما و صعب‌العبور بودن جاده‌ها همكاران ما خيلي خوب هم تامين سوخت جايگاه‌هاي سوخت و هم تامين سوخت مايع صنايع و نيروگاه‌ها و حتي فرودگاه‌ها را به خوبي انجام دادند.
اوجي همچنين خاطرنشان كرد: در هيچ كدام از مبادي مصرف، اعم از نيروگاه‌ها، صنايع، فرودگاه‌ها، خانگي و تجاري با توجه به اين موج سرما و ناترازي در سوخت اتفاقي نيفتاد و شبكه گاز را پايدار نگه داشتيم و اين نشان‌دهنده كارهاي جهادي همكاران ما است.

ارسال نظر