پاسخ بانک مسکن به گزارش «تعادل»

۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۰۱:۵۵:۲۲
کد خبر: ۳۰۶۷۳۰

پيرو انتشار گزارشي با عنوان «روياي سوخته در بورس» در تاريخ بيست و پنجم دي‌ماه 1402 در روزنامه تعادل، بانك مسكن به شرح ذيل توضيحات خود را در قالب جوابيه وفق «ماده 23 قانون مطبوعات» با هدف شفاف‌سازي و تشريح جزييات و اقدامات قانوني صورت گرفته بر اساس ماموريت بانك به منظور آگاهي درست مخاطبان به آن موسسه مطبوعاتي ارسال مي‌كند.

جناب آقاي الياس حضرتي 
مدير مسوول محترم روزنامه تعادل
با سلام و احترام
پيرو انتشار گزارشي با عنوان «روياي سوخته در بورس» در تاريخ بيست و پنجم دي‌ماه 1402 در روزنامه تعادل، بانك مسكن به شرح ذيل توضيحات خود را در قالب جوابيه وفق «ماده 23 قانون مطبوعات» با هدف شفاف‌سازي و تشريح جزييات و اقدامات قانوني صورت گرفته بر اساس ماموريت بانك به منظور آگاهي درست مخاطبان به آن موسسه مطبوعاتي ارسال مي‌كند.
1- ماموريت‌ كلان و اصلي بانك مسكن شامل تسهيل در فرآيند تأمين مالي حوزه مسكن و توسعه شهري، اعطاي تسهيلات براي تأمين مسكن تمامي خانوارهاي فاقد مسكن و ساماندهي انواع تقاضا در بخش مسكن، توانمندسازي مالي خانوارهاي بدون مسكن به‌ويژه گروه‌هاي كم‌درآمد (با هدف دستيابي آنان به خانه‌هاي متناسب با درآمد)، تقويت ظرفيت تسهيلات‌دهي و توان مالي بانك از طريق بهبود نوآوري در محصولات، خدمات و ابزارهاي مالي - بانكي همراه با ارزش‌آفريني مستمر براي تمام ذي‌نفعان است.
2- اوراق گواهي حق‌تقدم استفاده از تسهيلات مسكن ابتدا با هدف طرحي مكمل براي حساب‌هاي صندوق پس‌انداز مسكن، طراحي شد و در حال حاضر مستقلا پاسخگوي نياز تسهيلاتي تعداد بسياري از مشتريان بانك است.
اين اوراق، با بهره‌گيري از ابزارهاي بازار سرمايه موجب تقويت ظرفيت‌ تسهيلات‌دهي، بالا بردن توان مالي بانك، تحرك‌بخشي و حمايت از فعاليت‌هاي اقتصادي در بخش مسكن و برخورداري طيف وسيعي از اقشار جامعه براي استفاده از تسهيلات مسكن (فروش اقساطي، ساخت، جعاله و وديعه) از طريق كوتاه كردن زمان انتظار دريافت تسهيلات براي افرادي كه تمايل به سپرده‌گذاري براي اخذ تسهيلات ندارند، مي‌شود.
همچنين بخش عمده تأمين مالي بخش مسكن (به غير از سياست‌هاي تكليفي، تبصره‌اي، تكاليف ابلاغي قانون بودجه و...) در حال حاضر در اين فرآيند انجام مي‌شود.
3- قيمت اوراق با توجه به ميزان عرضه و تقاضاي آن در فرآيند خريد و فروش در بازار، تعيين مي‌شود و بانك يا نهاد ديگري هيچ‌گونه دخالتي در اين فرآيند ندارد.
تخصيص اوراق جديد توسط بانك به صورت غيرمستقيم و غير‌ارادي به دارندگان حساب كه احتمالاً منجر به افزايش عرضه از جانب آنان مي‌شود، بر حجم عرضه اوراق اثرگذار است. همچنين به صورت غيرمستقيم و غيرارادي با تغيير سقف يا شرايط دريافت تسهيلات (كه آن هم پس از اخذ مجوز از بانك مركزي قابليت اجرا دارد) مي‌تواند منجر به تغيير ميزان تقاضاي تسهيلات شود و بر حجم تقاضاي اوراق تأثير بگذارد. در نهايت و مهم‌تر از نقش بسيار ضعيف بانك در اين فرآيند، كل بازار تحت تأثير مستقيم اراده دارندگان اين اوراق براي عرضه و اراده خريداران براي استفاده از تسهيلات بانك است.
4- رشد چشمگير قيمت مسكن از سال 1397 و تشديد آن در سال‌هاي اخير موجب حاكم شدن ركود تورمي در بازار مسكن شده است. از سوي ديگر با توجه به تاثير عوامل كلان اقتصادي نظير نرخ تورم، نرخ سپرده بانكي، بازدهي ساير بازارها و... بر قيمت مسكن، بانك مسكن همواره تلاش كرده در جهت توانمند‌سازي متقاضيان بخش مسكن نقش موثري ايفا كند و در اين راستا به منظور افزايش توان مالي متقاضيان برنامه‌هاي پيشنهادي خود را اعم از افزايش سقف تسهيلات و... به بانك مركزي ارائه كرده است.
5- تمامي ضوابط و مقررات مربوط به سقف تسهيلات، نرخ سود تسهيلات از محل اوراق گواهي حق‌تقدم استفاده از تسهيلات مسكن، توسط شوراي پول و اعتبار تعيين و از طريق بانك مركزي جمهوري اسلامي به شبكه بانكي ابلاغ مي‌شود و تغيير شرايط در اين فرآيند خارج از حوزه وظايف و ماموريت‌هاي بانك مسكن است.
 خواهشمند است مقرر فرماييد اين توضيحات در همان صفحه و با همان فونت منتشر گردد.

ارسال نظر