حامل‌هاي انرژي سال آينده گران نمي‌شود

۱۴۰۲/۱۲/۰۹ - ۰۱:۰۰:۵۲
کد خبر: ۳۰۷۴۰۵
حامل‌هاي انرژي سال آينده گران نمي‌شود

معاون برنامه‌ريزي وزير نفت با اشاره به اينكه با ايجاد حساب بهينه‌سازي، در سال ۱۴۰۳ نسبت به امسال رشد حداقل سه برابري منابع بهينه‌سازي را شاهد خواهيم بود، گفت: پيش‌بيني اين است كه در اين حساب، ۴۰ تا ۵۰ هزار ميليارد تومان براي اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف انرژي تأمين شود.

معاون برنامه‌ريزي وزير نفت با اشاره به اينكه با ايجاد حساب بهينه‌سازي، در سال ۱۴۰۳ نسبت به امسال رشد حداقل سه برابري منابع بهينه‌سازي را شاهد خواهيم بود، گفت: پيش‌بيني اين است كه در اين حساب، ۴۰ تا ۵۰ هزار ميليارد تومان براي اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف انرژي تأمين شود.
هوشنگ فلاحتيان با اشاره به اينكه بودجه سال ۱۴۰۳ از سوي دولت به مجلس تقديم شده است، گفت: در موضوع نفت و انرژي ابعاد گوناگوني در بودجه سال آينده در نظر گرفته شده است.
وي ادامه داد: درباره توليد نفت و گاز مفروض‌هايي براي بودجه ۱۴۰۳ ديده شده كه اگر به تصويب مجلس و تأييد شوراي نگهبان برسد و ابلاغ شود، روزانه حداقل يك ميليون و ۶۰۰ هزار بشكه صادرات نفت و ميعانات گازي از كشور انجام خواهد شد. 
معاون برنامه‌ريزي وزير نفت با تأكيد بر اينكه عدد مشخصي هم براي صادرات گاز طبيعي پيش‌بيني شده است، گفت: براي منابعي كه مربوط به يارانه‌ها، طرح‌هاي معيشتي و بهينه‌سازي است و با عنوان تبصره ۱۴ در بودجه تعريف مي‌شود، در بودجه سال ۱۴۰۳ در تبصره ۸ درج شده است كه بر اساس آن ۷۵۰ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده كه بيشترين بخش آن به فروش خوراك گاز و سوخت گاز در كشور و صادرات فرآورده‌هاي نفتي مربوط خواهد بود كه از اين مسير منابع مورد نياز در اين بخش تأمين مي‌شود.
فلاحتيان با بيان اينكه مانند سال‌هاي گذشته دولت پيشنهاد كرده براي تأمين منابع مالي مورد نياز براي تقويت بنيه دفاعي كشور تعهدهايي در وزارت نفت براي همكاري با نيروهاي مسلح تعريف شود، افزود: درباره ديگر طرح‌ها مانند تأمين مواد اوليه قير نيز پيش‌بيني‌هايي در لايحه بودجه سال آينده در نظر گرفته شده كه بر اساس رأي مجلس ۲۰ هزار ميليارد تومان در اختيار دستگاه‌هاي اجرايي مربوطه قرار داده خواهد شد. 
وي تأكيد كرد: رديف بودجه خاصي براي توسعه پالايشگاه آبادان در نظر گرفتيم تا در سال‌هاي آينده بتوانيم واحد بهينه‌سازي و توسعه پالايشگاه را به نتيجه برسانيم.  معاون برنامه‌ريزي وزير نفت با اشاره به اينكه در مجموع بودجه‌اي كه براي سال ۱۴۰۳ در حال تصويب است بودجه مناسبي براي صنعت نفت و گاز كشور خواهد بود تا بتوانيم اهداف مورد نظر را محقق كنيم، ادامه داد: بودجه سال ۱۴۰۳ مبتني بر برنامه هفتم توسعه تدوين شده است كه بر اساس آن ادامه فعاليت شركت ملي نفت ايران و رابطه مالي با دولت در قالب قراردادها بر اساس الگوي قراردادي خواهد بود.
فلاحتيان با تأكيد بر اينكه قدرالسهم ۱۴.۵ درصدي شركت‌هاي تابع وزارت نفت تا بهمن‌ماه سال ۱۴۰۳ استمرار خواهد داشت، گفت: تا آن زمان شركت ملي نفت ايران فرصت دارد با كمك شوراي اقتصاد و ديگر بخش‌ها به مبادله قرارداد بين شركت ملي نفت و وزارت نفت در قالب الگوي تازه قراردادهاي نفتي ايران اقدام كند.  وي تصريح كرد: در اين قالب، حق‌عمل و دستمزد شركت ملي نفت براي توليد هر بشكه نفت خام و ميعانت گازي و هر مترمكعب گاز توليدي به روش نو محاسبه و منابع مورد نياز از اين مسير تأمين خواهد شد.
معاون برنامه‌ريزي وزير نفت با بيان اينكه در لايحه بودجه سال ۱۴۰۳ هيچ تصميمي در ارتباط با تغيير قيمت حامل‌هاي انرژي گرفته نشده و به نظر نمي‌رسد مجلس نيز در اين زمينه ورود كند، افزود: اما به هر حال بايد كشور به سمتي برود تا بنگاه‌هايي كه در زمينه انرژي فعاليت مي‌كنند، منابع مورد نياز را تأمين كنند.
فلاحتيان تأكيد كرد: براي اينكه اقتصاد اين صنايع مستمر باشد، بايد براي توليد نفت، گاز و فرآورده‌هاي نفتي و توليد برق در كشور ورود كنند، در اين زمينه بايد سازوكار مشخصي تعيين شود كه در حال بررسي است.
وي ادامه داد: در كنار هر اقدامي كه در زمينه اقتصاد انرژي انجام مي‌شود، بايد نوسازي ناوگان درون‌شهري و برون‌شهري نيز انجام شود تا مصرف بنزين و نفت‌گاز كه با سرعت فزاينده‌اي در حال افزايش است، كاهش يابد. معاون برنامه‌ريزي وزير نفت تأكيد كرد: در زمينه بهينه‌سازي مصرف انرژي در كشور، مجلس راهبرد مطلوبي را با دولت در پيش گرفته و حسابي با عنوان حساب بهينه‌سازي انرژي پيش‌بيني شده است. منابع اين حساب از يك درصد منابع حاصل از صادرات نفت خام، ميعانات گازي و گاز طبيعي، ۵ درصد از سود شركت‌هاي تابع وزارت نفت و ۱۰ درصد از منابع فروش مشتقات گازي (بوتان، پروپان و گاز مايع) جرايم ماده ۲۶ قانون الگوي مصرف است.
فلاحتيان با اشاره به اينكه با ايجاد حساب بهينه‌سازي، در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال جاري رشد حداقل سه برابري منابع بهينه‌سازي را شاهد خواهيم بود، گفت: پيش‌بيني ما اين است كه در اين حساب، بين ۴۰ تا ۵۰ هزار ميليارد تومان براي اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف انرژي تأمين شود كه حركت بزرگي خواهد بود و انگيزه بالايي براي سرمايه‌گذاران در اجراي طرح‌هاي مصرف انرژي ايجاد مي‌شود.
طبق اعلام وزارت نفت، وي تأكيد كرد: در سال ۱۴۰۳ با منابعي كه پيش‌بيني‌شده، شاهد نهضت بهينه‌سازي مصرف انرژي در كشور خواهيم بود.
معاون برنامه‌ريزي وزير نفت با اشاره به اينكه در طول سال‌هاي گذشته همواره شدت مصرف انرژي در كشور رو به افزايش بوده است، افزود: اميدواريم با اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي در نوسازي ناوگان درون‌شهري و برون‌شهري خدمات عمومي و تعويض بخاري‌ها با بازده پايين اقدامي شايسته‌ انجام شود. در كنار اين موضوع بايد كارهاي مختلف ديگر در بهينه‌سازي انرژي انجام دهيم كه در اين زمينه درباره توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير و افزايش راندمان نيروگاه‌هاي حرارتي كشور مصوبه‌هايي داشته‌ايم.
فلاحتيان ادامه داد: براي متنوع‌سازي منابع توليد برق و رويكرد افزايش ظرفيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير بايد اقدام‌هاي متنوعي انجام شود تا ريسك وابستگي توليد برق به گاز را كاهش دهيم.

ارسال نظر