پيشي‌گرفتن ايران از قطر در برداشت گاز

۱۴۰۲/۱۲/۰۲ - ۰۰:۳۵:۴۲
کد خبر: ۳۰۶۹۵۰

مديرعامل سازمان منطقه ويژه پارس با بيان اينكه امروز ما بيش از شريك خودمان از ميدان مشترك برداشت مي‌كنيم، افزود: در حال حاضر برداشت ما از ميدان مشترك پارس جنوبي حدود ۷۱۰ ميليون مترمكعب است در حالي كه شريك ما حدود ۶۵۰ ميليون متر مكعب برداشت مي‌كند.

مديرعامل سازمان منطقه ويژه پارس با بيان اينكه امروز ما بيش از شريك خودمان از ميدان مشترك برداشت مي‌كنيم، افزود: در حال حاضر برداشت ما از ميدان مشترك پارس جنوبي حدود ۷۱۰ ميليون مترمكعب است در حالي كه شريك ما حدود ۶۵۰ ميليون متر مكعب برداشت مي‌كند. سخاوت اسدي در نشست گام چهارم رويداد تحول‌آفرين راهبري بحران جمعيت كه با حضور زينب اختري، مديركل امور زنان و خانواده وزارت كشور در منطقه ويژه پارس برگزار شد، گفت: از زمان پيروزي انقلاب تاكنون دشمنان كشورمان لحظه‌اي دست از سنگ اندازي و توطئه برنداشتند. وي با اشاره به حمايت‌هاي امريكا، اروپا و بسياري از كشورهاي منطقه از رژيم بعث عراق در جنگ تحميلي اظهار داشت: در اين جنگ كه اكثر كشورهاي دنيا تمام قد پشت صدام ايستادند اما با ايثار و ازخودگذشتگي فرزندان ايران زمين و به بركت خون شهداء با دستان خالي جنگيديم و حتي يك وجب هم خاك خود را از دست نداديم. اسدي با اشاره به سختي‌هاي دوران پس از جنگ تحميلي گفت: همه قطعي‌هاي روزي سه الي چهار ساعته برق حتي در پايتخت كشور را به ياد داريم اما با تلاش‌هاي دولتمردان و حمايت‌ها و هزينه‌هاي نظام جمهوري اسلامي در كمتر از يك دهه مشكلات رفع شد. وي با بيان اينكه پارس جنوبي بين كشورمان و قطر مشترك است، افزود: شرايط كشور قطر طوري بود كه اكثر كشورهاي دنيا توانستند با آن همكاري كنند اما كشورمان بلافاصله پس از راه‌اندازي اين ميدان دچار تحريم‌هاي ظالمانه شده به‌طوري كه حتي كمپرسورهايي كه خريداري كرده بوديم را از روي آب برگشت دادند. مديرعامل سازمان منطقه ويژه پارس با بيان اينكه به لطف الهي رزمندگان جبهه اقتصادي با همان انگيزه و ايثارگري دوران جنگ فعاليت‌ها را ادامه دادند، گفت: در حالي متخصصين و مهندسين ما توانستند ۱۴ پالايشگاه و ۲۴ فاز را بسازند كه پيشتر حتي يك متر هم نمي‌توانستيم در دريا لوله‌گذاري كنيم. وي به احداث پالايشگاه فاز ۱۴ به عنوان پالايشگاهي ايراني اشاره كرد و گفت: ۷۳ درصد پالايشگاه فاز ۱۴ توسط متخصصين داخلي احداث شده است. مديرعامل سازمان منطقه ويژه پارس با بيان اينكه امروز ما بيش از شريك خودمان از ميدان مشترك برداشت مي‌كنيم، افزود: در حال حاضر برداشت ما از ميدان مشترك پارس جنوبي حدود ۷۱۰ ميليون متر مكعب است در حالي كه شريك ما حدود ۶۵۰ ميليون متر مكعب برداشت مي‌كند. اسدي به سرمايه‌گذاري ۱۵۰ ميليارد دلاري در منطقه ويژه پارس اشاره كرد و گفت: امروز در فشارافزايي چاه‌ها متخصصين ما كارها را به پيش مي‌برند. وي با بيان اينكه بين ۷۰ تا ۷۵ درصد از گاز كشور در اين منطقه توليد مي‌شود، افزود: اين خدمت بزرگي است كه نظام جمهوري اسلامي به مردم مي‌كند و بايد خداوند را شاكر باشيم. اسدي با بيان اينكه بايد قدر اين نعمت را بدانيم، ابراز داشت: براي ذره به ذره گازي كه مصرف مي‌شود نظام جمهوري اسلامي صد برابر پولي كه ما پرداخت مي‌كنيم هزينه مي‌كند.
وي هزينه احداث يك فاز پالايشگاهي را حدود شش ميليارد دلار عنوان كرد و گفت: در حال حاضر روزانه ۷۰۰ ميليون متر مكعب گاز توليد و ۷۰۰ هزار بشكه ميعانات گازي توليد مي‌كنيم. اسدي با بيان اينكه خوراك پالايشگاه ستاره خليج‌فارس كه ۴۰ درصد بنزين كشور را توليد مي‌كند از اين منطقه تامين مي‌شود، افزود: ۴۸ درصد توليد پتروشيمي كشور در منطقه ويژه پارس است. مديرعامل سازمان منطقه ويژه پارس با بيان اينكه ۲۶ طرح با سرمايه يك ميليارد دلار در اين منطقه در حال سرمايه‌گذاري داريم، ابراز داشت: امروز جمهوري اسلامي در حال توليد ارزش افزوده است. اسدي درآمد كل ارزي مناطق آزاد و ويژه كشور در سال گذشته را ۱۸ ميليارد دلار عنوان كرد و گفت: از اين ميزان ۱۲ و نيم ميليارد دلار فقط از منطقه ويژه پارس بوده است. مديرعامل سازمان منطقه ويژه پارس اين منطقه را بزرگ‌ترين منطقه ويژه كشور دانست و گفت: هم‌اكنون ۳۹ سكوي فعال در دريا، ۱۴ پالايشگاه در خشكي و ۲۲ پتروشيمي در حال توليد در اين منطقه داريم. اسدي همچنين از ۲۶ پتروپالايشگاه و پتروشيمي در حال ساخت در منطقه ويژه پارس جنوبي خبر داد و ابراز داشت: تمام اين پيشرفت‌ها در حالي است كه ما قبل از انقلاب توان ساخت حتي يك پالايشگاه هم نداشتيم.

ارسال نظر